میکائیل عظیمی جایزه ویژه جلال را برد

مدیرعامل موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا و نویسنده کتاب «میر نامیرا» جایزه بخش ویژه جشنواره جلال آل‌احمد را دریافت کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، آیین پایانی دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد با حضور جمعی از نویسندگان، شاعران و پژوهشگران در تالار وحدت برگزار شد. این جشنواره که توسط بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار می‌شود، هر ساله از میان کتاب‌های منتشر شده در چهار بخش رمان، نقد ادبی، مجموعه و مستندنگاری آثار برتر را انتخاب کرده و مورد تقدیر قرار می‌دهد.
در این دوره، بخش ویژه‌ای با عنوان ادبیات اقتصادی و کار برگزار شد که در این بخش کتاب «میر نامیرا» نوشته میکائیل عظیمی (مدیرعامل مؤسسه راهبردهای بازنشستگی صبا) یکی از آثار برگزیده بود و جایزه خود را از دست سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.
کتاب «میر نامیرا» خاطرات، سفرنامه ها و زندگی نامه میرمصطفی عالی‌نسب اقتصاددان ایرانی است که که توسط نشر نهادگرا و با مقدمه فرشاد مومنی منتشر شده است.
فرشاد مومنی در مقدمه کتاب «میر نامیرا» نوشته است:
«این کتاب درباره یکی از مردان بزرگ تاریخ معاصر ایران است؛ فردی که در میان ما بود، با ما زیست و طرز سلوک او می‏‌تواند الهام‌‏بخش هر ایرانی آزاده و پایبند به تعلقات دینی و جستجوگر عزت، عظمت و توسعه ایران باشد.
انجام این نوع مطالعات و معرفی شخصیت‏‌های ممتاز و اثرگذار تاریخ معاصر، برای امروز ایران از چند زاویه حائز اهمیت است: اول آن‏که امکان قرار گرفتن بر شانه‌‏های بزرگان نسل قبل را فراهم می‌‏کند، از انقطاع بین نسلی جلوگیری می‌کند و برخورداری از ذخیره دانایی پیشینیان را ممکن می‌سازد؛ چنین تلاش‏‌هایی در واقع نوعی وفاداری به یکی از رموز مهم توسعه محسوب می‏‌شود.
دوم آن‏که هر یک از ما نیازمند الگوهایی هستیم که نه چندان دست‌نیافتنی باشند که انگیزه «بهسازی» را سلب کنند، نه آن‏قدر معمولی که تمایل به یادگیری را حداقل سازند. استاد فقید میرمصطفی عالی‌نسب به اعتبار تجربه زیسته خود، گرچه از زاویه کسب برخی صلاحیت‏‌ها و کیفیت‏‌ها گام‏‌های بسیار بزرگی برداشته بود، اما سیره عملی ایشان به وضوح نشان می‏‌دهد که علاقه‌‏مندی و تعهد و مسئولیت‏‌شناسی و تلاش بایسته در کنار عنایات خداوندی، می‏‌تواند دستیابی به بسیاری از آن ویژگی‏‌ها را برای نسل‏‌های آتی امکان‏‌پذیر سازد.»