ضرورت حضور موثر انبارهای عمومی وخدمات گمرکی در منطقه سهلان

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: موقعیت منطقه ویژه اقتصادی سهلان در استان آذربایجان‌شرقی از سایر مناطق آزاد بیشتر است و باید شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران برای حضور موثر در این منطقه برنامه ریزی کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، جمشید تقی زاده در جریان بازدید از شرکت های تابعه هلدینگ آتیه صبا، صبا انرژی و صباجهاد در منطقه شهریار، ملارد و شهر قدس از شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در تهران که با حضور محمد محمودی نماینده مردم شهریار، ملارد و قدس، مدیران عامل هلدینگ های تابعه و مدیران ارشد صندوق بازنشستگی کشوری انجام شد، گفت: افزایش سود عملیاتی، شفاف سازی و حاکمیت شرکتی سه راهبرد اساسی در هلدینگ ها و شرکت های تابعه است تا با تکیه براین راهبردها و سیاست های ۱۹ گانه ابلاغی، از سرمایه های بازنشستگان عزیز حفاظت و حراست کنیم.

تقی زاده، گفت: با وجود تمام فعالیت‌های اقتصادی انجام شده که منجر به بهبود وضعیت و افزایش درآمدها و سودآوری مجموعه انبارهای عمومی ایران شده است، باید حضور این شرکت در مرزهای خروجی با هماهنگی استانداران، به‌ویژه در منطقه غرب کشور تقویت شده و افزایش یابد.

وی تصریح کرد: باید در سایر بنادر جنوبی کشور نیز مستقر شویم تا بدین ترتیب از ظرفیت موجود در این مجموعه، بهره‌برداری مطلوب صورت گیرد و از دارایی در اختیار، بیشترین و بهترین سود را کسب کنیم.

تقی زاده با اشاره به موقعیت ممتاز منطقه ویژه اقتصادی سهلان در استان آذربایجان‌شرقی، افزود: اعتقاد دارم که منطقه آزاد اقتصادی ارس و همچنین شهرک‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری خارجی در استان آذربایجان‌شرقی به هیچ عنوان دارای پتانسیل منطقه سهلان نیستند و این منطقه ویژه اقتصادی دارای نقش بی‌بدیل در منطقه شمال‌غرب کشور است و باید با انجام اصلاحات مدیریتی، امور را در این منطقه پیش برد.

تقی زاده در ادامه با بیان اینکه باید ظرفیت اسمی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، به‌ویژه در محدوده تهران استخراج شود، تاکید کرد: باید وضعیت این بنگاه اقتصادی در مقایسه با سایر پایتخت‌های موجود در منطقه و با توجه به مولفه‌های جمعیتی و پتانسیل اقتصادی، مورد مقایسه قرار گیرد تا در نهایت بتوانیم بیشترین سود را از دارایی‌های خود کسب کنیم.

ولی آذروش ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص روند رو به رشد شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی طی دو سال گذشته، اظهار داشت: به لحاظ لجستیکی نیاز است تا از فناوری های نوین استفاده کنیم و در این راستا قراردادهایی با شرکت های معتبر در زمینه استارت آپ ها منعقد شده است.

مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر اقدامات مناسبی در مدیریت کلان شرکت انبارهای عمومی ایران رخ داده است و با ایجاد رویکرد لجستیکی در این شرکت شاهد رشد درآمدهای این مجموعه بوده‌ایم و انتظار داریم با توجه به مزیت‌های نسبی این شرکت معظم در زنجیره تامین کالا و خدمات مانند خطوط ریل اختصاصی در شرکت‌های تابعه، رشد روز افزون آن را مشاهده کنیم.

آذروش با اشاره به موضوع ورود بیش از ۹۰ درصد حجم واردات کالا به کشور از طریق بنادر جنوبی کشور و ضرورت حضور در این منطقه برای شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، افزود: خوشبختانه انبار چند منظوره و مکانیزه شرکت انبارهای عمومی ایران در بندر امام‌خمینی(ره) با مشارکت بخش خصوصی در شرف بهره‌برداری قرار دارد.

 علیرضا عربی، مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی تهران نیز گزارشی از اهم فعالیت‌های این شرکت در سال گذشته و برنامه‌های سال ۱۳۹۷ ارایه کرد و گفت: در سال‌های گذشته با شناسایی حرکت گمرک جمهوری اسلامی ایران در راستای تسهیل فرآیندهای ورود کالا به کشور و کاهش مدت زمان رسوب کالا در انبارها، سیاست‌های کاری شرکت انبارهای عمومی تهران را با هماهنگی مدیران ارشد شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران به سوی صنعت لجستیک و حضور در زنجیره تامین کالا و حمل‌ونقل تغییر دادیم تا بتوانیم انتظارات سهام‌دار محترم را نیز تامین کنیم و در این رابطه، خوشبختانه با راه‌اندازی انبارهای بخش غیرگمرکی، توانستیم به سود قابل توجهی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به افزایش چهار درصدی میزان ورود کالا در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۵، افزود: خوشبختانه در سال گذشته توانستیم با اقدامات خوبی که در زمینه بازاریابی انجام گرفت، پنج شرکت بزرگ را به مجموعه مشتریان شرکت جذب کنیم که این امر تاثیر به‌سزایی در افزایش درآمدهای مجموعه تهران داشته است.

عربی افزود: این شرکت در سال ۹۶، رکورد بیشترین کسب درآمد در تاریخ فعالیت اقتصادی خود را به دست آورده است.