وضعیت حقوق بازنشستگی در روسیه و شرق اروپا

مرکز آمار بلاروس اعلام کرد که متوسط حقوق بازنشستگی در این کشور ۳۴۰ روبل، معادل ۱۷۰ دلار و در روسیه ۲۱۰ دلار است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از ایسنا، وضعیت حقوق بازنشستگی در شرق اروپا همچنان بحرانی است و بسیاری از شهروندان پس از بازنشستگی مجبورند با یافتن کار جدیدی، برای امرار معاش و حق زنده ماندن تلاش کنند.

براساس قانون جدید روسیه، متوسط حقوق بازنشستگی در این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۲۱۰ دلار در ماه رسید. در این کشور ۴۳ میلیون بازنشسته زندگی می کنند که ۴۰ میلیون نفر آنان بیمه بازنشستگی دریافت می‌کنند. روسیه در قانون جدید خود، سن بازنشستگی را از سال ۲۰۱۹ میلادی برای مردان به ۶۵ سال و زنان به ۶۳ سال افزایش داده است.

در اوکراین میزان متوسط حقوق بازنشستگی کمتر از ۹۵ دلار است که پایین ترین دریافتی بازنشستگان در اروپا محسوب می شود. حقوق بازنشستگان در کشورهای لیتوانی ۳۶۰ دلار، لتونی ۳۸۰ دلار و استونی ۵۰۰ دلار است که به طور متوسط ۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

بیشترین حقوق بازنشستگی را در شرق اروپا شهروندان لهستانی دریافت می کنند که به طور متوسط ۶۰۰ دلار در ماه است، با این حال متوسط هزینه ماهانه زندگی برای یک نفر در شرق اروپا بیش از هزار دلار است که این اختلاف درآمد، شکاف عمیق طبقاتی و سطح فقر مردم را در میان بازنشستگان این منطقه نشان می‌دهد.