۴۸ درصد از بازنشستگان کمتر از ۶۰ سال دارند

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از اینکه ۴۸ درصد بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری و همین طور تأمین اجتماعی کمتر از ۶۰ سال دارند، گفت: اینها به صندوق فشار می آید و بعد فکر می کنند که مدیریت درست نبوده است، در حالی که چنین نیست. قوانین و برنامه ریزی هاست که اشکال دارد.

انوشیروان محسنی بندپی امروز در همایش مدیران ستادی و استانی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه ۲۵ درصد مستمری بگیران تأمین اجتماعی زیر ۴۵ سال و ۵۰ سال دارند، گفت: در کنار بحران های مختلف مثل بحران آب و بحران محیط زیست، امروزه با بحران صندوق های بازنشستگی روبرو هستیم. این زنگ خطری است که باید به آن توجه کرد.

او با بیان اینکه محوری ترین شعار انقلاب اسلامی ما بحث برقراری عدالت بوده است، گفت: گروه عمده بازنشستگان کسانی هستند که در طول سال ها خدمت از حقوقشان مبالغی کسر شده است تا بعدها نیازمندی هایشان از طرف صندوق هایی که شکل گرفته است برطرف شود.

بندپی فلسفه وجودی تأسیس و استقرار صندوق های بازنشستگی را در برقراری عدالت و رفع نیاز بازنشستگان در دوران سالمندی برشمرد و افزود: متأسفانه خدمات صندوق ها کمرنگ تر و لاغرتر شده است و کیفیت آنها با علامت سوالی مواجه شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۱۶ صندوق در کشور که هرکدام مشکلات خاص خود را دارند، افزود: یکی از این مشکلات در صندوق بازنشستگی کشوری موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان که آقای تقی زاده از وقتی آمده اند، بارها مطرح کرده اند ولی انجام این کار به رقم مالی بالایی نیاز دارد.

بندپی ادامه داد: مثلا در ارتباط با این موضوع که گفته می شود باید برای برخی اقشار از جمله بازنشستگان حمایت قضایی داشته باشیم، باید گفت: برای ۱۴ میلیون خانوار تا عید عددی حدود ۱۱-۱۲ میلیارد تومان پول لازم است و همه اینها را باید مورد توجه قرار داد.

وی با تأکید بر اینکه می توانیم از کارهایی که در دنیا در این زمینه انجام شده است استفاده کنیم، گفت: در حال حاضر رشد جمعیت ما ۱.۲ درصد و رشد جمعیت سالمندی ما ۳.۸ درصد است و زمانی امید به زندگی در کشورمان ۵۷ سال بوده، ولی الان ۷۶ سال است.

بندپی با بیان اینکه پیش بینی شده است که تا سال ۲۰۵۰، ۳۱ درصد جمعیت کشورمان سالمندند، تأکید کرد: ولی سالمندان امروز با سالمندان قدیم فرق دارند. ما باید همانند بسیاری از کشورها در قوانین بازنشستگی مان تجدید نظر کنیم.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما با با بازنشستگانی روبرو هستیم که هم توان علمی و هم توان کاری دارند، افزود: اینان با بهره مندی از تجربه سی ساله در زمینه های مختلف کاری به نوعی پختگی و ارتقای وجودی رسیده اند و ما باید از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

او با بیان اینکه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بزرگترین نهاد حاکمیتی در مسائل اجتماعی است، افزود ما با گروه های اجتماعی بزرگی همچون سالمندان، بازنشستگان، کارگران، زنان سرپرست خانوار و … در ارتباط هستیم که در چرخه تولید نقش آفرینی می کنند.

وی با اشاره به اینکه باید بتوانیم بنگاه های اقتصادی را که برای تأمین نیازهای جامعه هدفمان به ما داده شده اند، به نحو احسن به کار بگیریم و بهره وری و ارزش افزوده شان را بالا ببریم، تأکید کرد: باید از میان شرکت زیان ده، آنهایی را که غیر استراتژیک هستند بفروشیم.

سرپرست وزارت رفاه ادامه داد: اگر امروز این شرکت ها را بفروشیم بهتر است تا فردا. پولشان را هم نه در بانک، بلکه باید در شرکت های بزرگ سرمایه گذاری کنیم. چون روز به روز ارزش پول پایین تر می آید.

محسنی بندپی خطاب به مدیران استانی گفت: دوستانی که در استان ها هستند به این موضوع توجه داشته باشند که می توانند برنامه های متنوعی برای بازنشستگان در نظر بگیرند. تلفیق برنامه های نشاط بخشی مثل دورهمی، خانه های امید و بنیاد فرزانگان که در بهزیستی راه اندازی شده است و فعالیت های ورزشی می تواند بسیار مفید باشد.

وی ادامه داد: آمارها نشان می دهد که در تنهایی و در بازنشستگی فرد مستعد پذیرش بیماری های روحی روانی، افسردگی و اضطراب است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به معرفی دکتر شریعتمداری برای تصدی پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: ایشان کسی است که از ابندای انقلاب در مسئولیت های حساس و استراتژیک حضور داشته و ازتجربیات بسیار ارزنده ای برخوردار است.

بندپی ادامه داد: دکتر شریعتمداری جایگاه خوبی در دولت دارد و رابطه نزدیکی با رئیس جمهور دارد، معاون اجرایی و رئیس ستاد انتخابات ایشان بوده است و همه اینها این امیدواری را می تواند فراهم کند که ایشان مطالبه گری خوبی برای جامعه هدف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته باشد.

او افزود: وزیری که از چنین ویژگی هایی برخوردار باشد، می تواند بسیاری از مشکلات دوستان را در استان ها و در سطح ملی برطرف کند و صدای رسا و صدای جامعه هدف این وزارتخانه را در ابعاد مختلف نمایندگی کند. خواهش من از دوستان در استان ها این است که از هر نفوذ و هر ارتباطی که با نمایندگان محترم استان ها دارند استفاده کنند تا وزارتخانه از رأی بالا و حداکثری در روز رأی اعتماد برخوردار بشود. چون هرچه رأی بالاتر باشد، جایگاه وزیر در مطالبه گری بهتر خواهد شد.