سیاست خروج از بنگاه داری صندوق بازنشستگی کشوری اعلام شد

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری سیاست‌های خروج از بنگاه داری و مدیریت شرکت‌های اقتصادی این صندوق را اعلام کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، جمشید تقی زاده در نشست با خبرنگاران با اعلام سیاست های خروج از بنگاه داری این صندوق گفت: در راستای اجرای سیاست های دولت دوازدهم و خروج از بنگاه داری و حرکت به سوی سهامداری، به زودی تعدادی از شرکت های تحت پوشش از طریق بورس و فرابورس واگذار خواهد شد و سود حاصل از این واگذاری‌ها در جهت رفاه و بهبود وضعیت بازنشستگان و آینده صندوق بازنشستگی کشوری سرمایه‌گذاری می شود.

تقی زاده اظهار داشت: در این راستا ۶۷ شرکت زیان‌ده در اولویت واگذاری قرار گرفته است؛ همچنین ۹ شرکت سودآور اما خارج از استراتژی های سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری واگذار می‌شود و مدیریت ۲۳ شرکت دیگر نیز به زیر ۴۰ درصد خواهد رسید و تلاش و حرکت ما در جهت مدیریت سهام، حضور در بازار پول و سرمایه و افزایش ثروت بازنشستگان خواهد بود.

وی با بیان اینکه بیشترین واگذاری ها مربوط به هلدینگ های آتیه صبا، صنایع غذایی و دارویی و همچنین انرژی صندوق بازنشستگی کشوری است، گفت: برای امسال با توجه به سوددهی که در مجامع شرکت ها مشخص می شود و شرایط اقتصادی کشور حدود ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان سودآوری پیش بینی شده است.

تقی زاده در بخش دوم سخنان خود درباره پرداخت وام ضروری بازنشستگان اظهار داشت: همانگونه که پیش از این نیز اعلام شده بود، وام بازنشستگان تحت پوشش این صندوق از ۳۰۰ هزار به ۴۰۰ هزار فقره و از ۴ میلیون تومان به ۵ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد افزایش یافته است که از مهر ماه واگذاری این تسهیلات به بازنشستگان متقاضی آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به تهیه بسته بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان کشوری نیز گفت: این صندوق در حال حاضر دو میلیون نفر از بازنشستگان و خانواده این عزیزان را در بیمه تکمیلی تحت پوشش قرار داده که برای امسال نیز با افزایش سقف خدمات به این عزیزان بیمه تکمیلی ارائه می شود.

تقی زاده ادامه داد: در بسته جدید، مهمترین گام صندوق بازنشستگی حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج به تعداد ۳۲ هزار نفر است؛ همچنین الکترونیکی کردن تمام فرایندها، کاهش زمان انتظار از یک ماه به ۴۸ ساعت، کاهش مراجعات حضوری به شعب بیمه، کاهش هزینه های اجرایی و اداری و صرفه‌جویی در زمان و هزینه های بازنشستگان به طور کامل دیده شده است.

تقی زاده با بیان اینکه تا ۲۰ روز آینده با حضور مسئولین کشوری از این بسته درمانی رونمایی می شود، گفت: در بسته جدید، سهم بازنشسته و صندوق به طور یکسان ۳۰ هزار تومان خواهد بود که از نمایندگان و دولت درخواست می‌کنیم سهم دولت در این خدمات را مجددا احیا کنند تا با کاهش بار هزینه ای بر صندوق بازنشستگی کشوری این اعتبارات در جهت رفاه بازنشستگان و در حوزه های ضروری دیگر هزینه شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری همچنین تاکید کرد: بیمه آتیه سازان حافظ باید رضایت کامل بازنشستگان تحت پوشش را جلب نمایند که در غیر این صورت به سرعت راه های جایگزین اعمال خواهد شد. نهایت تلاش ما در این حوزه جلب رضایت بازنشستگان و ارائه خدمات بهتر و با کیفیت تر، کاهش هزینه ها و حفظ کرامت بازنشستگان است.

