شب های قدر شب های خود آمدن و انسان شدن است

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به مناسبت فرارسیدن لیالی قدر و شهادت امیرالمومنین امام علی علیه السلام پیام تسلیتی صادر کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، جمشید تقی زاده در پیام خود به مناسبت فرا رسیدن شب های قدر و شهادت امام علی علیه السلام آورده است: شبهای قدر از جمله زمان ها و ایامی است که انسان با خود خلوت می کند و با خدای خود به راز و نیازی خالصانه و خالی از هواهای نفسانی می‌پردازد. انسان در این ایام عالم وجود هستی را در پیش چشم خود می‌بیند و در تنهایی خویش با خداوند بزرگ و بخشنده و مهربان سخن می گوید؛ او همه ی داشته ها و کرده های یک ساله اش را پیش چشم دیده و از آن چه بدی ها و زشتی ها و آتش های نفسانی است توبه می کند.

تقی زاده ادامه می دهد: از خداوندی که همواره و در همه اوقات و ایام و در زمان هایی که او خود را تنهاترین انسان روی زمین فرض می کند، به فکر اوست و دست او را محکم می‌گیرد، در پیشگاه چنین پروردگار بزرگ و بی همتایی توبه می‌کند و خاضعانه می‌خواهد که گناهانش را ببخشاید.

وی یادآور شد: جالب است که شب های قدر با ایام ضربت خوردن و شهادت انسانی همزمان و مترادف می شود که یکی از انسان های کامل و خالص روی زمین و یکی از بندگان خاص پروردگار و ایزد یکتا است. شهادت حضرت امام علی علیه السلام آن چنان آسمان و زمین را به گریه و تاثر وا می دارد که ساعت ها، روزها، ماهها و سالها گریستن بر این اتفاق ناگوار و این حادثه تلخ تنها بخش کوچکی از مصیبت وارده به تاریخ اسلام و امت اسلامی است.

تقی زاده تاکید کرد: امام علی علیه السلام در حالی و در مکانی به شهادت می‌رسد که خاص ترین و پاکترین زمان و مکان است؛ جایگاه و بارگاه ارتباط خاص و خالص و مستقیم با پروردگار و خالق هستی است.

وی تصریح کرد: علی (ع) در محراب به شهادت می‌رسد و دیدار حق و پروردگارش را لبیک می گوید، لحظه و مکانی که نزدیک ترین حال انسان به خدا است.

وی تاکید می کند: علی علیه السلام چنان مقام بالا و خاص و ویژه‌ای نزد پروردگار خویش و در میان انسان ها روی زمین دارد که انگار باید لحظه و مکان شهادت و لبیکش خاص ترین و نزدیک ترین به پروردگارش باشد.

تقی زاده با بیان اینکه علی (ع) در ایامی به شهادت می رسد که اسلام هنوز به درختی تنومند و ثمرده تبدیل نشده است، می نویسد: مولا علی (ع) در چنین شرایطی یعنی در کوفه معروف تاریخ اسلام و در حالی که حاکم اسلامی، نزدیک ترین صحابه پیامبر و همسر فاطمه (س) است به شهادت می رسد و دقیقا در ایام است که قاتل خویش را پیش از ضربت زدن و پیش از شهادت هم خبر می دهد و هم از او در می گذرد و آنچنان عادلانه رفتار می کند که چون تک ضربتی از قاتل خویش خورده است، اطرافیان خود را تنها به یک ضربت بسنده و امر می کند.

تقی زاده در ادامه گفت: او علی است و ما تنها رفتار و منش علی وار را از او انتظار داریم و او دقیقاً همان علی است که از ابتدا گام به گام و رکاب در رکاب پیامبر گرامی اسلام (ص) نهاده بود و تا آخر عمر شریف پیامبر بزرگ اسلام یکی از نزدیکترین و خالص ترین افراد و اصحاب پیامبر و نزدیکان او محسوب می شد. علی تا پایان عمر همچنان همان علی بود و هست و هنوز هم آنچه از او به یادگار مانده است همان علی است که پیامبر از او انتظار داشت و فاطمه در تنهایی خویش او را می ستود و پروردگارش آنچنان او را عزیز و گرامی می داشت که در خانه خلوت خویش او را اسکان داد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری همچنین تصریح کرد: اکنون در این شب های عزیز باید دوباره بازگشت به انسانیت خویش و تلاش کرد برای علی بودن و گوشه ای از آنچه علی به آن گرایش داشت و بدان امر می فرمود. از عدالت از امامت از شب زنده داری ها از ارتباطش با پروردگار و خالق هستی و از توجه به یتیمان و آنچه نسبت به بیت المال و حق الناس همواره تاکید داشت. این ایام بهترین زمان شب زنده داری و ارتباط با خالق هستی است و یادآوری این نکته که همه ما انسانیم و قطعاً همه اشتباهات و گناهان زیادی داریم و باید بر آن توبه کنیم و بازگردیم به انسانیت خویش و به آنچه همه موحدان و همه امامان و بندگان خالص خداوند بر آن تاکید دارند.

تقی زاده در پایان گفت: این ایام و این شبهای قدر را به تمامی بازنشستگان و جامعه بازنشستگی و مردم شریف ایران تسلیت و تعزیت عرض می نمایم و امیدوارم همه ما رهروان راستین حضرت مولی الموحدین علی علیه السلام باشیم.