پس از بازنشستگی هم کار را تعطیل نکردم

سعید حاجیان از آن بازنشسته های عزیزی است که سال ها عمر خود را در درس دادن به بچه ها گذرانده و حالا به جای گوشه خانه به انتظار حقوق بازنشستگی، روز را به شب و شب را به روز رساندن؛ آستین همت را بالا زده و با اندک سرمایه خودش و دوستان، کسب و کار جالبی راه انداخته که اتفاقا موفق از آب درآمده است. موفق تا جایی که ادبیات خوانده و درس داده اما حالا باغدار نمونه استان همدان است. سعید حاجیان گلخانه دارد که حالا بخش عمده آن زیر کشت گوجه فرنگی است.

سرمایه شخصی و همفکری دوستان
من متولد ۱۳۴۱ در شهر همدان هستم و دو فرزند دارم. همسرم هم بازنشسته آموزش و پرورش همدان است. در دی ماه ۱۳۹۰ با ۳۰ سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش و مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته ادبیات بازنشسته شدم. پیش از بازنشستگی هیچگونه کار کشاورزی یا حرفه و تخصص دیگری جز معلمی نداشتم. اما پس از اینکه بازنشسته شدم، به فکر افتادم که خودم را باید به نوعی سرگرم کنم. همین ذهنیت بود که با سرمایه اندکی که داشتم و با همفکری و پیشنهاد چند نفر از دوستان، اقدام به راه اندازی یک گلخانه کردم. مبلغ کل سرمایه اولیه برای خرید گلخانه و راه اندازی آن حدود ۲۱۲ میلیون تومان شد که تاکنون برای این کار، از هیچ گونه منابع دولتی استفاده نکردم. گلخانه ما در زمینی به مساحت ۲۸۰۰ مترمربع ساخته شد که هم اکنون ۲۵۰۰ مترمربع آن، زیر کشت گوجه فرنگی قرار دارد. در این گلخانه، یک خانواده مشغول به کار هستند که زن و شوهر هر دو مشغول به کار هستند. علاوه بر این دو نفر، ۴ نفر نیز به صورت غیر مستقیم از حمل میوه تا فروش آن مشغول به کار هستند. البته در دوره هایی که کشت خاصی انجام می شود، روزانه ۲۰ نفر هم اینجا کار می کنند.

اهمیت لطافتِ کار در دوران بازنشستگی
به نظرم پس از ۳۰ سال کار و تلاش هر روزه، اکنون برای ادامه زندگی بهتر است کار و فعالیتی انتخاب کنیم که از لطافت بیشتری برخوردار باشد و روح و روان انسان را بیشتر جلا دهد. به همین دلیل هم بود که ترجیح دادم در این ایام با گیاه که موجود زنده و حساسی است کار کرده و در زمینه باغداری و کشاورزی فعالیت کنم؛ به نظرم این نکته، چندان تصمیم اشتباهی هم نبوده و زندگی پس از بازنشستگی را نه تنها خسته کننده نکرده که پویایی و شادابی خاصی به آن بخشیده است.

بیکاری، بیماری می آورد
بازنشستگی پایان کار و فعالیت های اجتماعی و اقتصادی نیست. انسان تا زمانی که زنده است باید کار کند و این کار، هم باعث نشاط و سلامت انسان می شود و هم درآمدی دارد که می تواند کمک خرج افراد در این دوران باشد. کاری که من به آن اشتغال دارم، هم باعث سلامتی و شادابی من شده و هم درآمد آن، کمک خرج زندگیم است. بسیاری از بیماری ها به علت نبود اشتغال و فعالیت نکردن پیش می آید؛ وقتی انسان تنها می شود یا بیکار، فقط فکر و خیال است که به سراغ انسان می آید و همین فکرها و تنش های پس از آن سبب ایجاد بیماری در افراد به خصوص در دوران بازنشستگی می شود. بنابراین، چه بهتر و چه فرصتی مغتنم تر از این دوران که بازنشستگان به فعالیت های مختلف بپردازند و به عرصه هایی وارد شوند که تاکنون شاید آن را تجربه نکرده باشند.

راه اندازی تعاونی بهتر از سود بانکی است
آنچه مسلم است این که، بازنشستگان به دنبال منبع درآمدی برای کمک به گذران زندگی خود هستند و تقریبا همه آنها سرمایه ای هر چند اندک دارند، اما سال هاست که افراد ترجیح می دهند به جای انجام فعالیت اقتصادی، از سود بانکی استفاده کنند و پول و سرمایه شان را در بانک هایی سرمایه گذاری کنند که سود بیشتری می دهند. در صورتیکه به نظرم اگر تعاونی هایی تشکیل شود و با جمع آوری سرمایه های اندک بازنشستگان فعالیت هایی که توجیه اقتصادی دارند انجام دهند، حتماً می تواند هم باعث افزایش سرمایه افراد شود و هم کمک می کند که بتوانند در این تعاونی ها مشغول به کار شوند. این کار می تواند توسط خود بازنشستگان نیز انجام شود؛ به هر حال، این کار بهتر از بیکار نشستن و منتظر حقوق ماندن است. مَثَل معروفی است که می گوید «خواستن، توانستن است»؛ با همت و پشتکار و با توکل به خداوند باید قدم در راه گذاشت، این راه یا یک کسب و کار جدید است یا هر کار دیگری مثل فعالیت های اجتماعی. مطمئن باشید در هر کاری که فرد احساس می کند می تواند انجام دهد، بالاخره موفق می شود.

روزی ۲ ساعت بدنسازی می کنم
نگرش هر فرد به زندگی، در ساختن یک زندگی خوب و با نشاط موثر است. به نظرم ورزش و مطالعه، دور شدن از استرس و اضطراب و در صورت امکان داشتن یک شغل مناسب نیمه وقت و مناسب برای یک بازنشسته با توجه به شرایط جسمی و سن افراد، برای ایجاد نشاط و پویایی در زندگی افراد نقش بسزایی دارد. من با توجه به کار روزانه و مستمر در گلخانه، روزی ۲ ساعت به ورزش بدنسازی مشغول هستم که این ورزش در افزایش روحیه و نشاط من اثر زیادی گذاشته است.

گفت و گو: محمد افشار، رابط روابط عمومی صندوق بازنشستگی کشوری استان همدان
منبع: ماهنامه ثمر، شماره ۳۲۴، صفحه ۳۶