احتمال کاهش دریافتی بازنشستگان انگلیسی

سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه آسیا و اقیانوسیه، پیش‌بینی کرده است که متوسط دریافتی بازنشستگان در انگلیس، به‌زودی به ۲۹ درصد دریافتی در زمان اشتغال می‌رسد که این کمترین میزان دریافتی حقوق بازنشستگی، در کشورهای عضو این سازمان است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از هفته نامه آتیه نو، کارمندان انگلیسی، از هم‌اکنون باید بدانند که در مقایسه با هر کشور توسعه‌یافته دیگری، حقوق بازنشستگی کمتری دریافت خواهند کرد. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه آسیا و اقیانوسیه، پیش‌بینی کرده است که متوسط دریافتی بازنشستگان در انگلیس، به‌زودی به ۲۹ درصد دریافتی در زمان اشتغال می‌رسد. این کمترین میزان دریافتی حقوق بازنشستگی، در کشورهای عضو این سازمان است. جایی که متوسط دریافتی، ۶۳ درصد حقوق سابق است و کشورهایی مانند ایتالیا و هلند، تا ۸۰ درصد حقوق قبلی را به عنوان مستمری بازنشستگی به کارمندان سابق، ارائه می‌کنند.
گزارش سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه آسیا و اقیانوسیه، یک بخش مهم دیگر دارد و آن، افزایش فقر در سالمندان انگلیسی است. دست‌کم ۱۸ درصد از افراد بالای ۷۵ سال در این کشور، به نوعی در فقر زندگی می‌کنند و تعداد قابل‌توجهی از آنها را زنان تشکیل می‌دهند. کارشناسان بر این باورند که کاهش مستمری بازنشستگی، یکی از دلایل اصلی افزایش فقر در بین سالمندان است. این درحالی است که کرولین آبراهامز، مدیر یک موسسه خیریه در انگلیس می‌گوید: «گزارش سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، از یکی از نگرانی‌های جدی در مورد چشم‌انداز بازنشستگی در انگلیس، پرده برداشته است. این گزارش، باید زنگ هشداری برای دولت باشد تا سیاست‌های خود را در جهت حمایت از بازنشستگان آینده تغییر دهد.»
درحال حاضر، از هر شش بازنشسته در انگلیس، یک نفر؛ و در کل، جمعیتی حدود ۲ میلیون نفر، در فقر زندگی می‌کنند. کارشناسان بر این باورند، تا زمانی که اقدامی در این زمینه انجام نشود، فقر بین نسل‌های بازنشستگان تکثیر می‌شود و تشدید فقر بر همه پیشرفت‌های انجام‌شده در سال‌های اخیر، سایه می‌افکند.
از سوی دیگر، نگرانی‌هایی جدی در مورد تکامل‌نیافتن سیاست‌های دولت در جهت حمایت از سالمندان و مراقبت از جامعه سالخورده وجود دارد. باتوجه به شرایط موجود، مستمری بازنشستگی، نقشی مهم در رهانیدن بازنشستگان از فقر ایفا و برای بخش بزرگی از سالمندان، زمینه‌هایی هرچند کوچک از امنیت مالی ایجاد می‌کند.
بنیاد ژوزف رونتری، در گزارشی که به تازگی منتشر کرده، این نکته را خاطرنشان می‌کند که تلاش طولانی انگلیس در مبارزه با فقر -با توجه به گستردگی فقر در بین سالمندان و کودکان- در معرض خطر قرار دارد. امروز در مقایسه با پنج سال پیش، حدود ۳۰۰ هزار بازنشسته و ۴۰۰ هزار کودک بیشتر در فقر زندگی می‌کنند. از سال ۲۰۱۲، نمودار فقر در انگلیس، صعودی بوده است. کمپل راب، مدیر این بنیاد، تاکید می‌کند که آمار مربوط به فراگیری فقر در انگلیس، بسیار نگران‌کننده است. به گفته او، انتخاب‌های سیاسی، تورم رکود دستمزدها و بی‌ثباتی اقتصادی؛ به معنی مواجهه تعداد بیشتری از مردم، با فقر است.
