وزارت کار، اجتماعی ترین نهاد حاکمیت کشور است

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اجتماعی ترین نهاد حاکمیت کشور است
محمد شریعتمداری / وزیر رفاه

براساس اصل ۲۹ قانون اساسی ، تامین اجتماعی فراگیر، راهبرد تحقق عدالت اجتماعی است. برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، سوانح، بی سرپرستی، مراقبت های پزشکی به صورت بیمه ای، حق همگانی شناخته شده است.

از این رو، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اجتماعی ترین نهاد حاکمیت کشور است ؛ از سوی دیگر این وزارتخانه مهمترین مرکز اقتصادی ایران محسوب می‌شود که اگر به این بخش اقتصادی عمل نشود نتیجه آن توزیع فقر در جامعه ایران است.

آنچه در دوره‌ های تاریخی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مغفول مانده موضوع “تعاون” است، برخی تعاون را تنها بنگاه داری می‌دانند این در حالیست که تعاون ، فرهنگ‌سازی در بعد اقتصادی است که اگر مورد اهتمام قرار گیرد بسیاری از مشکلات کشور را حل می‌کند.

همچنین نیمی از جمعیت کشور از اعضای رسمی صندوق‌های بازنشستگی و رفاه اجتماعی هستند که در حوزه مأموریت وزارت تعاون تعریف می شوند از این رو تکلیف عدالت اجتماعی در واقع رسیدگی به امور کارگران این قشر مولد است.

بر همین اساس، بنا دارم اصل سه جانبه گرایی بر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را حاکم کنم و این موضوعی است که پیش از این مغفول باقی مانده بود، به این معنا که به قانون تامین اجتماعی بازگشت داده می شود ضمن اینکه معنای این قانون تنها این نیست که فقط در مورد دستمزد کارگران و کارفرمایان تصمیم گیری کنیم بلکه بازگشت به قانون تامین اجتماعی، افزایش تعداد اعضای هیات امنا و شورای عالی کار تامین اجتماعی را نیز در دستورکار قرار می دهیم.

برون سپاری نظام بنگاه داری از دیگر اقدامات ما در وزارت تعاون خواهد بود که این واگذاری ها باید یا از طریق تامین سرمایه یا سازمان های خصوصی سازی صورت بگیرد.

همچنین، در راستای بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت توجه به رفع فساد و عملیاتی کردن برنامه های مسئولان در راستای تحقق این مهم، ذکر این نکته ضروری است که منشور ارائه خدمات جدید در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنظیم شده که عملیاتی است و اصل شفافیت و مبارزه با فساد در تمامی وزارتخاته ها یکی از اصول مهم این منشور است. برای تحقق این امر، زیرساخت هایی ایجاد خواهیم کرد که تمامی معاملات در مجموعه صندوق تامین اجتماعی به صورت مکتوب در اختیار مردم قرار گیرد.

بی تردید انتخاب مدیران نیز بر مبنای شایسته سالاری انجام خواهد شد که از طریق اعلام فراخوان یا با همکاری بنیان ملی نخبگان ترتیبی ایجاد می کنیم تا در تمام سازمان ها از ظرفیت جوانان فرهیخته و دانشمند برای فعالیت در پشت میز مدیریتی استفاده شود، همچنین متعهد هستم تا با برداشتن نگاه جنسیتی برای انتخاب مدیران هیچ تفاوتی میان زنان و مردان قائل نشوم.

قطعا با نگاه قومیتی، مذهبی و حزبی در جهت انتصاب مدیران قدم برنمی دارم و روشی که براساس آن شایستگان بر مسند امانت مردم بنشینند در پیش می گیرم چرا که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متعلق به محرومان، فقرا و بیمه شدگان بوده و در واقع حق الناس تلقی می شود. همچنین در سلسله مراتب مدیریتی به موضوع بومی گزینی توجه نشده است اما در برنامه هایم انتخاب شایستگانی از استان را در اولویت قرار می دهم کما اینکه ۱۲ واحد استانی تحت نظر این وزارتخانه فعالیت دارند بنابراین این سیاست را در آن ها اعمال خواهم کرد.

کاهش سن مدیریتی از دیگر اقدامات ما در این وزارتخانه خواهد بود کما اینکه ۱۰ سال سن مدیریتی را کاهش خواهیم داد.

منبع: سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی