«سوئد» بهترین و «افغانستان» بدترین کشورها برای سالمندان

در رتبه بندی سال ۲۰۱۵ موسسه بین‌المللی Help Age کشور سوئیس در جایگاه نخست بهترین کشورها برای زندگی سالمندان و افغانستان نیز برای سومین سال متوالی در جایگاه بدترین کشور برای زندگی افراد سالمند قرار گرفتند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری و به نقل از موسسه بین‌المللی Help Age، در این گزارش وضعیت اجتماعی و اقتصادی افراد مقیم در ۹۶ کشور رتبه بندی شده است که این رتبه بندی برای سالمندان براساس ۴ عامل مهم، امنیت درآمدی، وضعیت سلامت، استخدام و تحصیلات و در نهایت وضعیت کلی محیط برای افراد مسن، انجام شده است.

براساس، پیش بینی های صورت گرفته در این گزارش، جمعیت افراد ۶۰ سال و بالاتر، درسال ۲۰۵۰، بیش از دو برابر می شود. در واقع حدود ۳۲ سال دیگر، جمعیت سالمندان (۶۰ سال به بالا) بیش از یک پنجم جمعیت کل جهان خواهد بود و به همین دلیل رتبه بندی کشورهای مناسب زندگی، برای سالمندان بسیار حائز اهمیت است.

در این رتبه بندی، کشورهای پاکستان، کرانه باختری و غزه، موزامبیک، مالاوی و افغانستان به دلیل داشتن امید به زندگی پایین، میزان حقوق بازنشستگی پایین، موقعیت کشور و درگیری در جنگ ها و نزاع های منطقه ای، نرخ های پایین استخدام سالمندان و میزان فقر بالا در جایگاه های آخر و کشورهای کانادا، آلمان، سوئد، نروژ و سوئیس به دلیل داشتن امید به زندگی بالا، شرایط اقتصادی مناسب، امنیت بالا، حقوق بازنشستگی بالا و میزان فقر پایین در جایگاه های برتر قرارگرفته اند.

موسسه بین‌المللی Help Age در سال ۱۹۸۳ میلادی یک سازمان غیردولتی است که توسط پنج کشور کانادا، کلمبیا، کنیا، هند و انگلیس برای حمایت از سالمندان جهان راه اندازی شد.