سالمندی و چالش کاهش اهداکنندگان خون

مدیرعامل سازمان انتقال خون، افزایش جمعیت سالمندی را چالش بزرگی برای نظام سلامت دانست و گفت: حرکت جامعه به سمت سالمندی ضمن کاهش تعداد اهداکنندگان خون، نیاز به فرآورده های خونی را نیز افزایش می دهد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر علی اکبر پور فتح الله در سمینار مدیریت مصرف خون در قزوین اظهار داشت: براساس گزارش های اتحادیه اروپا سالمندان بالای ۵۰ سال، دو سوم مصرف کنندگان خون هستند و از سوی دیگر در سنین بالای ۶۰ سال دیگر امکان اهدای خون وجود ندارد.

وی اضافه کرد: به همین منظور در دنیای امروز که در حال حرکت به سمت سالمندی است یک راه بیشتر برای تامین خون ندارد و آن اینکه به سمت اقتصادی شدن حرکت کند.

پور فتح الله، هزینه های تامین و مصرف خون را هنگفت و قابل توجه دانست و افزود: سه گانه انتقال خون، کم خونی و خون ریزی به شدت بر روی یکدیگر اثر دارند و باید به درستی مدیریت شوند.

وی اظهار داشت: بر اساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی، ۳۹ درصد بیماران جراحی شده، کم خونی (آنمی) داشته اند که این نیاز به خون و سایر فرآورده های خونی را افزایش داده است.

پورفتح الله خاطرنشان کرد: خونریزی نیز دومین موضوعی است که باید در جامعه پزشکی به آن پرداخت و آنرا مدیریت کرد و در صورت مدیریت این موضوع، اگر بیماری در حین جراحی خون ریزی کمتری داشته باشد بسیاری از مشکلات از جمله عفونت بیمارستانی و تضعیف سیستم ایمنی بیمار را نخواهیم داشت.