ورزش از راه‌های کاهش استرس در دوران بازنشستگی است

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی با تأکید بر اهمیت سلامتی در دوارن بازنشستگی گفت: پژوهش ها نشان می‌دهند که خودِ پدیده بازنشستگی، رفتارهای مرتبط با سلامت و ارتباطات اجتماعی را تغییر می‌دهد و در بسیاری مواقع موجب افزایش استرس های روانی، اجتماعی می شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، زهرا زاده‌غلام در آیین اختتامیه دومین جشنواره ورزشی بازنشستگان کشوری گفت: طبق نتایجِ این تحقیقات، بازنشستگی در فهرستِ ۴۳ موردیِ وقایع پراسترس، در جایگاه دهم قرار دارد که نکته بسیار حائز اهمیت و قابل توجهی است و اینجاست که نقش ورزش و انجام حرکات فیزیکی به عنوان یکی از مهم ترین راه های کاستن از استرس های روانی، اجتماعی در این دوران برجسته می شود.

او با بیان اینکه بازنشستگی دورانی است که چنانچه برای آن برنامه ریزی شود، می تواند یکی از بهترین دوره های زندگی انسان باشد، افزود: در این دوران می توان فارغ از دغدغه های دوران اشتغال به اموری پرداخت که پیش از آن و در زمان اشتغال امکان آن فراهم نبوده است.

وی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته دربارۀ تأثیر بازنشستگی بر سطح سلامت افراد در دپارتمان سلامت عمومی دانشگاه هاروارد، گفت: بر این اساس، نرخ حمله قلبی و سکته در میان مردان و زنان بازنشسته ۴۰ درصد بیشتر از کسانی است که در همان سن هستند ولی هنوز بازنشسته نشده اند. و نکته مهم اینجاست که این نرخ ۴۰ درصد مربوط به کسانی است که بعد از بازنشستگی درگیر فعالیت‌های فیزیکی نمی شوند.

زاده غلام گفت: به هر ترتیب به نظر می رسد که بازنشستگی تیغی دو لبه است؛ دورانی که در آن به دلایلی همچون کاهش درآمد و کاهش ارتباطات اجتماعی، محدودیت هایی برای فعالیت‌های فیزیکی ایجاد می‌شود و در عین حال در همین دوران است که اتفاقاً افراد فرصت بیشتری برای انجام فعالیت‌های فیزیکی و حرکات ورزشی دارند.

وی ادامه داد: به همین دلایل و برای ایجاد فرصت فعالیت های فیزیکی برای بازنشستگان عزیز، صندوق بازنشستگی کشوری برنامه‌های چندگانه‌ای را درطول سال‌های گذشته تدوین و اجرایی کرده است که برگزاری جشنواره ورزشی بازنشستگان در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۵و ۱۳۹۶در استان تهران و هم زمان در کلیه استان های کشور و برگزاری جشنواره های سراسری از جمله جشنواره حاضر از اقدامات تعریف شده ذیل آن برنامه‌های کلی بوده است.

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی گفت: در جشنواره امسال ما میزبان ۴۵۵ نفر از بازنشستگان ورزشکار از سراسر کشور بودیم که در روز گذشته در رشته های ورزشیِ شنا، شطرنج، دارت، تیراندازی با تفنگ بادی و تنیس روی میز به رقابت باهم پرداختند و نفرات برتر انتخاب شدند.