تقی زاده در زمینه ارائه تسهیلات سفر نیز گفت: ما تعداد تسهیلات را از ۱۰۰ هزار به ۲۰۰ هزار نفر افزایش داده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا این خدمات از طریق کانون های بازنشستگی با تفویض اختیاراتی که صورت خواهد گرفت، ارائه شود. ۶۷ هتل ایرانگردی و ۳۰ سوئیت در شمال کشور ساماندهی شده‌اند تا با ارائه تخفیف ۵۰ درصدی به بازنشستگان و خانواده‌های آنها، سرویس ارائه کنند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: به شرکت ایرانگردی و جهانگردی ابلاغ شده که همه هتل های تحت پوشش این شرکت متعلق به بازنشستگان کشوری است و در نتیجه همه هتل های ایرانگردی و جهانگردی موظف هستند بهترین خدمات را با بهترین کیفیت به صاحبان این سرمایه که همان بازنشستگان هستند ارائه کنند و در غیر این صورت قطعا من با مدیران خاطی برخورد خواهم کرد.

تقی زاده همچنین تصریح کرد: در زمینه ارائه سایر خدمات تامین اجتماعی شامل عینک، سمعک و عصا نیز این صندوق افزایش هایی را در نظر گرفته است؛ به این ترتیب، تسهیلات عینک از ۱۰۰ هزار تومان به ۱۵۰ هزار تومان، سمعک از ۲۰۰ هزار تومان به ۳۵۰ هزار تومان و عصا نیز از ۲۵ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان و در مجموع ۵۴۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به این که در صورت تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری بخشی از مشکلات بازنشستگان تحت پوشش حل خواهد شد و این یکی از قوانین مترقی در کشور است، گفت: در زمینه همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، ما نیازمند ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات هستیم که در دو سه سال اخیر تنها ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از این میزان اختصاص یافته است و با این وجود تلاش شده تا میانگین حقوق بازنشستگان به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش یابد.

وی افزود: در حال حاضر حداقل بگیران صندوق با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ۳ درصد از حقوق بگیران ما را تشکیل می دهند و در مجموع ماهانه این صندوق ۳۲۰۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت می کند.

تقی زاده تاکید کرد: مجلس، دولت و همه ی ما باید کمک کنیم تا در بودجه سال ۹۸ اعتبارات بسیار بهتر و بیشتری برای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری در نظر گرفته شود تا خواسته و انتظارات بازنشستگان با تصویب و نظر مجلس و دولت برآورده شود بنابراین ما در این حوزه نیازمند اعتبارات بسیار بالاتری هستیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به نشست اخیر خود با استاندار تهران اظهار داشت: در این نشست قرار شد تا استانداری زمینی به مساحت ۴ هکتار را در اختیار صندوق بازنشستگی کشوری قرار دهد تا این صندوق در کمترین زمان ممکن نسبت به ساخت دهکده سلامت به عنوان یک پایلوت در استان تهران تهران اقدام کند. این مجموعه شامل بخش های ورزشی، رفاهی، نمایشگاهی، رستوران‌ها و هایپرمارکت و سایر مراکزی است که علاوه بر ارائه خدمات رفاهی به بازنشستگان می تواند موجب ایجاد اشتغال شود.

تقی زاده تأکید کرد: من از همه شهرداران شهرهای مختلف به خصوص شهر تهران تقاضا دارم پارک ویژه‌ای برای بازنشستگان در نظر بگیرند تا صندوق بازنشستگی کشوری برای ساخت خانه‌های امید در این پارکها اقدام کند، قطعا خانه‌های امید می تواند در جهت نشاط و پویایی بازنشستگان آن شهرها نقش‌آفرینی کند.

وی در خصوص طراحی کارت های اعتباری برای بازنشستگان نیز گفت: پیش از این اعلام شده بود که صندوق بازنشستگی در حال تهیه رفاه کارت برای بازنشستگان است تا این عزیزان در فروشگاه های رفاه به خرید بپردازند اما در طرح جدید تلاش می کنیم تا کارت های اعتباری طراحی شود تا حداقل ۱۰ تا ۱۵ خدمت را در سطح شهر به بازنشستگان ارائه کنیم.

تقی زاده در پایان با بیان اینکه سال گذشته دو هزار و چهارصد دستگاه خودروی لیزینگی به بازنشستگان تحت پوشش واگذار شده است، گفت: در این زمینه، مذاکره با شرکت‌های خودروسازی همچنان ادامه دارد که در صورت به نتیجه رسیدن آن قطعاً به صورت عمومی و از طریق رسانه‌ها اعلام خواهد شد. همچنین درباره جشنواره های ورزشی و سایر برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی که برای بازنشستگان در نظر داریم، در صورت مشخص شدن اطلاع رسانی خواهد شد.