باحضور جمعی از بازنشستگان انجام شد؛

رونمایی از کتاب شعر “منشور کلمه” در خانه امید کرمانشاه

به همت مدیریت صندوق بازنشستگی و مدیر خانه امید و انجمن شعر نقطه چین کرمانشاه باحضور استاد حدادیان وشاعران انجمن نقطه چین رونمایی از کتاب منشور کلمه  در محل خانه امید بازنشستگان کشوری استان صورت گرفت.

 

به گزارش روابط عمومی صندوق بازنشستگی کشوری استان کرمانشاه، رونمایی از کتاب «منشور کلمه» با حضور مدیرخانه امید و انجمن شعر نقطه چین کرمانشاه و جمعی از بازنشستگان و خانواده های آنها در روز پنج شنبه ۳۰ فروردین  ۱۴۰۳ در محل خانه امید بازنشستگان کشوری استان صورت گرفت.

این کتاب مشترک  شعر سپید به همت دو شاعر نام آشنا و منتقد کرمانشاهی «رضا حدادیان» گردآورنده ۲۲ شعر کوتاه و «مریم گمار» با ۴۲ شعر کوتاه، جمع آوری و چاپ شده است.

منشور کلمه با طراحی جلد نسیم مسلم نیا، به تعداد ۵۰۰ نسخه، در قطع رُقعی، در ۱۴۰ صفحه به قیمت ۱۱۰ هزار تومان، ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ به همت نشر «اورازان» برای نخستین بار چاپ و منتشر شد.

در بخش اول این رونمایی استاد «رضا حدادیان» در مورد این کتاب گفت: شعر کوتاه، در حقیقت نوعی فرم است که از یک محور ، تصویر یا روایت تشکیل شده و به کار بردن معیارهای کمی مثل تعداد هجا، کلمه یا سطر، در آن درست نیست. این با هایکو که در آن معیارهای کمّی مثل تعداد هجا وجود دارد، متفاوت است.

وی افزود: ما نباید انواع شعر نو را باهم اشتباه بگیریم. در شعر سپید کوتاه آنقدر که تصویر ، زبان و یک هسته بودن مهم است، هیچ چیز اهمیت ندارد و این برای من شاعر که سی سال در عرصه شعر کرمانشاه  کار کرده ام بسیار اهمیت  داشت.

حدادیان تاکید کرد: بنابراین سعی کردم‌ در این کتاب مجموعه ای را جمع آوری کنم که ذره ای از زحمات شاعران خوب معاصر شعر کوتاه کشور دیده شود و نتیجه اینکه انواع شعر را با یکدیگر اشتباه نگیریم.

استاد حدادیان در ادامه گفت: آیا ما آینده ای روشن برای ادبیات شعر سپید کشور می بینیم؟

مریم گمار نیز با اشاره به قول شلگل فیلسوف آلمانی که«نگاه شاعرانه به چیزها، آنها را بیرون از ادراک حسی و تعین های بخردانه  قرار می دهد» گفت: این یکی از پایه های مهم شعری است. وقتی ما دیدی شاعرانه به اطراف خود داشته باشیم، نگاهمان زیباشناسانه است و با لایه مندی به راحتی از ذهنیت عامیانه دور می شود.

وی افزود: به طور قطع، ما با نگاهی شاعرانه و همه جانبه به شعر، موضوعیتی برای آینده گان خواهیم داشت که زندگی را زیباتر می کند.

در بخش های بعدی  نیز شاعرانی از کتاب منشور کلمه  به شعر خوانی پرداختند.

این مراسم با هنرنمایی هنرمندان موسیقی نیز همراه بود.

گفتنی است، بخشی از شاعران شعر کوتاه و شعر بلند سپید در غرب، شرق و جنوب کشور در این کتاب حضور دارند. اشعار حدود ۲۰ شاعر در این کتاب از شاعران کرمانشاهی هستند.