اختلال شنوایی در سالمندان را جدی بگیرید

یک متخصص طب سالمندان گفت: حس شنوایی و عواملی داخلی و خارجی‌ای که باعث ایجاد اختلال در آن می‌شود مساله مهمی در زندگی سالمندان است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، هوشنگ بیضایی با بیان این موضوع اظهار داشت: یکی از مهم ترین مشکلاتی که سالمندان را دچار افسردگی شدید می‌کند، کم یا ناشنوایی است؛ چرا که نمی‌توانند واژه‌ها را درست بیان کنند و از طرفی معنی و مفهوم صحبت ها را درک نمی‌کنند، این موضوع برای خود سالمند ایجاد ناتوانی شدید می‌کند.
بیضایی اضافه کرد: عکس‌العمل سالمند در چنین شرایطی صحبت نکردن با افراد دیگر است و به همین دلیل دچار گوشه‌گیری و دوری از آشنایان و حتی خانواده‌ می‌شوند. این اختلال متاسفانه یکی از علائم طبیعی افزایش سن، یعنی پیرگوشی است که می‌تواند در فرد مشاهده شود.
این فوق تخصص طب سالمندان همچنین تصریح کرد: بخش بزرگی از شنوایی مربوط به سیستم گوش بیرونی و مابقی مربوط به گوش میانی و داخلی است؛ زمانی‌که فرد دچار آسیب شنوایی می‌شود در واقع سیستم عصبی گوش و جایی که صدا تبدیل به درک شده و به مغز ارسال می‌شود، دچار آسیب می شود.
وی اظهارداشت: معمولا اختلال شنوایی در یک گوش ایجاد می‌شود و فرد می‌تواند بخشی از شنوایی را با گوش دیگر جبران کند.
بیضایی با اشاره به عوامل تاثیرگذار بر پیر شدن سلول‌های گوش و فرسودگی اعصاب شنوایی، گفت: عوامل محیطی زیادی بر شنوایی افراد تاثیر دارد که سر و صدا مهمترین آن است. موارد دیگری هم هستند که به تدریج روی شنوایی تاثیر می‌گذارند که از جمله این عوامل، آلودگی هواست که هم موجب بیماری‌های تنفسی و پوستی می‌شود و هم در کاهش تدریجی شنوایی نیز تاثرگذار است.
در سالمندان سلول‌های آسیب دیده همان سلول‌های شنیداری عصبی هستند که الگوهای متفاوتی در آن ها دیده می‌شود. گاهی سلول‌های ازدست رفته نوعی هستند که به فرکانس‌های بالا حساسند. با از دست رفتن این سلول‌ها فرد متوجه صداهای زیر نمی‌شود. این الگو شایع‌ترین نوع ازدست رفتن سلول‌های شنوایی در سالمندان است. الگوی دیگری هم در کاهش شنوایی سالمندان دیده می‌شود که در آن تمام فرکانس‌ها به یک نسبت کاهش پیدا می‌کند و فرد همه فرکانس‌ها را به خوبی متوجه نمی‌شود.
درمان پیر‌گوشی در سالمندانی که عصب شنوایی‌شان از دست رفته، دارو و جراحی نیست بلکه باید از وسایلی مثل سمعک استفاده کنند تا باعث تقویت صدا شود و بتوانند صدا را بشنوند.