امید بی برنامه، جامعه را خیال پرداز و آرمان خواه می کند

جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران گفت: امروز عصر عقلانیت امید است و امیدهای نامشخص، انفعالی و برنامه ریزی نشده تبدیل به خیال می شود؛ بنابراین فراخوان به امید در جامعه باید به سوی امید مسئولانه باشد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از خبرگزاری ایرنا، سارا شریعتی در مراسم افتتاحیه نخستین همایش امید اجتماعی در ایران که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، به ارتباط دیالکتیک یا متضاد میان امید و مسئولیت اشاره کرد و افزود: این دو مفاهیم بکری نیستند و تاریخ دارند. قرن گذشته متهم است که امید را به ضد امید تبدیل کرده است؛ بنابراین امروز باید اخلاق امید در ارتباط با اخلاق مسئولیت مورد توجه قرار گیرد.
این جامعه شناس گفت: اگرچه امروز از امید واقعی، معقول و مسئولانه صحبت می شود، اما از آنجایی که جامعه بنای تخیل دارد و آرمان خواه است، بنابراین می تواند هر لحظه براساس آرمان ها، آزمون و خطاها، واقعیت های جدیدی خلق کند؛ پس جامعه هر آن، در پی بازسازی خود است.
شریعتی تصریح کرد: جامعه ای که اکنون دارای نظم اجتماعی است، می تواند نظم جدیدی بیافریند و این نیروهای اجتماعی هستند که در این زمینه نقش محوری دارند.
وی خاطرنشان کرد: موضوع کار جامعه شناسان بررسی واقعیت اجتماعی، ساختارها و نهادهایی است که گاه همچون تخته سنگ بر کنشگران آوار می شوند و چنان سنگین هستند که گاهی صرفا با عاملیت خودمان نمی توانیم آنها را تغییر دهیم.
این اندیشمند حوزه اجتماعی اظهار داشت: گاهی جامعه شناسان متهم به سیاه نمایی می شوند، اما آنان تنها واقعیت اجتماعی را مطرح می کنند.
شریعتی با بیان اینکه جامعه شناسی، علمی رهایی بخش است، افزود: اگر بخواهیم فراخوان امید از این رشته داشته باشیم باید بگویم جامعه شناسی، امروز، دچار بیماری بدبینی مزمن شده است. هرچند ما نسل امید بوده و هستیم اما اکنون مقوله امید اجتماعی مفهومی معصومانه و کودکانه نیست، بلکه امیدِ قرن ۲۱ با مفهوم «مسئولیت اجتماعی» گره خورده است و در واقع قرن ۲۱ قرن مسئولیت است.