«شکاف دامنه پوشش» چالش مهم سازمان های بیمه ای در جهان

اتحادیه بین المللی تأمین اجتماعی (ISSA) با تحقیق و مشورت با بیش از ۲۸۰ اداره دولتی و سازمان های بیمه ای اقدام به تهیه گزارشی کرده است که در آن ۱۰ چالش مهم جهانی که سازمان های بیمه ای در سراسر جهان با آنها مواجه هستند، معرفی شده است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی، ایسا با شرح کامل ۱۰ چالش مهم که سازمان های بیمه اجتماعی با آن مواجه هستند، توسعه و تبادل نوآوری ها و استفاده از تجارب موفق سازمان های بیمه ای در کشورهای مختلف را برای رویارویی با چنین چالش هایی بسیار مهم می داند.
نخستین چالشی که اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی به آن پرداخته است، شکاف دامنه پوشش بیمه های اجتماعی است.
در واقع دامنه پوشش، درصدی از جمعیت جهان است که به مزایای بیمه های اجتماعی دسترسی دارند؛ براین اساس، در جهان ۵۲ درصد به مزایای سالمندی، ۶۱ درصد به مزایای درمانی و ۳۳ درصد به مزایای حوادث ناشی از کار دسترسی دارند.
دولت ها همواره به دنبال گسترش دامنه پوشش بیمه های اجتماعی هستند که همین امر سبب شده تا طی دهه های گذشته حدود ۱.۵ میلیارد نفر از مردم جهان به بیمه های اجتماعی دسترسی پیدا کنند. به عنوان مثال، در کشور چین، رشد متوسط سالانه دامنه پوشش بازنشستگی در فواصل زمانی بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵، ۲۷ درصد رشد داشته است.
بیمه اجتماعی، بیش از یک حق اساسی برای بشر محسوب می شود. بیمه های اجتماعی به مدیریت چالش های اجتماعی و اقتصادی کمک می کند که این امر به ویژه هنگامی که دامنه پوشش جمعیت گسترده و جامع باشد، چشمگیر و قابل مشاهده است.
در سطح جهان، دسترسی به بیمه اجتماعی هرگز بالاتر از سطح کنونی آن نبوده است. پیشرفت های چشمگیر اخیر نشان دهنده ترمیم و اصلاح شکاف های پوشش درسطوح ملی است؛ اما چالش های مهم همچنان باقی مانده اند. برای این منظور،گسترش دامنه پوشش از الزامات همه کشورها است که در اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد برای سال ۲۰۳۰ میلادی مورد تأکید قرار گرفته و در ارتقای بسترهای حمایت های اجتماعی در سازمان جهانی کار نیز مورد توجه قرار گرفته است.
بررسی ها نشان داده که شکاف دامنه پوشش درحال کاهش بوده و پیشرفت قابل توجهی در قاره های آفریقا، آمریکا و به ویژه در آسیا و اقیانوسیه در این زمینه صورت گرفته است. سازمان های عضو اتحادیه بین المللی تأمین اجتماعی (ISSA)، گسترش دامنه پوشش را به عنوان یکی از مهم ترین چالش ها یا چالش برتر درنظر گرفته اند. برآوردهای انجام شده نشان می دهد که ۵۶ درصد درسطح جهان، ۸۷ درصد درمنطقه آفریقا، ۵۲ درصد در منطقه آمریکا، ۳۰ درصد در منطقه اروپا و ۵۵ درصد در منطقه آسیا و اقیانوسیه به سمت گسترش دامنه پوشش بیمه های اجتماعی حرکت کرده اند. اما به هر حال این موضوع همچنان به عنوان یک چالش مهم مطرح است.

ترجمه و تلخیص: فریبا بهزاد
منبع: www.issa.int