چالش بیمه های اجتماعی با رشد اقتصاد دیجیتال

اتحادیه بین المللی تأمین اجتماعی در گزارشی اعلام کرده است که درحوزه بیمه های اجتماعی، دیجیتالی شدن و اقتصاد دیجیتال، تهدیدی برای پایداری مالی این نوع بیمه ها خواهد بود که در این صورت نیاز به توسعه دامنه پوشش قانونی به گروه های جدید شغلی ضروری است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از سایت اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی، امروزه، بسیاری از اقتصادهای جهان شاهد فاصله گرفتن از استاندارها و الگوهای اشتغال هستند. حرکت دنیا به سمت اقتصاد دیجیتال که از آن به عنوان “صنعت ۴” نیز یاد می شود، باعث شده است تا بسیاری ازگروه های شغلی با خطر جایگزینی انسان با فناوری های جدید روبرو شوند. بنابراین، نظام های بیمه های اجتماعی باید با این چشم انداز، از منظر تأمین مالی، ارائه خدمات و چارچوب های قانونی خود را هماهنگ کنند.
دیجیتالی شدن، باعث به وجود آمدن فرصت هایی نظیر رشد اقتصادی قوی تر و رفاه اجتماعی می شود؛ اما نتایج دیگری مانند از دست دادن شغل، ایجاد بازار کار ناهمگون و نیاز به تنظیم قوانین کاری به شکل های جدید اشتغال و حضور بیشتر زنان در برخی از بخش های اقتصادی می شود. درحوزه بیمه های اجتماعی، دیجیتالی شدن، تهدیدی برای پایداری مالی طرح های مشارکتی است که در این صورت نیاز به توسعه دامنه پوشش قانونی به گروه های جدید شغلی ضروری است.
با افزایش استفاده از پرینترهای سه بعدی،کامپیوتر و ربات ها، در آینده ای نزدیک شاهد جایگزینی ربات ها با انسان ها در مشاغل سخت و زیان آور خواهیم بود؛ این جنبه مثبت زندگی دیجیتال است؛ اما، پیش بینی شده است که در فاصله زمانی بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ و در نتیجه تحولات دیجیتالی، ۷.۱ میلیون شغل در دنیا از بین برود. اعتماد بیشتر به ربات ها تنها درصورتی مثبت است که بهره مندی از صنعت رباتیک شامل قوانین و مقررات قدرتمند برای حمایت از کارگران و پیشگیری از حوادث شغلی باشد.
مساله مهم، چگونگی استفاده از ابزار دیجیتال، ماشین های جدید، هوش مصنوعی و چگونگی تاثیر آن بر اشتغال در بخش های سنتی است که این مقوله آیا باعث افزایش کارآفرینی در مشاغل “صنعت ۴” می شود یا تاثیری برآن ندارد؟
در بررسی های بعمل آمده پیش بینی شده است که ۴۵ درصد فعالیت های کاری در آینده می تواند به صورت خودکار و با استفاده از تکنولوژی انجام شود.
پارلمان اروپا درحال بحث و گفت و گو درخصوص طرحی است که مالکان ربات ها را ملزم به پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی به کارگران می کند. شکل های جدید اشتغال با بستر دیجیتال، نشان دهنده کوچک و تکراری بودن وظایف اشتغال در اقتصاد نوین است. فناوری اطلاعات در زمینه خدمات درمانی، بسیار مهم و حیاتی است، اما همچنان وظایف و تصمیماتی در این بخش وجود دارد که امکان جایگزینی عملیات دیجیتالی به جای انسان نیست.

مترجم: فریبا بهزاد
منبع: www.issa.int