«اعتقاد ابراهیم» و «تسلیم اسماعیل» چراغ روشنی برای پذیرش مسوولیت ها

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در پیامی فرارسیدن عید سعید قربان را به مسلمانان جهان به ویژه بازنشستگان ارجمند این صندوق وخانواده آنان تبریک گفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، جمشید تقی زاده در این پیام آورده است: اگر معتقد باشیم که خداوند تبارک و تعالی همواره به بندگان خود توجه می کند و آنها را چه روز و چه شب، زن و مرد، جوان و پیر و … می آزماید، باید معتقد بود که در پی هر آزمونی سخنی و پیامی از جانب خداوند برای بندگان وجود دارد. پیام و سخنی که به خصوص در امتحان های بزرگ از انبیاء الهی شنیده می شود و به خوبی می توان پیام آن را با عمق وجود لمس کرد. پیام آوران و انبیائی که از جانب پروردگار بلندمرتبه انتخاب شده اند که این یک نعمت و لطف عظیم بوده است، اما به واقع باید تعمق کرد که چرا این بزرگان منتخب الهی در معرض آزمون قرار می گیرند و خداوند تبارک و تعالی از این آزمون ها که به دفعات و در زمان های مختلف بعمل می آورد چه منظور و هدفی دارد.

چرا حضرت نوح (ع) ماه ها به ساخت یک کشتی بزرگ در بیابانی که هیچ آب و علفی ندارد و بارانی بر زمین آن نمی بارد، اقدام می کند و مدت ها مورد استحضاء اطرافیان و قوم لوط قرار می گیرد، او پیامبری بزرگ در عصری بود که انواع فساد و بت پرستی و کبر بر جهان آن روز حاکم بود ولی نوح (ع) با همه شرارت ها و تمسخرهای بی حد، به فرموده خداوند خویش و یکتای بی همتا کشتی ساخت و بالاخره روز موعود فرا رسید. او هم می توانست پس از مدتی کار خود را بیهوده قلمداد کند و از راه حق بازگردد، اما نوح (ع) کار آزموده را آزمود و سربلند بیرون آمد.

موسی (ع) هم با همه سختی ها و در عصری که فرعون و قوم بنی اسرائیل سخت ترین مردمان برای پذیرش حق بودند، تمامی راه های مهم را آزمود و مورد آزمون های بزرگ حق تعالی قرار گرفت. راهی که بارها و بارها به سبب تالمات و سختی ها می توانست از آن منصرف شود، گوشه ای برگزیند و زندگی معمول یا حتی مرفهی را ادامه دهد. اما موسی (ع) نیز همان کرد که سایر اولیای الهی به انجام آن خود را موظف کرده بود.

همین مسیر تا به ابراهیم خلیل (ع) نیز طی شد. اما آزمون ابراهیم (ع) آزمون کمی نبود. او باید فرزند و پاره تن خود را به خاطر فرمان الهی و برای نشان دادن خالص بودن نیت و تسلیم در برابر خالق خود و اینکه تنها خالق هستی و تکیه گاه مورد اعتماد، خداوند یگانه و یکتا است، به مسلخ می برد. همان کاری که حسین (ع) کرد و به همان راهی رفت که ابراهیم خلیل رفته بود. حسین (ع) البته پا را فراتر هم نهاد؛ آنگاهی که دانسته از آزمونی بزرگ و نتیجه آن پای در سرزمین وداع با همه خواسته های زمینی، لذت ها و داشته های مقام و پست و مکنت و مال گذاشت، همه را در حرکتی دانسته و از پیش مقدمه چینی شده وا نهاد و سربلند و سبک بال خود را تسلیم پروردگار خویش کرد و او هنوز هم همان حسین (ع) است که سید و سالار شهیدان لقبش می دهند و پس از هزار و چهارصد سال هنوز حرکت و فلسفه نهضت او را می کاوند و تنها به یک واژه می رسند: «عشق معبود»

قُلْ إِن کَانَ آبَاؤُکُمْ وَأَبْنَآؤُکُمْ وَإِخْوَانُکُمْ وَأَزْوَاجُکُمْ وَعَشِیرَتُکُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَهٌ تَخْشَوْنَ کَسَادَهَا وَمَسَاکِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَیْکُم مِّنَ ا… وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِی سَبِیلِهِ فَتَرَبَّصُواْ حَتَّى یَأْتِیَ ا… بِأَمْرِهِ وَا… لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِین «بگو: اگر پدران و پسران و برادران و زنان و خاندان شما و اموالى که گرد آورده‏اید و تجارتى که از کسادش بیمناکید و سراهایى را که خوش مى‏دارید، نزد شما از خدا و پیامبرش و جهاد در راه وى دوست‏داشتنى ‏تر است، پس منتظر باشید تا خدا فرمانش را [به اجرا در] آورد. و خداوند گروه فاسقان را راهنمایى نمى‏کند.»(توبه/۲۴)

حال ابراهیم (ع)، اسماعیل (ع) را با رضایت و طیب خاطر فرزند و با سختی ها و دلبستن های فرزندی که سال ها برای برنایی و رشید شدنش سختی کشیده و لحظه لحظه عمر خود را برای پرورش و تربیت او سپری کرده است، و خداوند چه دقیق، تیزبین و نکته سنج است که ابراهیم را با همه آزمون سخت قبلی، سخت تر می آزماید و ابراهیم او بازهم بزرگ منشانه و مخلصانه همه وجود را تبع اخلاص می گذارد.

عید قربان دیر زمانی است که عید بزرگ همه مسلمانان و زمان ذبح دنیا و آمال و رسیدن به حق تعالی و دور کردن شیطان درون است. نکته و راهی روشن که باید برای همه مسوولان و آحاد جامعه مسلمان حجت و نهایت کلام باشد و ما نیز به تبع این پیام روشن حق تعالی باید برای خشنودی و رضایت پروردگار و خالق هستی، مسوولیت سنگینی که بر دوش داریم را به سرانجام برسانیم. اگر همه ما مسوولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به پیام های بسیار نهفته در داستان های قرآنی و وقایع تاریخی انبیا الهی خوب و به درستی ایمان داشته باشیم و آن را درک و در زندگی و کار و مسوولیت خود جاری کنیم، قطعا باید از بسیاری لذت های دنیایی دوری کنیم، باید بسیاری راه های رفته و نرفته را دوباره اندیشه کنیم و خوب تعمق نماییم که چگونه بایستی در ادامه مسیر، حق را از باطل تمییز دهیم و آنچه موجب رضایت خداوند است، به مرحله عمل برسانیم.

اینجانب فرارسیدن عید سعید قربان، عید بزرگ مسلمین جهان را به همه مردم ایران اسلامی به خصوص بازنشستگان عزیز و فرهیخته صندوق بازنشستگی کشوری و همه معتقدان به راه ابراهیم خلیل (ع) آن بت شکن نخستین تاریخ تبریک و تهنیت عرض می کنم.