راهکارهای جلوگیری از ضعف سیستم ایمنی در سالمندان

عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: یکی از مواردی که از ضعف بدن افراد سالمند جلوگیری می کند پرهیز از گرسنه خوابیدن است. درغیر این صورت موجب کاهش قدرت سیستم ایمنی در بدن آنها و ضعف آنها خواهد شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، آرمان زرگران در گفتگو با برنامه «چشم و چراغ» رادیو گفت و گو اظهار داشت: علاوه بر ورزش کردن مستمر، دسته ای از راهکارها و اصول تغذیه ای مهم برای سالمندان وجود دارد که هم به تقویت بدن و هم به جلوگیری از بر هم خوردن اعتدال بدن و سیستم گوارشی آنها کمک خواهد کرد.

زرگران خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که برای ما مهم است، وضع مزاج این افراد است، زیرا سیستم گوارشی یکی از اعضایی است که با افزایش سن دچار مشکل می شود و عوارض و تبعات خطرناکی را ایجاد می کند.

عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: این دسته از افراد باید حتما از غذاهای ملین مانند انواع روغن های خوراکی گیاهی مانند روغن زیتون و روغن کنجد و همچنین از سبزیجات پخته شده یا سبزیجات برگ پهن مانند کاهو در وعده های غذایی استفاده کنند.

مدیر کمیته داروسازی سنتی انجمن علمی طب سنتی ایران همچنین تاکید کرد: سالمندان باید از خوردن وعده های سنگین غذایی خودداری کنند. یکی از مواردی که از ضعف بدن افراد سالمند جلوگیری می کند، پرهیز از گرسنه خوابیدن است. به هیچ وجه نباید با شکم گرسنه بخوابند، زیرا موجب کاهش قدرت سیستم ایمنی در بدن آنها و ضعف بدن خواهد شد.

زرگران بیان داشت: سالمندان باید از غذاهایی که انرژی آنها را تامین کند استفاده کنند اما از لحاظ حجمی هم نباید به گونه ای باشد که سیستم گوارشی آنها را دچار مشکل کند.

وی همچنین در ادامه گفت: آبگوشت های لطیف می تواند کمک کننده باشد. پرهیز از خوردن غذاهای مولد سودا یعنی گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس ضروری است. خون گیری و فصد (خون گیری سنتی) در سنین بالا توصیه نمی شود مگر اینکه تحت نظر پزشک معالج و در مورد خاصی تجویز شده باشد.

زرگران گفت: خون گیری به معنای فصد و حجامت به عنوان راهکار مرسوم توصیه نمی شود و ترجیح این است که اگر مورد درمانی لازم باشد پزشک متخصص طب سنتی تجویز کند، چراکه بستگی به پارامترهای مختلفی از جمله مزاج افراد دارد. در افرادی که از سن ۵۰ سالگی عبور می کنند باید با احتیاط بیشتری تجویز شود.

وی همچنین عنوان کرد: رعایت نکات تغذیه ای و کمک کننده به حفظ تعادل بدن سالمندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند از ضعف و مشکلات سیستم ایمنی بدن آنها تا حدود زیادی جلوگیری کند.