ضرورت ریشه یابی علل مشکلات صندوق های بازنشستگی

قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خواستار ریشه یابی کامل و دقیق علل بحران در صندوق های بازنشستگی و راهکارهای منطقی و عملی برای حل این مشکل شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، ایروان مسعودی اصل، با طرح این پرسش که آیا فصل ۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری به تنهایی همه مشکلات این حوزه را حل خواهد کرد یا خیر؟ گفت: به اعتقاد ما علل و ریشه های این بحران باید جستجو شود و پیرامون آن باید گفتگو و کارشناسی صورت گیرد.

وی افزود: بخشی از مشکلات امروز ناشی از پدیده ها و عواملی است که اصولا خارج از توان ما است و نمی توان برای آن کاری کرد. نمونه بارز آن تغییر هرم سنی جمعیت و حرکت به سمت سالمندی است. جمعیتی که زمانی جوان بوده امروز در حال پیر شدن است و به تبع آن ورودی و خروجی صندوق ها برهم خورده است.

مسعودی اصل تصریح کرد: ورودی به خروجی صندوق بازنشستگی کشوری در حال حاضر کمتر از یک شده است. یعنی به آن میزانی که بازنشسته در حال ورود به سیستم است، شاغل کسورپرداز وجود ندارد و بخشی از دلایل این مشکلات به قوانین و مصوبات تعهدآور مجلس یا دولت بازمی گردد.

وی یادآور شد: وضعیت اشتغال در کشور، مداخلات دولت ها در صندوق های بازنشستگی، عدم مدیریت صحیح در صندوق ها، مدیریت ضعیف و ناکارآمد در بخش های سرمایه گذاری و مدیریت بنگاه های اقتصادی از جمله مولفه های مهم و اثرگذار در وضعیت فعلی است که باید بحث و بررسی شود.

قائم مقام مرکز پژوهش های صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: اصلاحات پارامتریک یکی از راه حل هایی است که می تواند شرایط کنونی را بهبود بخشد. نیاز است تا این مساله از همه ابعاد دیده شود و مرکز پژوهش ها نیز در تهیه دارد که در صورت تکمیل شدن به کمیسیون و سایر نمایندگان و دستگاه های ذیربط ارائه خواهد کرد.