پروتئین های گیاهی موثر در تقویت عضلات

به مرور زمان و با افزایش سن، حجم و قدرت عضلات کاهش می یابد اما پروتئین های گیاهی در کنار ورزش می تواند تا حدی عضلات را تقویت کرده و از تحلیل رفتن آن جلوگیری کنند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از سلامت آنلاین، استحکام عضلات یکی از مهمترین نشانه های بدن سالم است. با تضعیف شدن عضلات، اندام های داخلی بدن و به ویژه استخوان ها آسیب پذیر می شوند. معمولا توده عضلانی پس از ۵۰ سالگی، حدود ۱/۵ درصد در سال کاهش می یابد، این میزان پس از ۶۰ سالگی به ۳ درصد در سال می رسد. از دست دادن توده عضلات علاوه بر کاهش توانایی و قدرت انجام فعالیت های روزانه، احتمال شکستگی استخوان ها را نیز پس از زمین خوردن افزایش می دهد.
محققان به سالمندان توصیه می کنند که برای جلوگیری از کاهش حجم و قدرت عضلات، پروتئین های گیاهی و حیوانی مصرف کنند. با توجه به اینکه استفاده از پروتئین های حیوانی به دلیل افزایش چربی و اوره در بدن، محدودیت هایی برای سالمندان ایجاد می کند، به جای آن معمولا استفاده از گوشت سفید و پروتئین های گیاهی توصیه شده است.
همچنین محققان در کنار توصیه به استفاده از پروتئین های گیاهی و گوشت سفید، انجام ورزش های کششی و استقامتی را برای استحکام عضلات توصیه می کنند.
نوشیدن آب فراوان، ماست، پنیر و شیر، روغن زیتون، انواع میوه مثل سیب، موز و پرتغال، حبوبات مثل لوبیا و عدس، انواع جوانه ها، گردو، بادام و انواع آجیل، سبزیجات مثل اسفناج، جعفری، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و هویج، گوشت سفید مثل مرغ و ماهی، تخم مرغ، بلغور جوی دوسر، انواع توت، دانه کتان و چای سبز برخی از مواد غذایی توصیه شده برای تقویت عضلات محسوب می شوند.