شریعتمداری به دنبال تحول در وزارت کار

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از استیضاح علی ربیعی نزدیک به دو ماه است که با سرپرست اداره می‌شود. روز یکشنبه محمد شریعتمداری، وزیر سابق صنعت و معدن که از جمله وزرای نزدیک به رئیس جمهوری محسوب می‌شود، از سوی دکتر حسن روحانی برای تصدی این وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.
حسین محمودی/ خبرنگار

این وزارتخانه که به عنوان یکی از کلیدی‌ترین و پرمخاطب ترین وزارتخانه‌های کشور است، درحال حاضر با زندگی ۸۰ میلیون ایرانی سروکار دارد. سوابق محمد شریعتمداری نشان می‌دهد که وی از چهره‌های مورد اعتماد همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی است و طی مسئولیت‌هایی که در این سال‌ها برعهده داشته، توانسته میان دولت و مجلس، تعامل خوبی برقرار کند. به اعتقاد برخی از نمایندگان مجلس، عملکرد و مدیریت شریعتمداری در وزارت صنعت و معدن با توجه به شرایط سخت و دشوار اقتصادی کشور موفق بوده و او می‌تواند تغییر و تحولات اساسی در بهبود معیشت و افزایش رفاه اجتماعی برای افراد تحت پوشش این وزارتخانه و جامعه هدف آن بوجود آورد. البته در این میان برخی از نمایندگان مجلس در گفت و گو با «ایران» بر این باورند شریعتمداری می‌بایست برای حل چالش‌ها و بحران‌های ۳ حوزه اصلی اشتغال، صندوق‌های بازنشستگی و ریشه کنی فقر در جامعه برنامه‌های جامع و راهبردی ارائه دهد. شریعتمداری معتقد است که در صورت کسب رأی اعتماد مجلس، هم گوش شنوا و هم شنونده همراه و همدل برای اقشار آسیب پذیر و فقرا خواهد بود و همراه با آنها و با گفت‌و‌گو و شنود با این عزیزان مسائل و مشکلات آنها را احصاء و پیگیری خواهد کرد. همچنین صدای بلند و رسای مطالبات و مدافع حقوق آنها در دولت و نظام خواهد بود.او بر این باور است در فضای امروز کشور باید بیش از هر زمان دیگر حمایت اجتماعی از مردم و ارتقای تاب‌آوری آنها مقابل سختی‌های اقتصادی در دستور کار باشد. شریعتمداری بر این نکته نیز تأکید دارد که وزیر رفاه باید سیاست‌های حمایتی را با مشارکت خود ذینفعان و گروه‌های هدف تدوین و اجرا کند.

حل ۳ چالش اصلی
زهرا ساعی، نماینده مردم تبریز و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به این‌که امروز نشستی با شریعتمداری خواهیم داشت تا برنامه‌های پیشنهادی ایشان را برای این وزارتخانه بشنویم، می‌گوید: این وزارتخانه ۳ چالش مهم رفاه، تعاون و روابط کار را پوشش می‌دهد، اما باید در زمینه بحران صندوق‌های بازنشستگی و اشتغالزایی هم برنامه ارائه دهد. وی به عنوان نماینده موافق حضور شریعتمداری در این وزارتخانه می‌افزاید: به نظر من ایشان در دولت هفتم و هشتم مسئولیت‌های زیادی بر عهده داشته و توانسته از پس مسئولیت‌های خود به خوبی بر آید. بنابراین فکر می‌کنم در این وزارتخانه هم موفق ظاهر شود. با این حال برخی از نمایندگان دغدغه دارند و باید ایشان با برنامه جامع خود در زمینه رفاه اجتماعی آنها را قانع کند.عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این‌که کارنامه شریعتمداری در دولت تدبیر و امید موفق بوده است، اظهار می‌دارد وزیر پیشنهادی کار شخصیتی کاردان و دارای نگاه کلان مدیریتی است که با بدنه کشور در ارتباط است. لذا حضور ایشان در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند حمایت‌های لازم را برای جامعه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگان و تعاونگران در دولت ایجاد کند.

