کتاب «اصلاح ساختار شرکت ها و هلدینگ سازی» منتشر شد

کتاب «اصلاح ساختار شرکت ها و هلدینگ سازی؛ تجربه صندوق بازنشستگی کشوری» از سوی موسسه پژوهشی راهبردهای بازنشستگی صبا در ۱۱۰ صفحه منتشر شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، این کتاب که امسال و در قطع رقعی منتشر شده، شامل هفت گفت و گو با مدیران سطوح مختلف صندوق بازنشستگی کشوری است که روایتی از تاریخ شفاهی چگونگی فرآیند ایجاد و اصلاح ساختار شرکت ها و هلدینگ های تحت پوشش این صندوق را به دست می دهد و برگرفته از نتایج پژوهشی با همین عنوان است.
در مقدمه این کتاب آمده است: یکی از مسایلی که سبب شده نرخ سود شرکت ها و بنگاه های زیرمجموعه صندوق، در مقایسه با دارایی ها و سرمایه گذاری های انجام شده کم باشد، نرخ سود تسهیلات و بدهی های بسیار زیاد آن ها به نظام بانکی است. عمده بنگاه های صندوق بازنشستگی کشوری، گرفتار پرداخت سود تسهیلات دریافتی از ۲۴ تا ۳۰ درصد هستند. نرخ های بالای سود در نظام بانکی عمده سودهای بنگاه ها را می بلعد؛ به عنوان مثال ذوب آهن اصفهان باداشتن ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی، سالانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان از سود خود را به نظام بانکی پرداخت می کند. علاوه بر این، سهم نیروی انسانی در بسیاری از بنگاه های بزرگ صندوق ها از قبیل ذخانیات، زغال سنگ و ذوب آهن بیش از دو برابر استانداردهای مرسوم است و همین موضوع هزینه های شرکت های زیر مجموعه صندوق را افزایش داده است.
در ادامه تاکید شده است: شواهد نشان می دهد که در گذشته عمده تصمیم ها و برنامه ها درباره صندوق در فرایندی بیرون از صندوق انجام می شد و این باعث شد که مشکلات ساختاری زیادی در طول زمان برای این مجموعه باقی بماند و شرایط صندوق را وخیم تر کند، از طرفی نبود گزارش منظم و مشخص از شرکت های زیر مجموعه باعث رقابت و تخریب آنها در بازار می شد، در صورتیکه متعلق به یک مجموعه بودند به همین منظور پس از ساعت ها مطالعه و بررسی، شش هلدینگ بزرگ در زیر مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری تعریف و شرکت های تحت پوشش آنها نیز مشخص شد. بنابراین مدیرانی که پیش از این باید، هم به مسایل نفتی، حمل و نقل هوایی و دریایی و هم به مسایل شیر و لبنیات و سنگ احاطه می داشتند، اکنون از آن پراکندگی کار کاسته شده و ساختاری جدید برای مدیریتی منسجم تشکیل شده است.
در واقع راه اندازی شش هلدینگ “حمل و نقل و گردشگری”، “غذایی، دارویی و کشاورزی”، “عمران و ساختمان”، “مالی، بانکی و سهام”، “نفت ، گاز ، پتروشیمی و نیروگاه (انرژی)” و “صنایع و معدن” نخستین گام برای افزیاش کارایی و سوددهی شرکت های صندوق بازنشستگی کشوری بود؛ اقدامی که پس از آن، امکان واگذاری و فروش آن ها در بازار سهام و سرمایه گذاری در بخش های سودآورتر که بتواند دارایی های صندوق و بازنشستگان را حفظ کند، فراهم کرده است.

خبرنگار: مینا شیروانی ناغانی