ضرورت اصلاح شاخص های ارزیابی عملکرد صندوق بازنشستگی کشوری

رئیس امور مدیریت عملکرد و ارتقاء فرهنگ سازمانی سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: شاخص‌های تخصصی در ارزیابی عملکرد سازمان ها، وظایف و تکالیف مشخص هر دستگاه است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، علاءالدین رفیع زاده در نشست کمیته مدیریت عملکرد صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به بخش‌نامه دبیرخانه جشنواره شهید رجایی به دستگاه‌های اجرایی کشور، گفت: ستاد مرکزی جشنواره با تصمیم‌ها و سیاست‌هایی که از قبل در این باره برنامه‌ریزی شده، وضعیت دستگاه‌های اجرایی و مدیران برگزیده، طبق شاخص‌های ارزیابی، مورد بررسی قرار گرفته و از دستگاه‌های اجرایی برتر در این جشنواره قدردانی می‌ کند.

رفیع زاده در خصوص شاخص‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها افزود: ارزیابی عملکرد برای جشنواره چهاردهم، براساس فصل یازدهم قانون ماده ۸۱ و ۸۲ انجام شده و بر اساس معیارهای مشخصی دستگاه‌های خوب و بد انتخاب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه هر ارزیابی شاخص‌های خود را دارد، ادامه داد: ماده ۸۱ و ۸۲ آیین نامه‌ای دارد که طبق بند الف و ب ماده ۳ این آیین‌نامه که مصوبه هیئت وزیران است، همه ساله شاخص‌ها را به‌روز کرده و ابلاغ می‌کنیم، و آن شاخص‌ها چیزی جز ماموریت‌ها و قوانینی بالادستی ما که به عهده دستگاه‌ها گذاشته شده، نیست.

رفیع‌زاده بیان داشت: دستگاه‌های اجرایی می توانند با فعال‌کردن شورای راهبری توسعه مدیریت و کمیته‌های ذیل آن در دستگاه خود، و با تلاش بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق‌تر، عملکرد بهتری را در خصوص اجرای مأموریت سازمانی مرتبط با شاخص‌ها ارائه دهند.

وی گفت: تمامی تکالیف و مأموریت‌هایی که قانون مدیریت خدمات کشوری یا قوانینی که از سوی هیئت وزیران، شورای‌عالی اداری، مجلس شورای اسلامی و سایر مراجع قانون‌گذاری به عهده دستگاه اجرایی گذاشته است، و همچنین برنامه‌های جامع اصلاح اداری که همه دستگاه‌ها مکلف به انجام آن هستند از جمله شاخص‌های عمومی ارزیابی عملکرد بوده و شاخص‌های تخصصی، وظایف و تکالیف مشخص هر دستگاه است.

معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری در نشست کمیته مدیریت عملکرد صندوق گفت: دستگاه های اجرایی سالانه مطابق با برنامه سه ساله اول اصلاح نظام اداری از ۹۳ تا ۹۶ و بر اساس شاخص های عمومی و اختصاصی عملکرد توسط سازمان اداری و استخدامی کشور مورد ارزیابی قرار می گیرند و در صورت کسب رتبه برتر به جشنواره شهید رجایی معرفی می شوند.

محمدعلی ابراهیم زاده تاکید کرد: صندوق بازنشستگی کشوری با توجه به شرایط متفاوت برخی از شاخص های سه ساله اول را ندارد، از این رو طی سلسله نشست هایی بانمایندگان سازمان اداری استخدامی کشور نسبت به هماهنگی تدوین شاخص های برنامه سه ساله دوم سعی در اصلاح نظام اداری منطبق با شرایط خاص خود دارد.

وی بیان داشت: طبق نامه معاون اول رییس جمهور و اسناد بالا دستی، بخش نامه ها و ماده ۲۵ و ۴۶ در برنامه ششم دستگاه ها اجرایی مکلفند اطلاعاتشان را به صندوق بازنشستگی کشوری ارائه دهند اما همکاری لازم را انجام نمی دهند، این مهم نیاز به تاکید سازمان اداری و استخدامی کشور دارد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه سیستم های صندوق بازنشستگی کشوری گفت: ساختار فعلی صندوق بازنشستگی کشوری با تعداد نیروی کم نمی تواند پاسخگوی نیازهای تمام بازنشستگان باشد و این امر بروی شاخص های ارزیابی عملکرد صندوق از سوی بازرسان سازمان اداری و استخدامی کشور تاثیر گذار است.

بهروز انتظاری گفت: صندوق بازنشستگی کشوری در سال ۱۳۸۷ با ۳۰۰ هزار بازنشسته ۴۱۱ نیروی شاغل برای خدمت رسانی به بازنشستگان داشت و در سال ۱۳۹۷ با یک میلیون ۳۷۰ هزار بازنشسته نیز همچنان ۴۱۱ شاغل دارد که این عدم توازن نیرو در صندوق با جامعه تحت پوشش، سرعت بخشی به کارها را مشکل می سازد.

وی ادامه داد: انتظار می رود سازمان اداری و استخدامی کشور در این زمینه به کمک صندوق بازنشستگی کشوری بیاید، تا این صندوق در ارزیابی عملکرد و دیگر امور، جایگاه واقعی خود را بیابد.
انتظاری با بیان اینکه اصلاح شاخص های ارزیابی عملکرد صندوق بازنشستگی کشوری ضروری است، تاکید کرد: سازمان اداری استخدامی کشور بایستی براساس شرایط فعلی، شاخص های ارزیابی این صندوق را بازبینی و تدوین کند.

«جشنواره شهید رجایی» به مناسبت گرامی‌داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، و پاس‌داشت مقام شهدای دولت، هم‌زمان با هفته دولت برگزار می‌شود. هدف این جشنواره ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی و قدردانی از مدیران دستگاه‌های برتر است.