آغاز به کار نخستین همایش علمی امید اجتماعی در ایران

نخستین همایش علمی «امید اجتماعی در ایران» با حضور استادان، صاحب نظران و اندیشمندان اجتماعی و همکاری ۲۱ نهاد معتبر علمی و مدنی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی تهران آغاز شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از خبرگزاری ایرنا، چیستی مفهوم و دستاوردهای نظری در حوزه امید اجتماعی، وضعیت امید اجتماعی در ایران، سبب شناسی امید اجتماعی و آثار و پیامدهای آن و راهکارهای ارتقای امیداجتماعی از محورهای این همایش علمی است.
همایش دو روزه امید اجتماعی در ایران ۷ و ۸ اسفندماه جاری، با برپایی پنل های تخصصی به واکاوی موضوع امید اجتماعی می پردازد. در حاشیه برگزاری این همایش، نمایشگاه آثار هنری و کارگاه های آموزشی نیز برگزار می شود. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در تقاطع همت و شریعتی ،خیابان داوود گل نبی قرار دارد.
مفهوم شناسی امید اجتماعی، نمود اجتماعی امید، ضرورت فلسفی و امکان احیای امید، گفتمان های امید در شبکه های اجتماعی، وضعیت سنجی امید اجتماعی در بین استان های کشور، سیاست امید در اجتماع، مردم سالاری و امید اجتماعی از جمله موضوعاتی است که در روز نخست (دوشنبه ۷ اسفندماه) به آنها پرداخته می شود.
بیم ها و امیدهای انسان معاصر، مساله امید در ایران، راهکارهای سیاسی ارتقای امید اجتماعی، جنبش های اجتماعی و دیالکتیک امید و ناامیدی، تضمین حقوق شهروندی در نظام سیاسی شهروندمدار و تثبیت مولفه های رفاه و امید اجتماعی، مسئولیت جامعه شناسی تاریخی ایران و امید اجتماعی، محیط زیست و امید اجتماعی، تحلیل امید اجتماعی بازنشستگان و سالمندان ایرانی نیز موضوعاتی است که در روز دوم (سه شنبه ۸ اسفندماه) مورد بررسی قرار می گیرد.
براساس این گزارش، مصطفی معین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت اصلاحات و رئیس موسسه رحمان به عنوان رئیس همایش امید اجتماعی در ایران و هادی خانیکی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی دبیر علمی این همایش است.
قرار است شهیندخت مولاوردی، دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این همایش درباره امید اجتماعی سخنرانی کنند.
همچنین استادان و صاحبنظران برجسته علوم اجتماعی از جمله حمیدرضا جلایی پور، سارا شریعتی، مصطفی ملکیان، سعید مدنی، پرویز آزادفلاح، رحیم نوبهار، مقصود فراستخواه، محمدرضا جوادی یگانه، حسین سراج زاده و نعمت الله فاضلی آراء و نظرات خود را درباره امید اجتماعی و راه های بهبود و ارتقای آن در جامعه ایران مطرح خواهند کرد.
این برنامه به مناسبت دهمین سالگرد تاسیس موسسه رحمان از سال گذشته برنامه ریزی شده است؛ رحمان موسسه ای علمی، فرهنگی و اجتماعی و نهاد مدنی فعال در حوزه مسائل و آسیب های اجتماعی است که از سال ۱۳۸۶ سعی دارد تا با چاره اندیشی برای مسائل اجتماعی و حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی، به شیوه ای علمی منشا اثر باشد.