آشنایی بازنشستگان استان زنجان با کاشت گیاهان دارویی

دوره آشنایی با گیاهان دارویی و آموزش پیشگیری از بیماری های سالمندی از سوی مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری در استان زنجان و با همکاری کانون های بازنشستگی این استان برگزار شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، همایش یک روزه «آموزش پیشگیری و کنترل بیماری های دوران سالمندی و آشنایی با گیاهان دارویی» با حضور مدیران استانی، اعضای کانون های بازنشستگی و بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری استان زنجان، برگزار شد.
پریشاد قوام، متخصص بیماری های سالمندی در این همایش که با هدف ارتقای سطح آگاهی بازنشستگان زیرپوشش برگزار شد با اشاره به بیماری های سالمندی و روش های کنترل آن گفت: بیماری های سالمندی قابل کنترل است و می توان وقوع آن ها را به تاخیر انداخت. بهترین روش برای کنترل بیماری های سالمندی، تغذیه مناسب و رفتارهای صحیح یا سبک زندگی مناسب است.
قوام با بیان اینکه مهمترین عاملی که سلامتی سالمندان را به خطر می‌اندازد، سیگار، مشروبات الکلی و رفتارهای تغذیه ای نامناسب است، تصریح کرد: مفاصل افراد در دوران سالمندی و بازنشستگی بسیار حساس بوده و از این رو باید در نشست و برخاست ها دقت بسیاری صورت گیرد.
وی با بیان اینکه ورزش متناسب با دوران سالمندی روی بیماری‌هایی چون دیابت و قند خون تاثیرگذار است، گفت: در دوران سالمندی باید اصلاح سبک زندگی صورت گیرد و ورزش در این دوران باید به آرامی آغاز و انجام شود.
قوام با اشاره به اینکه تغییر الگوی زندگی برای پیشگیری از بیماری‌ها، کاهش هزینه‌های اقتصادی و همچنین کاهش مصرف بی‌رویه دارو مهم است، تصریح کرد: می توان با رفتار درست و تغذیه مناسب، رشد بیماری های سالمندی را کنترل کرد.
در ادامه این همایش، مالک اژدر افشاری، کارشناس گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به فواید گیاهان دارویی و ضرورت آموزش تولید این گیاهان، گفت: براساس پیش بینی ها، در آینده، مردم به استفاده از گیاهان دارویی روی خواهند آورد، به همین دلیل شناخت کاربردهای گیاهان دارویی و کاشت این گیاهان بسیار مهم است.
افشاری با بیان اینکه دوران بازنشستگی بهترین زمان برای روی آوردن به کشت و پرورش گیاهان دارویی است، اظهار داشت: افراد در دوران بازنشستگی اوقات فراقت بیشتری دارند. پرورش گیاهان دارویی با توجه به ابعاد و ویژگی های آن، علاوه بر سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت بازنشستگان، به اقتصاد خانواده نیز کمک می کند.