«روانشناسی سالمندی» کتاب تازه در حوزه سالمندی

«روانشناسی سالمندی» تالیف عبدالله معتمدی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، امسال از سوی انتشارات سمت منتشر و روانه بازار کتاب شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، چاپ نخست کتاب «روانشناسی سالمندی» در ۲۸۴ صفحه، امسال از سوی انتشارات سمت منتشر و به بازار کتاب عرضه شده است. عبدالله معتمدی همچنین یکی از مترجمان کتاب «درآمدی بر روانشناسی سالمندی» نوشته ایان استوارت همیلتون است که سال گذشته از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شد.
در این کتاب تلاش شده است با رویکردی روان‌شناختی، تصویری واقع‌بینانه از شرایط و وضعیت سالمندی ارائه شود تا ضمن شناخت حقایق این دوره، اهمیت و جایگاه آن برجسته‌تر شود. عوامل اجتماعی و فرهنگی بر تحول فرد، و در اینجا به طور خاص، بر سالمندان نقش بسزایی دارند. مؤلف کوشیده است با استفاده از آخرین دستاوردهای علمی در زمینه روان‌شناسی سالمندی در جهان، بر غنای مطالب این کتاب بیفزاید. مطالعه این کتاب علاوه بر دانشجویان رشته‌های مشاوره، به مربیان و پژوهشگران علاقه‌مند به مسائل سالمندی نیز توصیه شده است.
در پیشگفتار کتاب نیز آمده است: «روانشناسی سالمندی به ما کمک می کند تا هم از وضعیت، مشکلات و مسائل سالمند آگاه شویم و هم چشم اندازی از آینده خویش به دست آوریم. اطلاع ما از آنچه در پیش رو داریم می تواند به سبک زندگی امروز ما جهت دهد و اطلاع از آنچه سالمندان با آن مواجه اند، ما را در یافتن درک درستی از ایشان یاری می کند تا بهتر بتوانیم پاسخگوی نیاز آن ها باشیم.»
کتاب «روانشناسی سالمندی» حاوی ۹ فصل شامل کلیات، روش‌های مطالعه سالمندی، نظریه‌های پیری، تغییرات جسمی، ویژگی‌های روانی و اجتماعی سالمندان، سالمندی، شخصیت و سبک زندگی، نقش مذهب در دوره سالمندی، سالمندی موفق و اختلالات عصبی ـ روانی و سالمندی، است.