وزارت رفاه میزبان سومین نشست “انقلاب محرومین”

سومین نشست “انقلاب محرومین” در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور «احمد توکلی» نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و «حسین علائی» از مبارزین سیاسی انقلاب اسلامی و مدیرعامل هواپیمایی آسمان برگزار شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «حسین علائی» از مبارزین سیاسی انقلاب اسلامی در سومین نشست “انقلاب محرومین” که به همت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت رفاه، موسسه کار و تامین اجتماعی و موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه برگزار شد، دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را فرصت مناسبی برای بررسی چگونگی اوضاع ایران در زمان رژیم شاه و درس گرفتن از آن دوران دانست و گفت: انقلاب ما بهترین انقلاب ممکن و با حضور آحاد مردم ایران و با دستان خالی صورت گرفت؛ مهم ترین مسأله این است که در این روزها نباید در گذشته بمانیم و باید از آموخته های گذشته برای آینده استفاده کنیم.
علائی نسبت به ماندن در گذشته و تنها افتخار کردن به آنچه پشت سر گذاشته ایم انتقاد کرد و گفت: یکی از معضلاتی که که اکنون داریم، علاقه بسیار زیاد ما به ماندن در گذشته ها است. باید بدانیم در آن رژیم، مردم مخالف چه چیزهایی بودند. باید مشخصات رژیم گذشته را بررسی کنیم و بدانیم اگر ما امروز مسوول هستیم باید خواسته های مردم را مدنظر قرار دهیم و بدانیم انقلاب یک مساله تمام شدنی نیست.
وی ادامه داد: نباید فکر کنیم زمانی یک رژیمی بود که مشخصات خاصی داشته و وقتی انقلاب شد مردم آن رژیم را کنار گذاشتند و همه چیز تمام شد؛ موضوع این است که باید بدانیم مردم دنبال چه موضوعی بودند.
این مبارز سیاسی انقلاب اسلامی یادآور شد: در آن زمان به یاد دارم که پس از اوج گرفتن اعتراضات مردم، شاه برای همسو نشان دادن خود با فرهنگ و دین مردم، تظاهر به همراهی با اسلام کرد و به مکان های دینی چون مشهد مقدس رفت؛ اما همان زمان تظاهراتی در قم برپا شد که مردم تاکید می کردند که اگر شاه به قرآن پایبند است، چرا امام را تبعید کرده است؟
علائی تصریح کرد: از این بحث می خواهم به این نتیجه برسم که مردم «معیار» دارند و این موضوع مهمی است. راه حل تمام مشکلات کنونی کشور، ساختارسازی مناسب است؛ همان گونه که در مبارزات، ساختارها به هم می ریزند برای ایجاد نظام مناسب نیز باید ساختارها اصلاح شوند. بنابراین، اکنون نیازمند بازتولید ساختارهای سیاسی و حاکمیتی هستیم و هرجایی که مشکلی ایجاد می شود باید بدانیم اشکال آن، ریشه در ساختار نادرست دارد.
مبارز سیاسی انقلاب اسلامی در سومین نشست “انقلاب محرومین” با تاکید بر اینکه انقلاب کردیم تا دیکتاتوری از بین برود و ساختارهای امنیتی به اجتماعی تبدیل شوند، گفت: باید با تکیه برنقاط مثبت به سمت حل کردن ضعف ها گام برداریم و بدانیم انقلاب ما بهترین انقلاب ممکن در زمان خودش و با حضور آحاد مردم ایران بود.
علائی اظهار داشت: این که امروز در شبکه های اجتماعی، تصویرسازی می شود که حکومت شاه حکومت خوبی بوده و تنها بخش های گزیده از آن زمان را به مخاطب نشان می دهد، درستی نیست. همچنین که عده ای می گویند اگر شاه بیشتر آدم می کشت، می ماند نیز سخن درستی نیست؛ شاه با تمام قدرت برای ماندن تلاش کرد و حتی در مقابل مردم تانک های نظامی آورد، اما نتوانست دوام بیاورد و فرار کرد.
وی با تاکید بر اینکه «امام راحل بردل ها تاثیر معنوی داشت و انقلاب ما انقلاب درست و کار اساسی بود» گفت: متاسفانه اکنون با تمام دستاوردهای انقلاب اسلامی به مردم یاس و نا امیدی تزریق می شود که کار درستی نیست و باید به جای آن امید در جامعه گسترش یابد.
«احمد توکلی» نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست در پاسخ به این سوال که چرا انقلاب کردید، گفت: اگر یک بار دیگر به گذشته بازگردیم، من باز هم در انقلاب شرکت می‌کنم. اگر آدمی مثل شاه که فاسد بود و مال مردم را مال خود می دانست روی کار بود و به خصوص با فضاحتی که در مورد دین و مذهب داشت، من باز هم همین کار را می کردم.
توکلی با اشاره به اینکه ما با استبداد مبارزه کردیم، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) ظرف یک سال و ۱۶ روز، تمامی ارکان نظام را با رأی مردم ساخت؛ در هشتم اسفند ۱۳۵۸ مجلس شورای اسلامی تشکیل و پس سال ها رای واقعی مردم حاکم شد.
وی با تاکید بر نقش شخصیت ها در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی، گفت: این که ساختارها مهم هستند، جای اینکه آدم ها مهم هستند را نمی گیرد؛ نقش شخصیت ها مهم است و آدم ها با هم فرق دارند؛ بین بنی صدر و آیت آلله خامنه ای به عنوان رئیس جمهور تفاوت وجود دارد.
این فعال سیاسی گفت: البته رانت هایی هم وجود دارد و ساختار رانتی در این میان موثر است، اما رفتار فرد هم مهم و اثرگذار و روحیات و رفتار فرد در اداره امور اثرگذار است.
وی در خصوص اهمیت امر به معروف و نهی و از منکر در انقلاب اسلامی گفت : شروع این انقلاب از امر به معروف و نهی از منکر بود، این موضوع یک مدل رفتاری است و اسلام همه مردم را موظف به موضع گیری به رفتار حاکمان می داند و تنها فعالیت سازمان های مردمی را در این راه کافی نمی داند.
توکلی با بیان اینکه کشورهای دیگر هم امر معروف و نهی از منکر دارند گفت: این موضوع در مبارزه با فساد بسیار اهمیت دارد و در کشورهای دیگر هم به شکل دیگری دنبال می شود. کشورهایی که با فساد مبارزه می‌کنند امر به معروف می‌کنند، به مردم میدان می‌دهند تا حرف بزنند، به میدان بیایند و مشارکت داشته باشند. حکومت وظیفه دارد که شرایط را فراهم کند تا امر به معروف صورت بگیرد. نقد منصفانه همراه با اطلاعات صحیح ضروری است؛ برخی نقدها را غیر منصفانه می دانم چون از روی آگاهی نیست.
توکلی تاکید کرد: اگر فساد زیاد شود به ضرر همه است، حقوق های بالای بعضی افراد از زیاده خواهی و ویژه خواری است.