واقعیت‌های حوزه رفاه را ببینیم

مشاور وزیر و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یادداشتی تاکید کرد: استیضاح، حق مجلس است و باید مورد احترام همه آنهایی باشد که به مردم‌سالاری دینی تعلق دارند، حتی اگر به‌طرز بی‌سابقه‌ای در شب عید انجام شود؛ در ایامی که باید وزیر رفاه، موضوع تعیین مزد و پرداخت حقوق بازنشستگان و چندین چالش دیگر را مدیریت کند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روزبه کردونی در این یادداشت آورده است: برای ما عشایرنشینان یا عشایرزادگان جنوب و برای نسل پدران ما، بهمن‌بیگی، یک اسطوره است. پدر آموزش عشایری کشور که سرنوشت بسیاری از دختران و پسران چادرنشین را، یک‌تنه دگرگون کرد. هیچ‌گاه چهره قدردان و مشعوف پدرم را وقتی در دوران سالخوردگی محمد بهمن‌بیگی، به دیدار او رفته بود، فراموش نخواهم کرد.
وی ادامه می دهد: نوجوان بودم که «بخارای من ایل من» را در دست پدر معلمم دیدم. وقتی برای اولین‌بار، به کلاسش رفتم، از محمد بهمن‌بیگی، تجربه‌ای برای من گفت که بعدها، بارها و بارها آن را روایت کرد. بهمن‌بیگی، خود به همه چادرهایی که مدرسه بودند، سر می‌زد و از دانش‌آموزان امتحان می‌گرفت. او معتقد بود اگر دانش‌آموزی در کلاس پنجم، در درسی نمره قبولی نمی‌گیرد، نه تنها باید معلم آن دوره مورد بازخواست قرار بگیرد، بلکه از معلم اول تا چهارمش هم باید سوال شود که چگونه دانش‌آموزی با این ضعف‌های بنیادین، همه این سال‌ها را طی کرده است.
کردونی تاکید می کند: این شیوه بهمن‌بیگی، نه تنها شیوه‌ای کم‌نظیر برای آموزش است، بلکه می‌تواند سرمشقی برای مدیریت‌های کلان کشور باشد. اگر مدیری در عرصه مدیریتش، دچار بحران‌هایی است که از دوره‌های قبل به‌جامانده و کم‌کم سبب شده که آن مشکل، لاینحل به نظر برسد، سهم آنها که آن بحران را ایجاد کرده‌اند و آنها که سکوت کردند، چیست؟
وی در ادامه تصریح می کند: یکی از مواردی که استیضاح‌کنندگان محترم علی ربیعی، از او سوال کرده‌اند، موضوع بحران صندوق‌ها و بنگاهداری شرکت‌ها است. اما تاکنون هیچ‌کس بیان نکرده چه کسانی، در چه دوره‌ای و با چه کیفیتی، این شرکت‌ها را واگذار کردند و علی ربیعی، چه ویرانه‌ای را تحویل گرفت.
کردونی یادآوری می کند: هیچ‌کس نمی‌گوید از ۷۰۰ بنگاهی که از سال ۱۳۸۰ به این سو واگذار شدند، ۲۳درصد رد دیون، ۱۹ درصد سهام عدالت، ۴۰ درصد شبه‌دولتی و فقط ۱۹ درصد بخش خصوصی واقعی بوده است. هیچ‌کس فریاد نمی‌زند که چرا بیش از ۸۹ درصد واگذاری‌ها در دولت نهم و دهم، در بهار ۱۳۹۲ و در شتابزده‌ترین وضع، دقیقا قبل از آغاز به کار دولت جدید انجام شده است؟ هیچ‌کس نمی‌گوید چرا زمانی که اکثر صندوق‌ها و بنگاه‌هایی که دولت توان اداره آنها را نداشت، به وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی رد دیون شدند، همه تماشاگران ساکت صحنه بودند؟
وی می نویسد: طنز ماجرا این‌جاست که ربیعی، که خود اولین نفر بود که در دولت تدبیر «بحران صندوق‌ها» را فریاد زد و این موضوع فراموش‌شده و مغفول‌مانده در حوزه سیاست را به یکی از اولویت‌های اساسی دولت و نظام تبدیل کرد و در این مدت، اقدامات اساسی برای اصلاح بنگاهداری موجود انجام داد، امروز به جای آنکه تقدیر شود، استیضاح می‌شود. وزیری که موفق شد با تدابیر صحیح و حرکت در یک مسیر عقلانی و غیرپوپولیستی، افزایش حقوق بازنشستگان را به بیش از تورم برساند، امروز باید این‌گونه خطاب شود.
کردونی معتقد است: وزیری که جمعی از پاکدست‌ترین و متخصص‌ترین مدیران ارشد را در حوزه اقتصادی و رفاهی، دور خود جمع کرد تا یکی از ابرچالش‌های اقتصاد ایران را تدبیر کند، باید قربانی تصمیمات اصلاحی خود شود. علی رضاقلی، در کتاب جامعه‌شناسی نخبه‌کشی، ضمن برشمردن دلایل و عوامل برآمدن و فروافتادن «نخبگان اصلاح» و بلایی که آنها باید تحمل کنند، تاکید می‌کند که این کتاب را نوشتم تا به دوستانی که تصور می‌کنند با تغییر یک فرد یا چند نفر، می‌توان تحولات عظیمی در ساختار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به وجود آورد، بگویم از تحلیل و تجارب تاریخی ارائه‌شده در این کتاب، چنین چیزی برنمی‌آید.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح می کند: نکته آخر اینکه استیضاح، حق مجلس است و باید مورد احترام همه آنهایی باشد که به مردم‌سالاری دینی تعلق دارند، حتی اگر به‌طرز بی‌سابقه‌ای در شب عید انجام شود؛ در ایامی که باید وزیر رفاه، موضوع تعیین مزد و پرداخت حقوق بازنشستگان و چندین چالش دیگر را مدیریت کند.