مساله صندوق های بازنشستگی نیازمند «نگاه ملی» است

نعمت الله ایزدی رئیس هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری اظهار داشت: صندوق‌های بازنشستگی باید به عنوان یک مسئله ملی مورد توجه قرار گیرند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، ایزدی در نشست مشترک مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد صندوق بازنشستگی کشوری با قائم مقام و معاون اجرایی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، افزود: اگر مسئله‌ای در سطح ملی مورد توجه همگان قرار گیرد، قطعاً باید همه جوانب آن رعایت شود و همه به آن متعهد باشند. ما در صندوق، تعهداتی داریم که مربوط به اکنون نیست و از سنوات و سالهای قبل بر عهده ما گذاشته شده است و به همین دلیل به راحتی نمی‌توان در قوانین بازنشستگی و ساختارها اصلاحات اساسی، یکباره و برای همه ایجاد کرد.

ایزدی گفت: مهمترین وظیفه و کار صندوق های بازنشستگی انباشت سرمایه بوده که عملاً طی سال‌های مختلف این اتفاق صورت نگرفته و به همین دلیل صندوق‌های بازنشستگی وابستگی شدیدی به دولت پیدا کرده اند؛ از آن جمله وابستگی صد درصدی صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح به بودجه عمومی دولت را می توان مثال زد.

وی تاکید کرد: هر نوع اصلاح و تغییر در قوانین و ساختارهای حوزه بازنشستگی باید مبنای علمی و مطالعاتی داشته باشد. باید از طرح مطالب و طرح هایی که ممکن است اصولاً اجرایی نشوند در رسانه ها و سطح عمومی جامعه جلوگیری کرد، که قطعاً طرح این مطالب، ضمن به همراه داشتن تبعات اجتماعی، انتظارات مختلف را در جامعه افزایش خواهد داد.

ایزدی ادامه داد: ما باید در همه مراحل و زمینه ها وضعیت و شرایط کنونی بازنشستگان و شاغلین و همچنین آینده کشور را فارغ از مسائل سیاسی ملیتی و قومیتی در نظر گرفته و مسائل را با دید علمی نگاه کنیم.

محمد مهدی انتشاری نایب رئیس هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری نیز در این نشست تاکید کرد: نظام هماهنگ پرداخت عملا نتوانسته است انتظارات جامعه را برآورده کند. اگر ما نتوانیم راهکار مناسبی برای اصلاح ساختار نظام بازنشستگی در کشور ارائه کنیم هم مردم و هم کشور آسیب خواهد دید. ما باید با تدبیر در این حوزه عمل کرده و عدالت مناسب و قابل قبولی را در این حوزه ایجاد کنیم.

علی عرب مازار عضو هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری نیز با تأکید بر اینکه نگاه صندوق به مرکز پژوهش ها صرفاً یک نگاه نظارتی نیست و مرکز پژوهش ها عملا شریک راهبردی محسوب می شود، اظهار داشت: ما در حال حاضر می دانیم که کشور با چه مشکلاتی روبرو است و برای حل و فصل مسائل مهم نیاز داریم تا برای آینده تصمیم گیری کنیم. بنابراین، مساله ما میزان اثرگذاری دولت یا مجلس در مشکلات کنونی صندوق های بازنشستگی نیست؛ مهم آن است که قوانینی تصویب شده که صندوق بازنشستگی کشوری موظف و مکلف به اجرای آن شده است و همین مصوبات منجر به ایجاد شرایط کنونی برای این صندوق و بازنشستگان تحت پوشش آن شده است.

عرب مازار تصریح کرد: اکنون باید بین هزینه‌های اجتماعی کنونی و هزینه‌های اجتماعی آینده ی نه چندان دور یکی را انتخاب کنیم که قطعاً هزینه‌های اجتماعی آینده، بسیار سنگین‌تر و خسارت بارتر از حال، خواهد بود. اصلاح قوانین بازنشستگی قطعاً تبعاتی دارد اما تبعات آن به مراتب کمتر از هزینه های آینده است.

سید علیرضا سیاسی راد نیز به عنوان عضو هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری در این نشست گفت: ما به این نتیجه رسیده ایم که مدل اداره صندوق بازنشستگی کشوری در حوزه بنگاه‌داری باید اساساً اصلاح شود و با روند کنونی نمی‌توان مدیریت بنگاه‌های اقتصادی را ادامه داد.

سیاسی راد گفت: اصولاً بخش مهمی از مشکلات صندوق های بازنشستگی که یکی از چالش های کشور است، به تغییر ساختار جمعیت بازمی‌گردد که در همه کشورها دولت‌ها با تغییر وضعیت جوامع و ساختار جمعیتی، در نحوه تخصیص منابع و سیاستگذاری ها و قوانین موجود تغییرات عمده و به روزی را انجام می دهند که در ایران این اتفاق نیفتاده است.

وی یادآور شد: در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ جمعیت ایران جمعیت جوانی بود ولی اکنون آن جمعیت جوان به تدریج در حال پیر شدن است و قطعاً آنچه که در کشور برای این جمعیت طی سال‌های مختلف از جمله ساخت مدارس جدید یا ایجاد رشته های دانشگاهی و فضای آموزشی و غیره انجام شده بود با پیر شدن جمعیت باید مورد بررسی دوباره و اصلاح قرار گیرد.

سیاسی راد با تاکید بر اینکه باید به هر نحو ممکن جلوی هزینه تراشی های جدید در حوزه بازنشستگی و صندوق های بازنشستگی گرفته شود، گفت: تعدیل سیاست‌های کلی تامین اجتماعی و ریل گذاری مدیریت قوانین و مقررات و حرکت به سمت اصولی شدن قوانین در این حوزه باید مورد توجه سیاستگذاران و مسئولان قرار گیرد.

کمال الدین پیرموذن دیگر عضو هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری نیز اظهار داشت: باید آگاه باشیم که ۲۸ قانون که عمدتاً از سوی نهاد مجلس مصوب و طی سال های مختلف ابلاغ شده است بیش از ۴۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه به صندوق بازنشستگی کشوری تحمیل کرده است که در پایدارسازی صندوق و شرایط موجود اثرات قابل توجهی داشته است.

پیرموذن اظهار داشت: پایدارسازی صندوق‌های بازنشستگی، آغاز دوباره پرداخت سهم دولت در بیمه تکمیلی بازنشستگان و جبران کسری دوران‌های گذشته از جمله اقداماتی است که باید برای اصلاح و بهبود شرایط موجود صندوق ها مورد توجه قرار گیرد.