طراحی نرم افزاری برای رفت و آمدهای شهری سالمندان

گروهی از دانش آموزان کشورمان طرحی را به سومین رویداد کارآفرینی ایران ارائه کردند که می تواند مشکلات رفت و آمد سالمندان با وسایل نقلیه عمومی شهری را کاهش دهد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، روزنامه شهروند در گزارشی با عنوان «آسیب‌ها را کم می کنیم با اپلیکیشن» آورده است: وقتی «محمدجواد» سرش را در لپ‌تاپ کوچک خود فرو برده و با سرعت تایپ می‌کند، «آرمین» ارایه طرح را تمرین می‌کند و با گفتن یک «چطور بود» خود را برای ارایه رسمی در حضور داوران آماده می‌کند؛ این دو نوجوان ۱۳ساله از مدرسه علامه حلی تهران در غیاب همکار سوم‌شان طرحی را برای کمک به سالمندان در استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی و با نیت کاهش ترافیک به سومین رویداد کارآفرینی ایران آورده‌اند.
موضوع این «استارت‌آپ ویکند» که حالا قرار است با اصطلاح «رویداد کارآفرینی» بومی شود، کاهش آسیب‌های اجتماعی است و ۲۵۰ دانش‌آموز و دانشجو در قالب ۶۵ تیم به مرحله نهایی یعنی عصر آدینه ۲۷ بهمن در سالن غذاخوری دانشگاه شریف رسیده‌اند، رویدادی که ۵ اسفند طرح‌های برگزیده آن برای حمایت‌های بیشتر معرفی خواهند شد.
«ما قرار بود یک مشکل را انتخاب کنیم و به این نتیجه رسیدیم که ترافیک معضل بزرگی است؛ چون باعث می‌شود سوخت فسیلی هدر برود، الان هم حدود ۴۵درصد مردم کشور به دلیل ترافیک دچار افسردگی شده‌اند.» این جملات را «آرمین رستمیان» می‌گوید.
همگروهی‌اش «محمدجواد جنتی‌عطایی» دنباله حرف‌های او را این‌طور می‌گیرد: «طرز کار این اپلیکیشن به این صورت است که برنامه، موقعیت شما را تشخیص می‌دهد و بعد هم مسیرهای مختلف رسیدن به ایستگاه‌های وسایل حمل‌و‌نقل عمومی را نشان می‌دهد. چون افراد سالمند خیلی حال‌وحوصله انتظار تاکسی را ندارند و الان سرعت رسیدن وسایل نقلیه عمومی به ایستگاه در ایران بیشتر شده است برای همین مخاطب اصلی ما افراد سالمندند.»
آن‌طور که این دو دانش‌آموز ۱۳ساله مدرسه علامه حلی می‌گویند برنامه آنها بهترین مسیر از لحاظ زمانی و همچنین هزینه را برای افراد مشخص می‌کند تا بتوانند براساس این اطلاعات مسیر خود را برای رسیدن به مقصد با استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی مشخص کنند. آنها فراموش نمی‌کنند که نام همکار سوم خود یعنی سینا را هم به زبان بیاورند که در این جلسه حضور ندارد؛ اما آیا سالمندان در ایران از برنامه‌های موبایل‌محور استفاده هم می‌کنند و برنامه مدنظر این دانش‌آموزان می‌تواند کمکی به سالمندان داشته باشد؟
محمدجواد در پاسخ به این پرسش می‌گوید که البته این برنامه برای کمک به همه افراد است: «بالاخره افراد سالمند، معمولا تنها بیرون نمی‌آیند و یک همراه دارند.» آرمین هم بحث را پیش می‌گیرد که گویا قبلا درباره این موضوع با هم فکر کرده‌اند: «الان ما فکر می‌کنیم افراد سالمند، افتاده و سالخورده‌اند؛ در حالی ‌که الان سالمندان سرپاترند. غیر از این بیشتر از ۶۵‌درصد مردم ایران بدون ‌ماشین هستند که خب این باعث می‌شود این افراد از آژانس استفاده کنند ولی اگر همین افراد از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند، بهتر است. ایده ما به ترافیک و آلودگی هوا کمک می‌کند.»
این دو دانش‌آموز کلاس هشتم، با شور و حرارت اعداد و ارقام دیگری را هم پشت سر هم بیان می‌کنند و می‌گویند به خوبی معضل ترافیک را می‌شناسند و امیدوارند که طرح‌شان به جامعه کمک کند.