لزوم به روزرسانی قوانین حوزه بازنشستگی برای رفع تبعیض ها/ جراحی اساسی در صندوق های بازنشستگی باید انجام شود

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: با توجه به جمعیت بازنشستگان در سطح کشور باید قوانین موجود به روزرسانی شده تا تبعیض های موجود رفع شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری جمشید تقی زاده در نشست مشترک با قائم مقام و معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: انتظار می رود مجلس شورای اسلامی همانگونه که تا کنون بر اساس واقعیت ها به این صندوق کمک کرده است، همچنان در حوزه بازنشستگی همراه و حتی پیشگام باشد.

وی افزود: صندوق بازنشستگی کشوری در حال حاضر یک میلیون و ۳۷۶ هزار بازنشسته و یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شاغل و در مجموع ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش خود دارد که این وضعیت نیازمند وضع قوانین و استفاده از قانون های جدید و به روز شده در سطح کشور است تا بسیاری از تبعیض های موجود و تناقضاتی که امروز شاهد آن هستیم و ناشی از قوانین قدیمی است برطرف شود.

تقی زاده با بیان اینکه وضعیت فعلی صندوق بازنشستگی کشوری در حال بررسی است، گفت: این صندوق با استفاده از تیم کارشناسی، هیئت مدیره و مدیران متخصص خود در قالب کارگروه تدوین برنامه راهبردی صندوق بازنشستگی کشوری در حال احصای مسائل و مشکلات صندوق است تا گزارش واقع‌بینانه و دقیق و شفافی از وضعیت موجود ارائه کنند. در حال حاضر گزارش اولیه آن تهیه شده و قابل ارائه به مرکز پژوهش ها و سایر نهادهای ذیربط است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری همچنین اظهار داشت: صندوق‌های بازنشستگی گستره زمانی زیادی را پوشش می‌دهند که در صندوق بازنشستگی کشوری این گستره زمانی به ۵۵ سال می‌رسد که ۲۷ سال آن مربوط به اشتغال و ۲۸ سال دیگر مربوط به دوره بازنشستگی است. اصولاً اداره صندوق‌های بازنشستگی نیازمند نظم و انضباط بسیار زیادی است که با توجه به وضع قوانین و دستورالعمل هایی که به صورت مستمر و هر روز شاهد تغییر و تحول در آنها هستیم این نظم و انضباط به هم می ریزد.

تقی زاده با بیان اینکه این صندوق بر اساس قوانین عمل می کند، گفت: صندوق بازنشستگی کشوری در جای‌جای کشور به اقشار مختلف مردم ایران خدمات ارائه می‌کند و جنسیت، منطقه، قومیت و مسائل این چنینی در خدمات صندوق بازنشستگی کشوری هیچ جایگاهی ندارد و به همین دلیل نیز در تعاریف و مفاهیم موجود صندوق های بازنشستگی به عنوان صندوق های پرچم سفید مطرح می شوند. بنابراین، صندوق ها باید از مسائل جناحی و سیاسی به طور کامل به دور باشند و تنها به وظایف اصلی خود عمل کنند.

وی ادامه داد: صندوق‌های بازنشستگی باید براساس تعهداتی که دارند منابع و دارایی های خود را در ابتدای تاسیس سرمایه‌گذاری می‌کردند. صندوق های بازنشستگی کارگزار هستند و باید سرمایه‌های در اختیار را به گونه‌ای مدیریت کنند که سودآوری حداکثری داشته باشد.

تقی زاده تصریح کرد: فعالیت‌های اقتصادی نیازمند ابزارهایی است که این ابزارها باید در دسترس و شفاف باشند. در حقیقت اقتصاد صندوق‌های بازنشستگی اقتصاد اجتماعی است و ما در این حوزه نیازمند شفافیت و درک عمیق و دقیق از ماهیت و عملکرد صندوق بازنشستگی هستیم، در غیر این صورت سیاست ها و راهکارها با انحراف مواجه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه همه بر این باوریم که باید صندوق‌های بازنشستگی مورد جراحی قرار گیرند اظهار داشت: این جراحی قطعاً باید انجام شود، امّا توسط متخصصین این امر. ما نیازمند مشورت صندوق با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هستیم و در این جایگاه این مرکز را امین صندوق می دانیم و حتماً از طرف صندوق مشورت ها و طرح ها و مسائلی که از سوی مرکز مطرح می‌شود مورد توجه جدی قرار خواهد گرفت.