احراز هویت ۲ هزار بازنشسته مقیم خارج در شش ماه نخست امسال

مسئول مرکز پاسخگویی تلفنی صندوق بازنشستگی کشوری از احراز هویت ۲ هزار نفر از بازنشستگان و موظفین خارج از کشور و صدور معرفی نامه وکیل برای بانک عامل در شش ماه نخست امسال خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، هوشنگ اکبری گفت: بازنشستگان کشوری ساکن خارج از ایران، برای دریافت حقوق بازنشستگی خود می توانند اقدام به معرفی وکیل در داخل کشور کنند تا وکیل با ارائه معرفی نامه به بانک عامل، حقوق وی را دریافت کند.

وی گفت: صندوق بازنشستگی کشوری برای جلوگیری از پرداخت وجوه غیرقانونی، دفاع از حقوق بازنشستگان ساکن در کشورهای خارجی که به هر دلیل به صندوق دسترسی ندارند و افزایش امنیت و اعتبار فرآیند کار در این بخش، مدتی است که اقدام به احراز هویت شخص بازنشسته از طریق ارتباط تصویری با نرم افزار اسکایپ، صدور معرفی نامه یکساله برای وکیل شخص بازنشسته مقیم خارج و همچنین احراز هویت وراث آنان در خارج از کشور (به غیر از وراث اناث) کرده است.

اکبری اظهار داشت: از آنجایی که فرآیند تأیید هویت بازنشستگان خارج از کشور هرساله توسط سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارجی، انجام می شد و شخص بازنشسته برای این کار نیازمند وقت، انرژی و هزینه زیادی بود، صندوق بازنشستگی کشوری با اجرای این طرح نوین، این خدمت را به شکل آسان‌تری ارائه کرده است.

اکبری ادامه داد: از آن جایی که اعتبار معرفی نامه های صادرشده از طریق سیستم اسکایپ برای بانک، برای دریافت حقوق ماهانه توسط وکلا در داخل کشور، یکساله تنظیم می شود و تمدید آن در خارج از کشور برای بازنشستگان با دشواری هایی همراه است، بازنشستگان مقیم خارج از کشور می توانند با برقراری ارتباط تصویری از طریق نرم افزار اسکایپ با صندوق بازنشستگی کشوری ارتباط برقرار و درخواست خود را شخصاً طرح کنند تا بر مبنای تأییدی که انجام می دهند، معرفی نامه جدید برای ارائه به وکیل معرفی شده از سوی خودشان برای مدت یکسال صادر شود.

وی یادآور شد: برای این منظور، بازنشستگان مقیم خارج از کشور می توانند با مراجعه به سایت صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی cspf.ir در بخش بازنشستگان خارج از کشور وارد این سامانه شوند، سپس جدول اطلاعات درخواستی را به طور صحیح و کامل وارد کرده که پس از کلیک کردن دکمه «تأیید و ارسال اطلاعات»، کد رهگیری به این عزیزان اعلام خواهد شد.

اکبری اظهار داشت: پس از ارسال اطلاعات و دریافت کد رهگیری از سایت، شخص بازنشسته باید در ساعات اداری صندوق یعنی ساعت ۸:۳۰ تا ۱۵ به وقت ایران و روزهای شنبه تا چهارشنبه، از طریق پیام رسان skype با شناسه های cspf2 یا cspfir یک پیام متنی دلخواه (چت) ارسال و سپس با استفاده از دوربین اسکایپ و با ارائه پاسپورت معتبر ارتباط تصویری برقرار کنند. در صورت هرگونه پرسش احتمالی نیز می توانند با شماره تلفن های ۰۰۹۸۲۱۸۸۹۷۲۸۴۵ و ۰۰۹۸۲۱۸۸۹۷۲۸۴۶ تماس بگیرند.

مسئول مرکز پاسخگویی تلفنی صندوق بازنشستگی کشوری همچنین گفت: در پایان تماس تصویری، یک کد رمز به شخص بازنشسته مقیم خارج داده می شود که این کد رمز باید در اختیار وکیل برای مراجعه به صندوق بازنشستگی کشوری قرار گیرد.

اکبری با بیان اینکه در شش ماه نخست امسال حدود ۲۰۰۰ نفر از طریق سیستم اسکایپ احراز هویت شده اند، گفت: با این روش، برای این تعداد بازنشسته مقیم خارج از کشور نامه برداشت حقوق از بانک صادرات، صادر شده است. با توجه به اینکه قبلاً بازنشستگان مقیم خارج برای احراز هویت خود و تمدید وکالتنامه، باید هر سال به سفارتخانه ها یا دفترهای حافظ منافع ایران مراجعه و اقدام به تنظیم وکالتنامه جدید می کردند و این امر مستلزم صرف هزینه و وقت زیادی برای بازنشستگان عزیز بود، با اجرای این خدمت از سوی صندوق، استفاده از این سامانه افزایش یافته که موجب افزایش رضایتمندی بازنشستگان مقیم خارج از کشور شده است.

وی با اشاره به کشورهای محل زندگی بازنشستگان مقیم خارج نیز گفت: تعداد بازنشستگان در کشورهای آمریکا، کانادا، آلمان، سوئد، انگلستان، استرالیا، فرانسه، هلند و اتریش نسبت به سایر کشورها بیشتر است و به طور متوسط سالانه به ۶۰۰۰ نفر از این عزیزان از طریق پیام رسان اسکایپ پاسخگویی می شود.

اکبری همچنین با بیان اینکه در شش ماه نخست امسال ۷۴ هزار و ۵۰۶ نفر با شماره های ۲۵۰۰و ۸۵۲۳ و همچنین به صورت اینترنتی با درخواست وب در ارتباط بوده اند گفت: این خدمت موجب صرفه جویی در وقت و هزینه بازنشستگان و در نهایت افزایش رضایتمندی این عزیزان شده است.

اکبری با اشاره به مهم‌ترین سؤالات مطرح شده از سوی مخاطبان با مرکز پاسخگویی تلفنی صندوق بازنشستگی کشوری در شش ماه نخست امسال، تصریح کرد: میزان حق تأهل و اولاد برای بازنشستگی، میزان حق بیمه و ضریب افزایش حقوق سال ۹۷، پاداش پایان خدمت بازنشستگان، نحوه ثبت نام وام ضروری، نحوه دریافت هزینه ها و حق بیمه تکمیلی و افزایش یا کاهش افراد تحت تکفل و همچنین چگونگی دریافت حقوق بازنشستگان مقیم خارج از کشور از جمله مهم ترین پرسش های مطرح شده است.