با نرخ بالای بیکاری جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی روبه‌رو هستیم

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: کشور با نرخ بالای بیکاری جوانان از جمله فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و بهره وری پایین روبه‌رو است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از خبرگزاری فارس، جمشید تقی‌ زاده در دوازدهمین جشنواره کارآفرینان برتر استان آذربایجان‌شرقی که در تبریز برگزار شد، اظهار داشت: ایجاد فرصت های شغلی تنها از طریق جذب سرمایه گذاری و ایجاد محدودیت در واردات میسر نخواهد بود، بلکه باید در کنار آن ایجاد سریع شغل توسط واحدهای تولیدی در سطوح بالا نیز باید انجام شود. سه قوه باید بدانند که اگر بخواهیم مشکلات را حل کنیم، باید اختیارات به استان‌ها داده شود تا به نحو احسن مشکلات رفع شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با تاکید به اینکه حرکت آمریکا و شخص ترامپ باعث شد تا مردم بیشتر در کنار هم قرار گیرند، گفت: سیاستگذاری برای رشد اقتصادی وظیفه دولتمردان است و باید ابلاغیه رهبری در این خصوص اجرا شود.

تقی زاده با بیان اینکه کشور با نرخ بالای بیکاری جوانان از جمله فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و بهره وری پایین روبه‌رو است، یادآور شد: مطابق با پیش‌بینی سازمان برنامه و بودجه، باید سالیانه ۹۵۵ هزار شغل جدید ایجاد شود و ایجاد چنین شغل‌هایی تنها از طریق جذب سرمایه‌ گذاری و ایجاد محدودیت در واردات میسر نخواهد شد، بلکه باید در کنار آن ایجاد سریع شغل توسط واحدهای تولیدی در سطوح بالا نیز انجام گیرد.

تقی زاده با بیان اینکه باید در جامعه فرهنگ کار آفرینی ترویج شود، گفت: اصولا ازدیدگاه فعالان اقتصادی، هدف کارآفرینی اشتغال‌آفرینی نیست، بلکه ایجاد یک حرکت جدید است. کارآفرینی به دنبال ایجاد ارزش‌افزوده است به طوریکه هیج تولیدی بدون شغل ایجاد نمی‌شود و این شغل امکان دارد برای یک تا یک‌هزار نفر باشد. اساساً ایجاد اشتغال وظیفه دولت است ولی کارآفرینی وظیفه بخش خصوصی است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه استارت‌آپ‌ها ارزش‌افزوده جدید ایجاد کرده و موثر واقع شده‌اند،گفت: باید حمایت‌های جدی و جدیدی روی این موضوعات انجام گیرد. کارآفرینی نقش ویژه‌ای می‌تواند در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند و مشکلات دولت در فضای کسب و کار را کاهش دهد.

تقی‌زاده در پایان بیان کرد: دولت باید بستری فراهم کند تا کارآفرینی به دولت متکی نشود، بلکه دولت متکی به کارآفرینی شود.