مدیریت مدرسه مبتنی بر رهبری معنوی
پدید آوران: دکتر کیومرث امجدیان، دکتر حسن ملکی
قطع کتاب: وزیری
تعداد صفحات : ۱۸۷ صفحه
شابک: ۴۳۵-۰۸۲۱-۹۶۴-۹۷۸
ناشر: مدرسه
زبان کتاب: فارسی
نوبت و سال چاپ: اول۱۳۹۹
مدیریت مدرسه مبتنی بر رهبری معنوی
پدید آوران: دکتر کیومرث امجدیان، دکتر حسن ملکی
قطع کتاب: وزیری
تعداد صفحات : ۱۸۷ صفحه
شابک: ۴۳۵-۰۸۲۱-۹۶۴-۹۷۸
ناشر: مدرسه
زبان کتاب: فارسی
نوبت و سال چاپ: اول۱۳۹۹
معرفی کتاب
آموزش و پرورش به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی در هر کشوری، زمینه ساز و بستر آفرین رشد و توسعه آن است. خاستگاه اصلی تحقق اهداف آموزش و پرورش، با همه ی گستردگی ساختاری و محتوایی آن، مدرسه است و مدیران مدارس نقشی مهم و کلیدی را در این زمینه بر عهده دارند. اما آنچه امروز شایان توجه است، ظهور رویکردهایی است که با نگاهی نوین به رهبری، سعی دارند تا مسیر مدیریت در سازمان ها را تسهیل نمایند و نقش آفرینی مدیران را به گونه ای دیگر رقم بزنند.
رویکردهای نوینی در رابطه با رهبری مطرح هستند که هریک می توانند به رفتارها و تعاملات سازمانی جهتی شایسته و مناسب بدهند، اما رویکرد رهبری معنوی، که به نحوی رویکردهای دیگر را در درون خود دارد، می تواند در امر مدیریت مدارس کارآیی و اثر بخشی خوبی داشته باشد و مدیران و تصمیم گیران و برنامه ریزان را برای تحول در آموزش و پرورش یاری رساند.
کتاب “مدیریت مدرسه مبتنی بر رهبری معنوی” نوشته دکتر حسن ملکی و دکتر کیومرث امجدیان است که با بهره گیری از رویکرد اکتشافی، سعی بر آن دارد از طریق ارائه ی مدلی برای مدیریت مدارس با رویکرد رهبری معنوی(مشتمل بر مولفه های ایمان، تعهد سازمانی، معناداری کار و تقوا)، تحول را از مدرسه، به عنوان بخش زیربنایی آموزش و پرورش، رهنمون شود. این کتاب هم راهنمایی برای مدیریت بر اساس معنویت است و هم اینکه معیارها و شاخص هایی را جهت ارزیابی مدیران در سطوح مختلف را ارائه می نماید. در واقع می توان گفت کتاب حاضر تنها تئوری هایی جهت مطالعه را ارائه نمی کند، بلکه راهنمایی جهت مدیریت در سطوح مختلف می باشد.
این کتاب در قالب شش فصل نگاشته شده است که عبارتند از:
فصل اول) معنویت
فصل دوم) معنویت و تعلیم و تربیت
فصل سوم) رهبری معنوی
فصل چهارم) مدیریت مبتنی بر رهبری معنوی
فصل پنجم) مدلی برای مدیریت مدرسه مبتنی بر رهبری معنوی
فصل ششم) شرایط و استلزامات اجرایی
مطاله این کتاب به معلمان ، مدیران، معاونان مدارس، کارشناسان سازمان آموزش و پرورش ،مدیران مالی و مدیران میانی سازمان آموزش و پرورش و همچنین دانشجویان مدیریت آموزشی توصیه میشود.
فهرست کتاب:
پست الکترونیک
k_amjad49@yahoo.com
دسترسی به کتاب
نسخه چاپی
کارنامه علمی و فرهنگی
سوابق تحصیلی:
دیپلم دانشسرای مقدماتی تربیت معلم )دانشسرای تربیت معلم شهیدمنتظری صحنه
کارشناسی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ) دانشگاه شهید بهشتی تهران
کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی ) دانشگاه علامه طباطبایی تهران
دکترای تخصصی) Ph.d ( مدیریت آموزشی )دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
سوابق خدمتی:
مدیر و آموزگار کلاسهای چندپایه دبستانهای روستایی منطقه سنقر کلیایی در استان کرمانشا ه
آموزگار دبستانهای منطقه یک تهرا ن
دبیر مدارس راهنمایی منطقه ۹ تهرا ن
مدیر مدرسه راهنمایی روستا مرکزی منطقه سنقرکلیایی در استان کرمانشا ه
مشاور دبیرستانهای منطقه سنقر کلیایی در استان کرمانشا ه
مشاور دبیرستانهای منطقه ۹ تهرا ن
کارشناس آمار و اطلاعات (دفتر توسعه و برنامه ریزی امور پرورشی وزارت آموزش و پرورش)
کارشناس نوآوریها و تکنولوژی پرورشی (دفتر توسعه و برنامه ریزی امور پرورشی وزارت آموزش و پرورش)
کارشناس مسوول برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل سیستم ها و روش ها (فتر توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت آموزش و پرورش)
کارشناس مسوول برنامه ریزی منابع انسانی (دفتر امور مناطق کمتر توسعه یافته و عشایر وزارت آموزش و پرورش)
رئیس گروه ارزشیابی تحصیلی و تربیتی )(دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش)
مشاور و مسوول هماهنگی برنامه ها (مرکز آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش)
معاون آموزشی و حمایتی(موسسه همیاران توسعه دانش – بنیاد دانش)
مدیر توسعه و برنامه ریزی ( سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران)
مدیر کل آموزش ، تحقیقات و تألیفات ) (سازمان انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران)
مشاور معاون وزیر (عاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش)
تدریس در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی :
مدرسدانشگاه علامه طباطبایی تهران
مدرس دانشگاه شهید رجایی تهران
مدرس دانشگاههای فرهنگیان تهران
مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران
مدرس مراکز آموزش ضمن خدمت فرهنگیان
برخی از رشته های تدریس در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی:
مدیریت آموزشی
طراحی نظام های آموزشی
برنامه ریزی آموزشی و برنامه ریزی درسی
روش تحقیق
فلسفه تعلیم و تربیت
مبانی نظری تحول بنیادین در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران
مدیریت و برنامه ریزی تحول
مدیریت و برنامه ریزی پروژه
روان شناسی تربیتی
روش ها و فنون تدریس
نظارت و راهنمایی آموزشی و …..
