چرا برخی سالمندان به پارکینسون مبتلا می‌شوند؟

یک متخصص مغر و اعصاب با اشاره به اینکه علت دقیق بیماری پارکینسون مشخص نیست، گفت: عواملی مانند سموم، اکسیدان‌ها و ژنتیک در ابتلا به این بیماری موثر هستند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، دکتر محمد روحانی در گفتگو با روزنامه جام جم اظهار داشت: پارکینسون ازدسته بیماری‌های تحلیل برنده سیستم عصبی است که علتش، تخریب سلول‌های دوپامین است‌. علت دقیق این بیماری مشخص نیست، اما عواملی مانند سموم، اکسیدان‌ها و ژنتیک در ابتلا به ان موثر است.

روحانی تصریح کرد: تماس با آفت‌کش‌ها و سموم شیمیایی کشاورزی از عوامل خطر بیماری است. مسمومیت با منگنز در کسانی که به علت شغلی با این فلز تماس دارند، احتمال بیماری را افزایش می‌دهد. در این بیماران یبوست شایع است که به علت تحرک کم روده‌ها و این افراد عموما اتفاق می افتد.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا پیشگیری از بیماری پارکینسون ممکن است‌ و از چه روش‌هایی‌»، گفت: اگر زندگی سالم‌تر، ورزش و فعالیت بدنی منظم داشته باشیم خطر بیماری پارکینسون کاهش می‌یابد و سیر بیماری نیز کند‌تر می‌شود. داروهای مورد استفاده در این بیماری سیر بیماری را کند نمی‌کند، اما ورزش ممکن است موثر باشد. فعالیت مفید باید فعالیت فیزیکی هوازی باشد. فعالیت ورزشی، بسته به سن بیمار شامل پیاده‌روی، استفاده از ترد‌میل، ورزش یوگا و تای‌چی می‌شود. استفاده از میوه و سبزیجات حاوی فیبر نیز سیر بیماری را کند می‌کند. باید در این افراد از یبوست جلوگیری شود تا به این ترتیب، جذب داروها بالا برود.

روحانی در پاسخ به این سوال که «آیا مبتلایان به پارکینسون نباید پروتئین مصرف کنند‌»، گفت: این یک باور غلط است که این افراد نباید پروتئین مصرف کنند، اما تجویز داروی لوودوپا برای این افراد ایجاب می‌کند برای جذب روده‌ای دارو، پروتئین کمتری در روده وجود داشته باشد، اما این قضیه به معنی مصرف نکردن پروتئین نیست. رژیم حاوی پروتئین باید یک ساعت قبل و دو ساعت بعد از مصرف دارو باشد.

وی در ادامه به اختلال خواب در بیماران پارکینسون اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات بیماران پارکینسون، اختلالات خواب است‌. کم‌خوابی باعث پارکینسون نمی‌شود، ‌اما بیشتر این افراد مشکل خواب دارند‌. کم‌خوابی باعث کاهش کیفیت زندگی این افراد می‌شود‌. خواب این افراد را باید به حالت طبیعی نزدیک کنیم، چون حرکات این بیماران در خواب نیز کند می‌شود، غلت نمی‌زنند، چند بار از خواب بیدار می‌شوند و در نتیجه خواب مقطعی دارند.

این متخصص مغز و اعصاب در جواب سوال «فوتبالیست‌ها و بوکسور‌ها به پارکینسون مبتلا می‌شوند» گفت: خیر، یک بوکسور معروف به این بیماری مبتلا شد و همه تصور کردند مشت زدن به سر موجب پارکینسون می‌شود، اما این قضیه ثابت نشده است. ضربه‌های مکرر به سر موجب پارکینسون نمی‌شود گرچه مشکلات دیگری ایجاد می‌کند.