مصرف منیزیم را فراموش نکنید

منیزیم یک ماده مغذی ضروری برای عملکرد درست بدن انسان از کودکی تا سالمندی است و به منظور جلوگیری از کمبود این ماده معدنی در بدن، باید مصرف برخی مواد خوراکی در رژیم غذایی گنجانده شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از خبرگزاری مهر، «فیونا تاک»، کارشناس تغذیه از استرالیا، عنوان می کند: «منیزیم یک ماده معدنی است که بدن برای حس تندرستی، سلامت و سرزندگی به آن متکی است و بالغ بر ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی بدن به این ماده معدنی نیاز دارند.»

منیزیم علاوه بر کمک به حفظ سلامت استخوان ها، نقش مهمی هم در تنظیم میزان قندخون، تولید انرژی، عملکرد عصبی و عملکرد عضلانی دارد. مصرف روزانه ۳۱۰ تا ۳۲۰ میلیگرم منیزیم برای زنان و ۴۰۰ تا ۴۲۰ میلیگرم برای مردان توصیه شده است.

افراد مبتلا به برخی بیماری ها نظیر دیابت یا بیماری سلیاک (نوعی اختلال در روده کوچک) باید توجه بیشتری به مصرف این ماده معدنی داشته باشند، چراکه بیشتر از سایرین در معرض کمبود منیزیم هستند. همچنین افراد الکلی، دارای رژیم غذایی نامناسب، مشکلات گوارشی یا مبتلا به کمبود ویتامین D نیز بسیار در معرض کمبود منیزیم قرار دارند.

کمبود منیزیم در کوتاه مدت علائم قابل توجهی ندارد، اما به مرور زمان می تواند موجب ضعیف ترشدن استخوان ها شود، چراکه میزان کلسیم خون را کاهش می دهد.

با توجه به نقش مهم منیزیم در عملکرد عضلات، ممکن است میزان پایین این ماده معدنی موجب گرفتگی عضلات شود. تغییر در خُلق و خو که عمدتا به دلیل بی حالی و عدم احساس و هیجان اتفاق می افتد. همچنین گفته می شود کمبود منیزیم موجب افزایش خطر ابتلا به افسردگی می شود.

اما برای کاهش بروز این آسیب و تامین منیزیم مورد نیاز بدن باید از مواد خوراکی مناسب و طبیعی استفاده کرد. از مهم ترین مواد خوراکی حاوی منیزیم می توان به مواردی چون سبزیجات پربرگ (اسفناج پخته، کلم پیچ، بروکلی و برگ های شلغم)، مغزجات آجیلی و دانه ها (کتان، کدو تنبل و دانه چیا و همچنین بادام و بادام زمینی)، حبوبات (عدس، لوبیا، نخود، نخود فرنگی و سویا)، شکلات تلخ و میوه هایی مثل موز اشاره کرد.