به همت مدیریت بازنشستگی کردستان؛

آیین گرامیداشت روز «سنه» در خانه امید شهرستان سنندج برگزار شد/شهری به قدمت تاریخ

به‌ مناسبت روز «سنه» در سالن آمفی تئاتر خانه امید بازنشستگان شهرستان سنندج مراسم گرامیداشت این روز با حضور تعداد زیادی از بازنشستگان و جمعی از پژوهشگران، نویسندگان و شاعران برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی مدیریت استان کردستان، مدیر صندوق بازنشستگی استان کردستان در این مراسم گفت: بسیاری از آداب و رسوم گذشتگان ما به دلایل مختلف کمرنگ شده است که در چنین مناسبت هایی می توان با برگزاری مراسم مختلف نسبت به احیا و انتقال آن به نسل های امروز و آینده اقدام کرد.

«محمد احمدی» اضافه کرد: آشنا کردن نسل امروز با آثار هنرمندان، مفاخر و مشاهیر کُرد می تواند یکی دیگر از دستاوردهای برگزاری چنین مراسم هایی باشد.

وی یادآور شد: این مراسم به همت خانه امید بازنشستگان شهرستان سنندج برگزار شده و از این رو، خانه امید می تواند ظرفیت بسیار خوبی در راستای ترویج و احیای بسیاری از آداب و رسوم این دیار باشد.

«جمال احمدی آئین» پژوهشگر و نویسنده کردستانی نیز در این آیین گفت: در تاریخ دور، بر اساس شواهد و قرائنی که با توجه به حفاری‌هایی که در چندین نقطه از شهر سنندج به صورت اتفاقی صورت گرفته، مشخص می‌شود که شهری در دوره‌های پیشین وجود داشته است و مورد مهم‌تر در اسنادی همچون آثار تاریخ نویس‌های ۲۰۰ سال بعد از اسلام بوده که جغرافیای مناطق اسلامی را نوشته‌اند و در آن به شهری به نام «سَهانه» اشاره کرده‌اند که ترجمه آن در زبان کُردی، صد کانی یا همان صد چشمه می‌شود.

این پژوهشگر ادامه داد: مینورسکی (خاورشناس و ایران شناس روسی) معتقد است که «سنندج» یا «سنه» همان «سَهانه» است. برخی هم معتقدند که شهر سنندج از سانان یا سَئِنه گرفته شده است، اما سهانه چون جغرافی نویسان بعد از اسلام هم به آن اشاره کرده‌اند به نظر درست‌تر است.

احمدی آئین همچنین تصریح کرد: منبع دوم ما قبرستان میترایی‌ها است که در شهرک زاگرس سنندج واقع در دامنه کوه آبیدر کشف شد؛ و چون شیوه دفن آن ها میترایی بوده، این هم دلیلی دیگر مبنی بر قدمت بالای شهر سنندج است. همچنین آثاری هم که در قلعه حسن‌آباد سنندج به دست آمده که به عنوان یک اردوگاه نظامی بوده و معمولاً این قلعه‌ها در کنار شهرهای بزرگی وجود داشته‌اند، دلیلی دیگر بر قدمت بالای این شهر است.

این پژوهشگر سنندجی، دلیل تخریب شدن شهر سنندج قدیمی را دو مسئله عنوان کرد و گفت: مسئله اول شاید زلزله‌ای بوده که در شهر سنندج اتفاق افتاده و باعث از بین رفتن آثار این شهر شده است؛ چراکه سنندج بر روی نوار قرمز زلزله قرار دارد.

وی افزود: دلیل دوم هم شاید جنگ‌های سجلوقی‌ها و مغول‌ها بوده است؛ چون در زمان سلجوقی‌ها جنگ‌های بسیاری در میان سران سلجوقی به دلیل ارث و قدرت در این مناطق رخ داده است که باعث نابودی شهر شده است؛ همچنین ورود مغول‌ها هم باعث شد بسیاری از مردم، شهرها را ترک کنند و به ارتفاعات پناه ببرند و به‌خاطر وجود مغول‌ها جرأت برگشت به شهر را نداشتند. بعد از حمله مغول و استقرار صفوی‌ها و ایجاد آرامش نسبی، کم‌کم شهرها رونق گرفت.

وی تاکید کرد: همه مردم برای حفظ شهر باید تلاش کنند؛ چون این شهر متعلق به همه ما و نسل‌های آینده است و امیدواریم که برای رفع مشکلاتی همچون کمبود زیرساخت‌ها در خدمات شهری، گردشگری، اتفاقات فرهنگی، ترافیک، دستفروش‌ها و وانت‌ها، ناهمواری معابر و خیابان‌ها، ساخت‌وسازهای بی‌رویه، ریختن زباله و مشکلات محیط زیستی و همچنین تردد سگ‌های ولگرد در این شهر چاره‌اندیشی شود.

در پایان برخی از شاعران، نویسندگان و صاحب نظران به سرودن ابیات و بیان نظرات خود در خصوص سنندج پرداختند. همچنین در این مراسم چندین گروه موسیقی به اجرای برنامه پرداختند.

سنندج که مرکزیت استان کردستان را دارد به شهر هزار تپه، شهر مسجد و مناره، پایتخت دف جهان، پایتخت نوروز، شهر خلاق موسیقی یونسکو، پایتخت کتاب ایران و عناوین و القاب دیگری نیز خوانده می‌شود که همه اینها گواه فرهنگ و هنر و شاخصه‌های منحصر به‌فرد این شهر است.

بر اساس مصوبه شورای شهر سنندج، ۶ اردیبهشت به نام روز سنندج، «سنه» نام‌گذاری شده است.