مبتلایان به آلزایمر پیش از سفر با پزشک مشورت کنند

رئیس انجمن علمی سالمندان کشور گفت: افراد مبتلا به آلزایمر ضمن رعایت برخی نکات باید پیش از مسافرت حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، احمد دلبری متخصص طب سالمندی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه در ایران ۷ میلیون و ۵۰۰ سالمند وجود دارد که ۳۰ درصد سالمندان کشور تنها هستند، گفت: بیماران مبتلا به آلزایمر نباید به هیچ وجه تنها سفر کنند و با توجه به احتمال اضطراب و بی‌قراری بیشتر بیماران در طول سفر این گروه‌ها حتما قبل از مسافرت باید با پزشک معالج مشورت کنند.
دلبری افزود: همراهان و افرادی که از سالمندان مبتلا به آلزایمر مراقبت می کنند، باید بدانند که در ایام نوروز و در سفرهای نوروزی به میزان یک و نیم برابر مدت مسافرت باید دارو به همراه داشته باشند و در فرودگاه یا ایستگاه قطار حتما فردی را به عنوان کمک برای این این عزیزان در نظر بگیرند.
وی ادامه داد: افراد همراه باید مدارک مهم سالمند مبتلا به آلزایمر نظیر دفترچه بیمه، نام و شماره تلفن پزشک معالج، لیست داروهای مصرفی، کپی‌ مدارک و سوابق پزشکی را در محلی امن نگهداری کرده و با خود همراه داشته باشند.
رئیس انجمن علمی سالمندان کشور اظهار داشت: شرایط جسمی، روحی و روانی سالمندان متفاوت از افراد در سنین پایین‌تر است و باید برنامه‌های سالمندان به گونه‌ای باشد که به این گروه‌ها آسیبی وارد نشود.
وی در خصوص مراقبت از سالمندان مبتلا به آلزایمر در طول سفرهای نوروزی گفت: همراهان سالمندان مبتلا به آلزایمر باید یک دست لباس اضافی در کیف همراه فرد و کارت مشخصات کامل به همراه شماره تلفن را در جیب بیمار قرار دهند.
دلبری تصریح کرد: باید برای این گروه‌ها، سفری کمتر از ۴ ساعت در نظر گرفته شود و در صورتی‌که سفر طولانی است مراقبت بیشتری باید صورت گیرد. دراین زمان ها، به همراه داشتن آلبوم عکس یا وسایلی برای سرگرم کردن فرد مبتلا به آلزایمر، در نظر گرفتن زمان‌های استراحت در طول سفر، خودداری از حضور در مکان‌های شلوغ و پرازدحام، داشتن برنامه روتین و منظم در سفر، از مواردی است که به این بیماران کمک می‌کند.
وی گفت: در طول سفر نباید برای فعالیت‌های زیاد برنامه‌ریزی شود، بلکه باید به هر برنامه و فعالیت به اندازه کافی زمان داد و ایمنی محل اسکان و روشنایی سرویس بهداشتی و مسیر تردد در طول شب باید برای چنین افرادی در نظر گرفته شود.
دلبری اظهار داشت: مسافرت به زادگاه بیماران مبتلا به آلزایمر و تجدید خاطرات قدیمی برای آنان بسیار خوشایند است.
رئیس انجمن علمی سالمندان کشور گفت: سفرهای نوروزی نباید مانعی برای مصرف درست و به موقع داروها باشد و تغذیه و مصرف داروی سالمندان مبتلا به آلزایمر باید همانند زمان‌هایی که در خانه هستند، انجام شود.
وی با بیان اینکه مراقبان سالمندان مبتلا به آلزایمر باید این آمادگی کوتاه کردن سفر خود را بنا به ضرورت داشته باشند، گفت: سالمندان به ویژه مبتلایان به آلزایمر مانند سایر گروه‌های سنی و افراد جامعه نیازمند سفر و تفریح هستند و باید با در نظر داشتن وضعیت جسمی و روحی، آن ها را در چنین برنامه هایی مشارکت داد.