توسعه و ارتقای فنی ناوگان آسمان در سال های اخیر

مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی آسمان گفت: ناوگان هواپیمایی آسمان در سال های اخیر از نظر فنی توسعه و ارتقا یافته تا جاییکه امروز متخصصان این شرکت دانش و توانایی کافی برای تعمیر و ساخت قطعات موتوری را پیدا کرده اند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وامور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، حسین علایی در سخنانی اظهار داشت: شرکت های هواپیمایی در زمان های مختلف به ویژه در شرایط امروز با دشواری های فراوانی روبرو هستند چراکه کشور هنوز در زمینه توانمندی های هوایی، پشتیبانی هوایی و تولیدات هوایی به جایگاه مناسبی نرسیده است و به خصوص در شرایطی که آمریکا در حال اعمال بیشترین تحریم ها است، دیگر امکان خرید هواپیمای نو و مناسب نیز وجود نخواهد داشت.

علایی ادامه داد: بنابراین اولین مشکل شرکت های هواپیمایی، نداشتن هواپیما متناسب با نیازهای موجود کشور است. همه هواپیماهای موجود کشور به اندازه یک سوم هواپیماهای موجود برخی کشورهای منطقه نیست؛ ضمن اینکه اصولا کشورهای کوچک منطقه به اندازه ایران، ظرفیت مسافر ندارند.

وی ادامه داد: دومین مساله ای که شرکت های هواپیمایی با آن روبرو هستند، هزینه های بالای این صنعت در کشور است. بخشی از این هزینه ها به دلیل تحریم ها اتفاق افتاده است و دشواری ها و موانع متعددی در برابر این صنعت قرار گرفته که البته برخی از آن ها داخلی است و به نوعی، خودمان سبب محرومیتمان از فرصت ها و ظرفیت های ایجاد شده می شویم.

مدیرعامل سابق هواپیمایی آسمان تاکید کرد: باید شرایطی در کشور ایجاد شود که همه به همدیگر کمک کنیم و در انجام امور همدلی ها و یکپارچگی خود را در برابر دشمنی دشمنان، افزایش دهیم. اتفاقات خوب باید در کشور پررنگ شود تا توانایی ها و ظرفیت های موجود کشور آشکار شود.

علایی با بیان اینکه شرکت هواپیمایی آسمان مدیران و نیروهای متخصص، توانمند و بسیار خوبی در اختیار دارد، گفت: در دو سال اخیر تلاش های بسیاری خوبی در بخش های مختلف انجام شده و این شرکت که در ابتدای ورود من شرایط خوبی نداشت، اکنون می تواند به آینده خود امیدوار باشد.

وی تصریح کرد: استراتژی تعریف شده برای آسمان ورود ۱۰۰ فروند انواع هواپیما و تجهیز ناوگان بود که علاوه بر تبدیل شدن به شرکت نخست هوایی در کشور و شرکت درجه یک در منطقه، در سطح جهانی نیز حرف برای گفتن داشته باشد. برهمین اساس نیز در سال گذشته موفق به خرید هواپیما شدیم و در جابجایی مسافر نیز رتبه اول کشور را به خود اختصاص دادیم.

علایی بدهی های آسمان در سال های گذشته را یکی از مهم ترین چالش های این شرکت عنوان کرد و افزود: در همین مدت کوتاه ۱۰۰۰ میلیارد تومان از بدهی های آسمان به شکل های مختلفی تسویه شده و عملا ما نسبت به آیندگان بدهکار نیستیم و شرایط خوبی برای ادامه فعالیت این شرکت فراهم شده است.

وی تاکید کرد: آسمان اکنون در شرایطی است که علاوه بر استفاده از هواپیماهای تازه نفس، امکان فعالیت های عملیاتی و فنی سنگین و بازسازی قطعات با کمک شرکت های دانش بنیان را پیدا کرده و توسعه خوبی در حوزه فنی اتفاق افتاده است. به هر حال کمک کنیم هزینه ها کم و قدرت عمل ما در برابر سیاست های آمریکا افزایش یابد. این توانمندی برای مقابله با تحریم ها وجود دارد، فقط باید اعتماد، همدلی و استقامت در بین مسوولان و مردم ایجاد شود.