تأخیر در تعیین وزیر کار مشکلات این حوزه را دوچندان می‌کند
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در خصوص معرفی وزیر پیشنهادی وزارت کار می گوید: باید هرچه سریعتر تکلیف وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشخص شود و هر چقدر تأخیر در این زمینه اتفاق افتد مشکلات این حوزه و چالش‌های جمعیت تحت پوشش آن، بیشتر خواهد شد. داوود محمدی می افزاید: با توجه به وضعیت کنونی و شرایطی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با آن روبه‌رو است، امیدوارم با تجربه‌های ارزشمند آقای شریعتمداری و تجربه و سابقه‌ای که ایشان در حوزه‌های مختلف بخصوص حوزه صنعت، بازرگانی، کار و تعاون دارند با استقبال مجلس و رأی مثبت نمایندگان این وزارتخانه تعیین تکلیف شود. وی با تأکید بر اینکه وزارت رفاه وظایف سنگین و زیادی برعهده دارد اظهار می دارد : باید وزیر و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه تعاون و رفاه اجتماعی و ایجاد اشتغال کارسازی مناسبی انجام دهند، چرا که امروز یکی از معضلات بزرگ کشور ایجاد اشتغال و تحرک اقتصادی است. من امیدوارم نمایندگان با رأی بالا و مثبت این کار را تسریع کنند. محمدی درادامه می گوید : در حوزه‌های مختلفی در وزارت کار مشکلات وجود دارند و شرح وظایف سازمانی نیز در زیرمجموعه‌های این وزارتخانه با ضعف‌هایی همراه است. مجموعه عظیم شستا باید ساماندهی شود تا بتوانیم از ظرفیت این مجموعه بزرگ در ایجاد تحرک اقتصادی و ایجاد اشتغال استفاده کنیم و هزینه‌های سربار را کاهش دهیم. رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی همچنین تأکید می کند: تخصص و شایسته‌سالاری و تأمین رفاه اجتماعی و بهبود معیشت مردم حتماً نیازمند ساز و کار مناسب بخصوص برای زدودن فقر مطلق است و این مهم از اولویت‌های کاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که دیدگاه دولت نیز تاکنون اجرای همین سیاست‌ها بوده است. محمدی حضور شریعتمداری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را قابل قبول و مناسب ارزیابی می کند و می گوید : با تجربه ایشان وزارت رفاه می‌تواند نسبت به گذشته بسیار موفق‌تر عمل کند.

آشنایی با مشکلات کارگران
انتخاب رئیس جمهوری برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اساس توانمندی‌های شریعتمداری بوده است.دکتر قسیم عثمانی می گوید: رئیس جمهوری بدرستی از توان و ظرفیت محمد شریعتمداری می‌خواهد در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استفاده کند. سوابق درخشان شریعتمداری در وزارت بازرگانی و عملکرد ایشان در وزارت صمت با توجه به ظرفیت‌هایی که در حوزه رفاه در بخش صندوق‌ها وجود دارد نوید بخش تحول مثبتی در آینده خواهد بود. یکی از دلایل استیضاح چند باره وزیر سابق رفاه در مجلس حوزه بحث‌برانگیز بنگاه‌های اقتصادی این وزارتخانه بود که امید است با حضور شریعتمداری که متخصص این امر است این دغدغه همکارانم برطرف شود. او می افزاید : همچنین فردی که سکاندار صنعت بوده است با مشکلات کارگران و بحث اشتغال بخوبی آشناست و این نیز مهم‌ترین خصیصه شریعتمداری است. در انتها باید به همکارانم یادآور شوم که در برهه حساسی هستیم که باید با همدلی تمامی ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ظفرمندانه از آن خارج شویم.
شریعتمداری بهبود فعالیت صندوق های بازنشستگی را پیگیری می کند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می گوید: معرفی آقای شریعتمداری برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی زمینه ساز ارتقای خدمات رفاهی در سطح کشور و بهبود فعالیت صندوق‌های بازنشستگی می‌شود. رمضانعلی سبحانی فر می افزاید: دکتر شریعتمداری از مدیران باسابقه نظام است و کارنامه مثبتی هم از نظر سلامت کاری و هم مدیریت صحیح دارد. وی با اشاره به اهمیت و حساسیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خدمت‌رسانی به اقشار ضعیف جامعه گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی که امروز با آن مواجه هستیم، توجه دولت به اقشار کم درآمد بیشتر شده است و طبیعتاً باید بخش رفاهی این وزارتخانه تقویت شود.

صلاح نیست وزارت کار بدون وزیر بماند
نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس نیز با اشاره به اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های اجتماعی دولت است و در حال حاضر اقشار مختلف جامعه حوزه‌های بیمه‌ای و درمانی، بهزیستی و تعاونی با این وزارتخانه سر و کاردارند، می‌گوید: با توجه به اینکه جمعیت زیادی از کشور تحت پوشش این وزارتخانه، سازمان‌ها و صندوق‌های تابعه قرار دارند صلاح نیست در شرایط فعلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بدون وزیر شد. محمد فیضی می‌افزاید آقای شریعتمداری با سابقه طولانی که در نظام اجرایی کشور دارند از جمله وزرایی است که رئیس جمهوری دوباره به ایشان اعتماد کرده و این نشان می‌دهد هدایت و راهبری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای دولت اهمیت خاصی دارد. بنابراین ایشان در زمینه اشتغالزایی، کاهش بیکاری، فقرزدایی، حل مشکل صندوق‌های بازنشستگی، رفاه، معیشت و تنظیم روابط کار و انسجام روابط کارگری باید برنامه‌های خود را ارائه کند و اگر این مسائل خوب تبیین شود ایشان با سوابق خوبی که دارد می‌تواند نظر مثبت نمایندگان مجلس را برای کسب رأی اعتماد جلب کند. وی اظهار می‌دارد البته آقای شریعتمداری در بین ارکان نظام جمهوری اسلامی و سطوح مختلف دولت مورد تأیید بوده و از یک اعتبار خاصی بین جناح‌های سیاسی برخوردار است که این ویژگی مثبت تأثیر بسزایی در حمایت نمایندگان از ایشان خواهد داشت.