سمنان/ فعالیت ۲۵ کانون بازنشستگی در استان سمنان

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان سمنان از فعالیت ۲۵ کانون بازنشستگی در این استان خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، صادق نیکدل در به مناسبت روز خانواده و تکریم بازنشستگان، گفت: پنج هزار و ۴۰۰ بازنشسته در سال ۷۷ در این استان حضور داشتند که اکنون این عدد بیش از ۱۹ هزار بازنشسته رسیده است و این در حالی است که تعداد کارمندان استان سمنان کمتر از ۱۰ هزار نفر گزارش می‌شود.

وی افزود: از این تعداد حدود پنج هزار نفر را بانوان بازنشسته تشکیل می‌دهند.

نیکدل با بیان اینکه بسیاری از بازنشستگان می‌خواهند که به بازار کار برگردند گفت: مهمترین دلیل اشتیاق به بازگشت در بازار کار این است که حقوق‌ها کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد. در حال حاضر، میانگین حقوق دریافتی بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی استان سمنان حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که این میزان، بدون احتساب حق عائله‌مندی پرداختی برآورد شده است.

مدیر صندوق بازنشستگی استان سمنان با بیان اینکه حقوق ۹۰ درصد بازنشستگان استان بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا سه میلیون تومان است گفت: فقط حدود شش درصد بازنشستگان استان سمنان دریافتی کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارند. همچنین سه درصد بازنشستگان استان سمنان حقوقی بین سه تا شش میلیون تومان دارند و دریافتی حدود یک درصد از بازنشستگان نیز بیش شش میلیون تومان است.

نیکدل تصریح کرد: تداوم همسان‌سازی و افزایش پلکانی حقوق‌ها که دو سال است اجرا می‌شود، می‌تواند به تدریج این مشکل بازنشستگان را مرتفع کند.

وی با اشاره به اینکه یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان در زمره اولویت‌های دولت دوازدهم است، اظهارداشت: براساس برنامه ششم توسعه حقوق بازنشستگان باید ۸۵ درصد حقوق شاغلان باشد که این موضوع در دست پیگیری است.

نیکدل بابیان اینکه بیمه تکمیلی یکی از دغدغه‌های مهم بازنشستگان محسوب می‌شود، افزود: انتظار می‌رود به‌منظور تکریم از بازنشستگان و کاهش نگرانی‌های آن‌ها، دستگاه‌های اجرایی نسبت به تحت پوشش قرار دادن بازنشستگان دستگاه مربوط خود اقدام یا کمک‌هزینه آن را به این صندوق واریز کنند.

نیکدل با بیان اینکه از شهریور سال گذشته تاکنون ۲۹هزار بازنشسته در استان سمنان هزینه خدمات بیمه تکمیلی دریافت کردند، ابراز داشت: از سوی صندوق بازنشستگی کشوری رقمی بیش از چهارمیلیون و ۷۰۰هزار تومان بابت بیمه تکمیلی به این تعداد بازنشسته در استان پرداخت‌شده است.

مدیر صندوق بازنشستگی استان سمنان پیشی گرفتن جمعیت بازنشستگان از شاغلین را نتیجه اجرای قوانین مثل بازنشستگی‌های پیش از موعد در ۴۰ سال اخیر عنوان کرد و آن را به زیان این صندوق دانست و افزود: اقدامات غیرکارشناسی گذشته سبب شده که تعادل‌ها بهم‌خورده و از همین رو یکی از سه چالش بزرگی که کشور با آن روبرو است، مسئله صندوق‌های بازنشستگی است.

وی گفت: منابع صندوق‌ها کاهش و شمار بازنشسته‌ها افزایش یافته و از همین رو صندوق‌ها نیازمند حمایت ویژه دولت، مجلس و سایر مسوولان هستند. اگر فرآیند بازنشستگی‌ها روان عادی و طبیعی خود را طی کند سالانه ۵۰۰ تا یک‌هزار نفر به بازنشسته‌های استان اضافه خواهد شد.

نیکدل از پرداخت بالغ بر سه هزار و ۷۰۰ فقره وام قرض‌الحسنه به ارزش ۱۴۸ میلیارد ریال به بازنشستگان استان سمنان در یکسال اخیر خبر داد و گفت: ثبت نام دور جدید وام‌های صندوق بازنشستگی کشوری از ابتدای شهریور امسال آغاز شده و تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت. همچنین تسهیلات پرداختی در دور جدید ۵ میلیون تومان، با کارمزد ۴ درصد درصد و بازپرداخت ۳۶ ماهه خواهد بود که پرداخت آن از مهرماه امسال آغاز خواهد شد.

وی بابیان اینکه ۲۵ کانون بازنشستگی در استان سمنان فعالیت دارد، افزود: تکریم از بازنشستگان باید در اولویت کاری و برنامه های مسئولان دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد، چراکه این افراد پشتوانه‌ای ارزنده برای استحکام پایه‌های اقتصادی، توانمندی‌های صنعتی و انسجام نظام اداری کشور هستند و باید تجربیات آن‌ها در کالبد نظام مورد استفاده قرار گیرد.