صندوق های بازارگردانی مسیر تازه برای بهبود سرمایه گذاری ها

مدیرعامل شرکت نوآوران مدیریت سبا درباره اقدامات صندوق بازنشستگی کشوری برای ایجاد و توسعه صندوق های بازارگردانی گفت: هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری طی یکسال اخیر اقدام به تاسیس صندوق های بازارگردانی برای سهام کنترلی و مدیریتی صندوق بازنشستگی کشوری در بازار سرمایه کرده است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از سایت خبری بورس ۲۴، سید سعید شمسی نژاد با بیان اینکه در یک سال اخیر هلدینگ مالی صندوق اقدام به تاسیس صندوق های بازارگردانی برای سهام کنترلی و مدیریتی صندوق بازنشستگی کشوری در بازار سرمایه کرده است، گفت: موضوع فعالیت اصلی صندوق های بازارگردانی، سرمایه گذاری در اوراق بهادار با هدف ایفای تعهدات بازارگردانی است.
شمسی نژاد اظهار داشت: هدف از ایجاد این نوع صندوق ها در مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری که از طریق گروه مدیریت ارزش سرمایه و سهام صندوق بازنشستگی کشوری یا همان هلدینگ مالی انجام شده افزایش نقدشوندگی، تنظیم عرضه و تقاضا و محدود کردن دامنه نوسان قیمت سهام و حق تقدم آن مطابق با امیدنامه صندوق و کسب منفعت از این محل است.
وی تصریح کرد: برای این کار، در گام نخست اقدام به ایجاد صندوق بازارگردانی برای سهام شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با نام “صندوق اختصاصی بازارگردانی توسعه بازنشستگی آرمان” با مشارکت شرکت نوآوران مدیریت سبا و شرکت تأمین سرمایه آرمان با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد ریال در تیرماه ۱۳۹۶ شد.
شمسی نژاد گفت: با تأسیس و راه اندازی این صندوق بازارگردانی، حجم معاملات روزانه سهام شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری که میانگین سهام معامله شده آن قبل از ایجاد صندوق، روزانه معادل ۲.۸ میلیون سهم بوده است، طی ماه های بعد از ایجاد صندوق بازارگردانی به ۵.۳ میلیون سهم در روز افزایش یافت.
وی یادآور شد: به تبع رشد ارزش شرکت های زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، خالص ارزش دارائی های صندوق اختصاصی بازارگردانی توسعه بازنشستگی آرمان با رشد مواجه شده است. بطوریکه خالص ارزش دارایی های این صندوق، از آغاز فعالیت این صندوق، با رشد ۱۶.۲ درصدی به سطح ۱۱۷.۸ میلیارد ریال رسیده است.
مدیرعامل شرکت نوآوران مدیریت سبا گفت: از آغاز فعالیت این صندوق، تعداد ۳۱.۵ میلیون سهم شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری توسط صندوق بازارگردانی به فروش رسیده و ۷۶ میلیون سهم خریداری شده است. بنابراین، تشکیل این صندوق سبب افزایش حجم نقدشوندگی سهام در بازار سرمایه شده است.
وی درباره راه اندازی صندوق بازارگردانی بیمه ملت نیز گفت: هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری در اقدام دیگری با همکاری شرکت نوآوران مدیریت سبا و شرکت کارگزاری صبا جهاد، اقدام به راه اندازی صندوق بازارگردانی بیمه ملت با عنوان “صندوق اختصاصی بازارگردانی ارزش آفرین صندوق بازنشستگی کشوری” در مهرماه امسال با سرمایه اولیه ۵۰ میلیارد ریال کرده است.
شمسی پور، راه اندازی صندوق های بازارگردانی پتروشیمی جم و گروه صنعتی ملی را از دیگر برنامه های گروه مدیریت ارزش سرمایه و سهام صندوق بازنشستگی کشوری دانست و گفت: این اقدام می تواند منجر به افزایش حجم معاملات سهام و نقدشوندگی این نوع سهام شود. راه اندازی این صندوق های بازارگردانی در دستور کار قرار دارد و در آینده ای نزدیک با همکاری یکی از شرکت های تامین سرمایه، عملیات اجرایی آن آغاز می شود.