یزد/ ضرورت تدبیر ایجاد زندگی شرافتمندانه برای بازنشستگان

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار یزد با بیان اینکه زیرساخت‌های فرهنگی و مالی کشور آماده پذیرایی از سالخوردگان ‌نیست، تاکید کرد‌: لازم است تدبیر زندگی شرافتمندانه برای بازنشستگان در طول دوران خدمت آنها انجام شود نه اینکه پس از این دوران تازه به فکر معیشت بازنشستگان باشیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد در مراسم تجلیل از بازنشستگان‌ این استان گفت: در کشور ما هم قوانین و آیین نامه ها و هم فرهنگ غالب بر جامعه خیلی با تکریم بازنشستگان تطابق ندارد. وضعیت بازنشستگان در ‌شان ملتی با تاریخ و قدمت ایران نیست و این وضعیت نیازمند بهبود است.

علی زینی وند ادامه داد: ‌ترکیب جمعیتی کشور دارای ترکیب جوانی بوده است اما به دلایل مدیریتی نتوانستیم از این فرصت فوق العاده ‌نیروی جوانی و جمعیت بانوان به نحو احسن استفاده کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار یزد همچنین گفت: کشور ایران در دو دهه آینده یکی از کشورهای سالخورده است و بنابراین باید خودمان را به لحاظ فرهنگی، زیرساخت‌ها، صندوق‌های بازنشستگی و ارائه خدمات آماده پذیرایی از سالخوردگان کنیم، زیرا این آمادگی در حال حاضر آن گونه که مورد انتظار است، وجود ندارد.

وی بیان کرد: آن فرهنگ غنی ایرانی که هویت ایرانی را نشان می دهد ‌و همان تکریم بزرگسالان و حضور بزرگان، پدربزرگها و مادربزرگها در خانواده به عنوان یک شمع و چراغ روشن قلمداد می‌شد‌ه، کم کم رو به افول است. همه این شرایط به ما نشان می دهد که تدبیر زندگی شرافتمندانه برای بازنشستگان باید در طول دوران خدمت ۲۰ ساله و ۳۰ ساله آنها تدارک دیده شود نه اینکه پس از این دوران به فکر معیشت و دغدغه های بازنشستگان باشیم.‌

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: دولت به تنهایی نمی‌تواند وضعیت سالخوردگان و بازنشستگان را بهبود دهد و لازم است تشکل‌ها و نخبگان نیز به میدان بیایند تا بتوانیم دوران سالمندی را یک نعمت و فرصت و فصل جدیدی در زندگی لحاظ کنیم.

محمود زارع شاهی، مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان یزد نیز در سخنانی گفت: تعداد بازنشستگان کشوری استان ۲۵ هزار نفر است که همگی تحت پوشش بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ قرار دارند.

زارع شاهی اظهار داشت: هر بازنشسته در طول دوران بازنشستگی می تواند با تخفیف های ویژه و تسهیلات موجود، از تورهای مسافرتی، زیارتی و سیاحتی در کل کشور به همراه یکی از اعضای خانواده خود استفاده کند.

وی با اشاره به فعالیت ها و خدمات صندوق بازنشستگی کشوری استان یزد در خانه امید نیز گفت: در محل خانه امید استان که در بلوار دانشجو، داخل پارک شهر شادی واقع شده، بازنشستگان می توانند از خدمات رفاهی از قبیل ویزیت رایگان توسط پزشک در طول هفته استفاده کرده یا در کلاس های آموزشی، بهداشتی، ورزشی و فنی و حرفه ای بطور رایگان استفاده کنند.

زارع شاهی یادآور شد: تاکنون حدود سه هزار نفر با مبانی کامپیوتر و اینترنت در خانه امید استان آشنا شده اند. همچنین بیش از ۲۵ دوره ورزش یوگا مخصوص خانم ها که هم اکنون نیز هم ادامه دارد، برگزار شده و کارگاه های آموزش بهداشت، آلزایمر و تغذیه سالم و طب سنتی نیز در خانه امید به طور مستمر هر دو هفته یک بار برگزار می شود.