لزوم یک جراحی بزرگ در نظام تامین اجتماعی کشور

جلسه هم‌اندیشی مدیران ستادی و شورای رفاهی استان کرمان با حضور مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، سرپرست صندوق بازنشستگی استان کرمان و جمعی از مدیران و اعضای هماهنگی شورای تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمان در سالن ماهان هتل جهانگردی کرمان برگزار شد.

دکتر جمشید تقی‌زاده مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در این جلسه با اظهار تاسف از درگذشت دکتر نوربخش، و آقای تاج‌الدین، مدیرعامل فقید سازمان تامین اجتماعی کشور و معاون پارلمانی وی، اظهار داشت: باید در زمانی که در قید حیات هستیم کارها را به صورت شایسته انجام دهیم.

وی با اشاره به رای اعتماد شایسته نمایندگان مجلس به دکتر شریعتمداری برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عنوان کرد: دکتر شریعتمداری در دوره‌های مختلف و در طول ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب همواره در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و شخصیتی است که در هر حوزه وارد شده به دنبال ایجاد شفایت و پاسخگویی بوده است.

تقی‌زاده با تقدیر از مردم کرمان و نمایندگان آنان در شهر کرمان برای همراهی و تعامل نزدیک و صمیمی با وزارت تعاون و سازمان های تابعه آن، ابراز کرد: دکتر شریعتمداری هم شفافیت و هم پاسخگویی را با جدیت و سرعت ویژه ای آغاز کرده و این مولفه‌های کلیدی البته ممکن است مخالفانی هم داشته باشد.

وی ادامه داد: وزیر کار در همین مدت با اقتدارو تسلط خاصی وارد مسائل و حوزه های این وزارتخانه شده و مطالبات جدی شرکای اجتماعی اعم از کارگران و بازنشستگان را به خوبی مطرح کرده است. اعلام عمومی اسامی هیات مدیره بنگاه های اقتصادی و مسائل مالی و انتشار آنها در سایت‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه اکنون تمامی رسانه ها، تحلیلگران، کارشناسان، اقشار تحت پوشش از جمله بازنشستگان می توانند این ها را رصد کنند و این همان نکته ای بود که دکتر شریعتمداری از ابتدا و پیش از وزارت نیز در مسیر خطیر شفاف سازی برآن تاکید داشت.

تقی زاده با بیان اینکه شورای هماهنگی هر استان می‌تواند نقش مهمی در محرومیت‌زدایی آن استان داشته باشد، تصریح کرد: نیمی از جمعیت استان کرمان تحت حمایت کسانی است که امروز در کنار هم قرار گرفته‌ایم، صندوق‌ها باید در کنار مجموعه شورای هماهنگی استان‌ها قرار گیرند تا بتوانند مشکلات نظام بازنشستگی، کارگری و کارفرمایی را حل کنند.

وی جراحی بزرگ در نظام تامین اجتماعی را لازم و ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: مجلس، دولت و رسانه ها به عنوان سه ضلع یک مثلث اگر وارد این موضوع شوند، می‌توانیم شاهد این تحول باشیم و این مساله را حل کنیم، این یک ابر چالش نیست بلکه یک مساله بزرگ است و باید با یک گفت و گوی اجتماعی آن را حل کنیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه مسائل بازنشستگان را به مراجع، علما، مسوولان و همه کسانی که فکر می‌کردیم می توانند راهگشا باشند، گفته‌ایم، تصریح کرد: یکی از موضوعات مهمی که به جمع‌بندی رسیده‌ایم، این است که به تشکل‌ها و کانون ها به عنوان مرجع های اجتماعی محوری جنبه رسمی داده و شکل‌دهی تشکل‌های رسمی استان‌ها را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: دراین صورت اختیارات صندوق بازنشستگی کشوری را به این تشکل‌ها واگذار می‌کنیم، شهرستان‌ها نیز اگر شرایط لازم وقانونی را داشته باشند از آن‌ها دریغ نمی‌کنم.

تقی‌زاده با اشاره به اینکه یک بسیج عمومی برای حل مسائل بازنشستگان لازم است، عنوان داشت: سازمان‌ها و ادارات نباید درهای خود را به روی بازنشستگان خود ببندد و باید تا زمانی که بازنشسته در قید حیات است، با تکریم و احترام پذیرای این عزیزان باشند و به اندازه شاغلین خود، از بازنشسته حمایت و تسهیلات ارائه کند.

تقی زاده با اشاره به اینکه برخی از سازمان‌ها و ارگان‌ها تکریم بازنشستگان و ارائه خدمات هماهنگ کارکنان و بازنشستگان را اجرا می کنند، تصریح کرد: برخی از ارگان‌ها نیز این توجه را ندارند و باید درهای خود را به روی بازنشستگان باز کرده و برای آن‌ها برنامه‌های متنوع داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه هر سه ماه یک بار یک نشست را با بازنشستگان در کشور خواهیم داشت، ابراز کرد: هر سال ۴ برنامه برای بازنشستگان با حمایت بانک صادرات اجرا می کنیم و مدیرانی که بازنشستگان را حمایت و تکریم می‌کنند تجلیل می‌شوند.

تقی‌زاده از اجرای برنامه‌های متنوع برای درمان بازنشستگان خبر داد و گفت: این فرهیختگان باید از منزل درمان را آغاز کنند، برنامه‌های ویژه‌ای را با همکاری سازمان تامین اجتماعی داریم و باید مشترکات خود را با سازمان‌های ذیربط خودمان حفظ و در جهت آسایش بازنشستگان به کار گیریم.

وی با اشاره به اینکه اکثریت بازنشستگان حقوقی کم‌تر از ۳ میلیون تومان دارند، ابراز کرد: امروز باید بازنشستگان را حمایت کنیم تا فردا زمانی که توبت به ما رسید، از ما نیز حمایت شود.