امید را می توان در لایه های مختلف جامعه دید

نخستین همایش علمی امید اجتماعی در ایران در محل دانشگاه علامه طباطبایی با حضور مصطفی ملکیان، سارا شریعتی و هادی خانیکی و سایر اندیشمندان، اساتید و دانشجویان علوم اجتماعی روز گذشته (دوشنبه) برگزار شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از خبرآنلاین، هادی خانیکی دبیر علمی همایش علمی امید اجتماعی ایران با تاکید بر اینکه، نکته اصلی این است که از چه منظری به امید اجتماعی بپردازیم، افزود: هدف ما این است که از باب نصیحت و گفتار درمانی، جامعه آسیب دیده را ترمیم روانی و اجتماعی کنیم؟ می خواهیم تصویر بی مسئله را از جامعه ترسیم کنیم یا آنقدر جامعه را تیره می بینیم که بخواهیم به زبان علمی و تخصصی تصویر تیره را بیان کنیم؟
وی ادامه داد: ما برای گفتار درمانی نیامده ایم. در دایره بسته روشنفکری، آکادمی و سیاست، حقیقت به قدری واژگون می شود که وقتی از این دایره بسته عبور کرده و به میان مردم می رویم، مسئله به کلی متفاوت می شود.
خانیکی با اشاره به اینکه، ناامیدی اجتماعی محصول پیدا نکردن راه است، گفت: در جامعه، خیلی ها راه خودشان را پیدا می کنند.
وی با بیان اینکه برای اولین بار در یک نشست علمی، نوآوری شده و در کنار چهره های آکادمیک، برخی از فعالان جامعه مدنی نیز حضور یافته اند، گفت: کارتن خوابی که توانسته به مشکل خود غلبه کند و به کمک دیگران بیاید و خیلی از کارتن خوابها را به وضعیت بهتری برساند، درباره تجارب خود سخن می گوید. وقتی از دایره آکادمیک خارج می شویم می بینیم امید در جامعه زنده است.
خانیکی افزود: معلوم می شود زیر سطوح جامعه، حیات وجود دارد که ما برای کشف آن حیات می توانیم کاری انجام دهیم تا در کنار آن، باورها و اعتقادات ما زنده بماند.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: چهار موضوع در این همایش محور قرار گرفته که یکی چیستی مفهوم و دستاوردهای نظری در حوزه امید اجتماعی، دوم، وضعیت امید اجتماعی در ایران، سوم سبب شناسی و آثار و پیامدهای آن و محور چهارم نیز راهکارهای ارتقای امید اجتماعی در ایران است.