کارشناسان می‌گویند، تلاش‌هایی که پیش‌تر در جهت مبارزه با فقر انجام شده بود، به ارتقای استانداردهای زندگی و امنیت مالی برای خانواده‌ها کمک کرد. اما اشتغال، به کاهش فقر منجر نشد، زیرا تغییرات خدمات رفاهی و اعتبارهای مالیاتی، درآمد مردم را کاهش داد و در مقابل، هزینه‌ها را بالاتر برد. تحلیلگران هشدار می‌دهند که با توجه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، حل معضلات اقتصادی، اهمیت زیادی دارد. در ادامه این گزارش آمده است، در سال ۱۹۹۴، ۲۸ درصد از بازنشستگان در فقر زندگی می‌کردند و در مدت کمتر از ۱۰ سال، این نرخ به ۱۳ درصد کاهش پیدا کرد. راهکار دولت برای کاهش نرخ فقر، کمک‌های مضاعف به بازنشستگان بی‌بضاعت‌تر بود. به دنبال بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸، نرخ فقر سالمندان در انگلیس، نسبتا ثابت ماند؛ زیرا ترکیبی از سیاست‌ها و پایین‌نگاه‌داشتن نرخ تورم، به کنترل پیامدهای مخرب زوال اقتصادی جهانی روی سالمندان، کمک کرد.‌این روند، در سال ۲۰۱۵ متوقف شد و با کاهش بودجه دولت، سالمندان نیز تحت فشار مالی بیشتری قرار گرفتند.
آبراهام بر این باور است که علائم فقیرترشدن سالمندان، بسیار هشداردهنده است و دولت، باید هر چه سریع‌تر با آن مقابله کند. او ادامه می‌دهد، نکته عجیب و باورنکردنی این است که با وجود فراگیرترشدن فقر در سالمندان، سه‌ونیم میلیارد پوند، مزایای دولتی در صندوق وجود داشته که هنوز افراد برای دسترسی به آن، اقدام نکرده‌اند. به بیان دیگر، با وجود اینکه تعداد سالمندان بی‌بضاعت، قابل توجه است، بخشی از آنها هیچ‌گاه برای دریافت کمک‌های دولتی اقدام نکرده‌اند. بنیادهای خیریه با راه‌اندازی کمپین‌هایی، سالمندان را به دریافت مشاوره از این بنیادها و دسترسی به اطلاعات، تشوبق می‌کنند. این بنیادها بر این عقیده‌اند که با اطلاع‌رسانی به سالمندان می‌توانند آنها را در مورد حقوق خود و مزایایی که احتمالا از آن استفاده نکرده‌اند، آگاه کنند.
این در شرایطی است که حدود هشت‌میلیون نفر از افراد بین ۴۰ تا ۶۴ سال در انگلیس، بر این باورند که برای بازنشستگی، به اندازه کافی پس‌انداز ندارند و چاره‌ای جز باقی‌ماندن در بازارکار، پیش روی آنها نیست. نظرسنجی انجام‌شده، حاکی از آن است که ۳۵ درصد افراد بالای ۶۰ سال، گمان می‌کنند همچنان باید با ساعت‌های کاری زیاد، در بازارکار باقی بمانند. ۲۵ درصد نیز امیدوارند که ساعت‌های کاری کمتری داشته باشند و تنها ۲۱ درصد، به بازنشستگی فکر می‌کنند. در این بین، تنها ۱۷ درصد از سالمندان مشغول به کار، اعلام کرده‌اند که به دلیل پس‌انداز بازنشستگی کافی، برای بازنشستگی آماده هستند و بقیه، شرایط نامناسب جسمی را دلیل بازنشستگی اجباری خود اعلام می‌کنند.
کارشناسان می‌گویند بخشی از جامعه سالمند، بدون پس‌انداز بازنشستگی کافی، گزینه‌ای جز ادامه کار ندارند و دولت، باید ضمن آمادگی برای مواجهه صحیح با موج پیری‌ای که در راه است، نسل‌های کنونی بازنشستگان را نیز در امنیت مالی بیشتری قرار دهد. به گفته آنها، موج پیری نه تنها در اروپا، بلکه در جهان به راه افتاده است و تمامی کشورها باید سیستم‌های بازنشستگی خود را با تغییرات جمعیتی و نیازهای آن، هماهنگ کنند. در غیر این صورت، فقر گسترده در سالمندان و به دنبال آن، بحران‌های بهداشتی و اجتماعی، فشار سنگینی را بر اقتصاد این کشورها وارد خواهد کرد.