«بازاندیشی در راهبردهای نظام بازنشستگی» رویکردی تازه به سالمندی جمعیت در ایران

کتاب بازاندیشی در راهبردهای نظام بازنشستگی برگرفته از طرح «بررسی شیوه های بهبود و اصلاح سیاست گذاری اجتماعی- فرهنگی در حمایت از بازنشستگان» است که به سفارش موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا، وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری، توسط محمد حسین عمادی و آرش نصر اصفهانی و با نظارت رضا امیدی انجام و منتشر شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، در شرایطی که به نظر می رسد معضلات مالی، مهمترین مسئله صندوق های بازنشستگی است، کتاب «بازاندیشی در راهبردهای نظام بازنشستگی» براین نکته تاکید می کند که موضوع صندوق های بازنشستگی بخشی از مسئله ای بزرگ تر یعنی سالمندشدن جمعیت کشور است.

نباید فراموش کرد جامعه ایران در سال های پیش رو، با جمعیتی روبه رو است که سهم بالایی از آن متعلق به سالمندان است و نظام سیاست گذاری کشور باید ضمن آگاهی از پیامدهای گسترده این تغییر جمعیت شناختی، برنامه ریزی همه جانبه، با اتخاذ رویکردی فراگیر، آمادگی لازم را برای رویارویی با پدیده بازنشستگی و سالمندی به دست آورد.

براساس یافته های این پژوهش که در کتاب نیز منعکس شده است، در زمان حاضر بیش از هرچیز نیاز داریم نظام سیاست گذاری کشور را از پیامدهای گسترده و فراگیر این تغییر جمعیت شناختی مهم آگاه کنیم و آنان را به برنامه ریزی همه جانبه در مورد این پدیده فراخوانیم. در این کتاب سعی شده است تا با نشان دادن اقدامات موفق در سایر کشورها، حیطه بحث را از موضوعات صرفا حسابداری در مورد بازنشستگی و صندوق های بازنشستگی فراتر برده و مسائلی نظیر مشارکت، آموزش، مراقبت، توانمندسازی، مقابله با سالمندستیزی و مواردی نظیر آن همراه با تجربه عینی و موفق آن در جهان ارائه کنیم.

این کتاب علاوه بر طرح مباحثی در سطح کلان و مدیریتی، مجموعه ای از فعالیت خُرد در سطح محلی در جهت بهبود زندگی سالمندان و تغییر نگرش به آنان را نیز معرفی می کند. نویسندگان با تفکیک سه سطح گفتمانی، پارادایمی و تکنیکی، بر بازنگری رویه های مرسوم در سیاست گذاری حوزه بازنشستگی و سالمندی تاکید کرده و تقلیل بحث به سطح فنی را یکی از کانون های اصلی آسیب پذیری سیاست گذاری در این باره معرفی کرده اند.

این کتاب امسال در ۲۱۸ صفحه در قطع وزیری به قیمت ۲۵۰۰۰ تومان توسط انتشارات روزنه به چاپ رسیده است.