خانه امید کرمانشاه میزبان کارگاه آموزشی کنترل بیماری های سالمندی

کارگاه آموزشی پیشگیری و کنترل بیماری های سالمندی با حضور جمعی از بازنشستگان کشوری استان کرمانشاه در خانه امید بازنشستگان برگزار شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، جلیل رحیمی صدر مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان کرمانشاه در کارگاه آموزشی یک روزه «پیشگیری و کنترل بیماری های سالمندی» که با تلاش مدیریت صندوق بازنشستگی این استان و با حضور جمعی از بازنشستگان در خانه امید برگزار شد، یکی از اهداف مهم برگزاری این دوره آموزشی را خروج بازنشستگان از خانه و حضور در جامعه عنوان کرد و گفت: این دوره آموزشی برای آشنایی بازنشستگان با شیوه های پیشگیری از بیماری های دوران سالمندی به ویژه آلزایمر برگزار می شود.
ویدا صنیعی مدیرگروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در سخنانی با اشاره به بیماری های قلبی عروقی و عوامل خطرساز آن گفت: یکی از عوامل ایجاد بیماری های قلبی عروقی و فشارخون بالا، مصرف نمک زیاد است. به طور معمول برای هر نفر در طول روز، میزان مصرف نمک، باید کمتر از نصف یک قاشق چایخوری باشد.
وی تاکید کرد: فشار خون بالا سبب سکته مغزی و قلبی در افراد می شود.
صنعیتی درباره پوکی استخوان و عواملی که سبب پوکی استخوان می شوند نیز اظهار داشت: در حال حاضر، ۳۰ درصد ایرانیان دچار پوکی استخوان هستند. براساس آمارهای جهانی، ۲۰۰ میلیون نفر از زنان در سراسر دنیا از بیماری پوکی استخوان رنج می برند و عملاً از هر چهار خانم بالای ۵۰ سال یک نفر و از هر هشت مرد بالای ۵۰ سال یک نفر از این بیماری رنج می برند.
صنیعی همچنین درباره روش های جلوگیری از پارکینسون، پوکی استخوان، آرتروز، بیماری های عفونی و کنترل و مدیریت دیابت نیز سخنرانی کرد.
در ادامه این کارگاه آموزشی، فرشته گازرپور مدیرعامل موسسه پیشگیری از آسیب های رفتاری، با اشاره به عوامل مستعد کننده ایجاد بیماری دیابت، گفت: این عوامل شامل علل ژنتیکی به ویژه وجود فرد دیابتی در میان وابستگان درجه یک، سبک زندگی آسایش طلبانه، رژیم غذایی پرانرژی و بدون فیبر ، فشار خون بالا، عفونت های ویروسی و… است.

تهیه خبر و عکس: روابط عمومی صندوق بازنشستگی کشوری استان کرمانشاه