جلسه نقد کتاب “سالمندی خوب” برگزار شد/ سالمندی فعال و سالمندی موفق مبنای سیاستگذاری در دنیا

در ادامه سلسله نشست های تخصصی صندوق بازنشستگی کشوری پیرامون بیمه های اجتماعی، رفاه و بازنشستگی، به مناسبت هفتۀ پژوهش، جلسه نقد و بررسی کتاب سالمندی خوب؛ مروری بر مفاهیم و ابعاد خوب پیرشدن، تألیف دکتر نسیبه زنجری، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با حضور مؤلف، دکتر محمدرضا واعظ مهدوی، مدیرعامل صندوق بیمه روستائیان و عشایر، مدیران و کارکنان صندوق بازنشستگی کشوری و جمعی از بازنشستگان در سالن اجتماعات صندوق بازنشستگی کشوری برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، در این جلسه دکتر زنجری ضمن ارائه گزارش مختصری از روش انجام این پژوهش گفت: سالمندی خوب نه تنها به معنی اضافه کردنِ سال به زندگی، که به معنی اضافه کردن زندگی به سال های عمر است.

او با بیان اینکه دو مفهوم سالمندی موفق و سالمندی فعال در دنیا مبنای سیاستگذاری ها و تحقیقات دانشگاهی بسیاری قرار گرفته است، گفت: سالمندی موفق مفهومی چندبعدی و برایندی از عوامل مختلف همچون نبود بیماری و معلولیت، مشارکت در زندگی و عملکرد بالای شناختی و فیزیکی است.

وی ابعاد خوب پیر شدن را به صورت ترکیبی از عوامل مختلفی همچون سلامت جسمانی و روان شناختی، به‌زیستن اجتماعی، امنیت اقتصادی و محیطی و معنویت و تعالی برشمرد و گفت: طبق مطالعات صورت گرفته تنها حدود ۹ درصد از سالمندان ایرانی از همه ابعاد مختلف سالمندی خوب برخوردارند و ۵.۵ درصد از سالمندان در هیچ یک از ابعاد سالمندی خوب نمره بالاتر از میانگین ندارند.

در این جلسه همچنین محمدرضا واعظ مهدوی، مدیرعامل صندوق بیمه روستائیان و عشایر، زندگی شبه‌مدرن امروزی و کپی برداری نامساعد از زندگی غربی را موجب شکسته شدن مفاهیم سنتی و حرمت سالمندی خواند و تأکید کرد: نیازمند احیای سنت ها و آموزه های دینی و سنتی هستیم.

واعظ مهدوی با بیان اینکه به سرعت به سمت جامعه ای سالمند می رویم، گفت: یکی از وظایف سازمان های بازنشستگی طراحی و حرکت به سوی شرایطی است که افراد از جوانی اطمینان داشته باشند که در سالمندی از شرایط مناسبی برخوردار خواهند بود.

توجه به سالمندان در مکان های عمومی و ساخت بناها، آمادگی جامعه برای پذیرش سالمندان، لزوم توجه به موضوع سالمندی و جنسیت، تغییرات سبک زندگی مؤثر بر سالمندی، لزوم بومی سازی تحقیقات سالمندشناسی در ایران، دغدغه های معیشتی سالمندان و روایت درمانی در سالمندان از جمله موارد مهم مورد اشاره بازنشستگان در بخش پرسش و پاسخ این نشست بود.