فعالیت در نهادهای علمی و پژوهشی:
عضو انجمن برنامه ریزی درسی ایران
عضو کمیته برنامه ریزی وهماهنگی برنامه های وزارت آموزش و پرورش
عضو گروه پژوهشی آموزش خانواده (پژوهشکده اولیاء و مربیان وزارت آموزش و پرورش)
عضو هیات داوران فراخوان مقاله ی هفتمین کنگره انجمن های اولیا و مربیان سراسر کشور
عضو کارگروه تخصصصی تدوین استانداردهای مدیران و روسای آموزش و پرورش نواحی و مناطق
عضو کمیته برنامه ریزی معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش
عضو ستاد کیفیت بخشی معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش
عضو کارگروه تخصصی تحول بنیادین در آموزش و پرورش کشور
عضو شورای علمی آموزش انشاء در وزارت آموزش و پرورش
عضو کمیته پژوهشی معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش
عضو شورای پژوهشی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی
رئیس کارگروه برنامه ریزی و اطلاع رسانی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی
عضو کارکروه تعلیم و تربیت هیات اجرایی جذب اعضای هیات علمی و مدرسین دانشگاه جامع علمی کاربردی
موفقیت ها :
نفردوم آزمون دانشسرای تربیت معلم در استان کرمانشاه در سال ۱۳
رتبه اول دانشسرای تربیت معلم صحنه در استان کرمانشاه
دانشجوی برتر در دوره کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران
دانشجوی رتبه اول در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران
کارمند نمونه معاونت پرورشی و تربیت بدنی در سال ۷۲
نفر اول ارزرشیابی عملکرد سازمان مرکزی انجمن اولیاء و مربیان ودریافت گروه تشویقی درسال ۷۲
نفراول ارزشیابی عملکرد دفترتوسعه مدیریت، فناوری وتحول اداری ودریافت گروه تشویقی درسال ۷۸
پژوهشگر برگزیده معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۲
مقام سوم شاخص های اختصاصی جشنواره شهید رجایی در سال ۹۶
پژوهشها و تألیفات :
پژوهش ها:
بررسی نیازهای دانش آموزان دوره متوسطه در زمینه بهره گیری از اوقات فراغت-پایان نامه کارشناسی ارشد، ۶۳۸۷
مطالعه تطبیقی ابعاد مختلف آموزش خانواده در کشورهای گوناگون -سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان- همکار پژوهشی، ۶۳۷۹
بررسی نیازهای آموزشی و تربیتی اولیاء دانش آموزان مقاطع ابتدایی،راهنمایی و متوسطه کشور – ساازمان مرکازی انجمان اولیاا و مربیاان –
همکار پژوهشی، ۶۳۷۲
نیازسنجی آموزش خانواده در بستر نقادی -سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان- پژوهش، ۶۳۷۲
ارائه مدلی برای مدیریت آموزشگاهی مبتنی بر رهبری معنوی در دوره ابتدایی. مورد: آموزش و پرورش شهر تهران -رساله دکتری، ۶۳۹۸
سیاست ها و راهبردهای اشتغال پذیری جوانان-وزارت ورزش و جوانان- همکار پژوهشی، ۶۳۹۷
طراحی مدل و نظام مشارکت در آموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران-سازمان مدارس و مراکز غیردولتی- همکار پژوهشی، ۶۳۹۷
واقعیت های عملکردی مدارس غیردولتی از منظر موافقان و مخالفان -سازمان مدارس و مراکز غیردولتی- همکار پژوهشی، ۶۳۹۹
طرح توسعه و تقویت آموزش از راه دور و مدرسه ی مجازی در کشور -سازمان مدارس و مراکز غیردولتی- پژوهشگر، ۶۹۲۲
کتاب ها:
) تجارب کارآمد تربیتی اولیاء و مربیان-انتشارات انجمن اولیاومربیان: ۶۳۷۳
سند ملی آموزش برای همه EFA -با همکاری جمعی از نویسندگان، منادی تربیت: ۶۳۷۳
) سند برنامه راهبردی معاونت آموزش ابتدایی کشور -رشت: نشر بلور ۶۳۹۲
) مبانی نظری زمان آموزش- از چرایی تا چگونگی -معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش: ۶۳۹۲
) مدیریت مدرسه مبتنی بر رهبری معنوی )انتشارات مدرسه: ۶۳۹۹
مقالات:
) نظام جامع آموزش خانواده -ماهنامه نگاه ، نیمه اول اسفندماه ۶۳۷۳
) اهمیت و ضرورت آموزش خانواده -روزنامه اطلاعات ، ۲۲ اردیبهشت ۶۳۷۹
) چرا آموزش خانواده مهم و ضروری است ؟ -مجله پیوند ، شماره ۳۶۳ ، آبان ۶۳۷۹
) معاونت پرورشی – بودن و نبودن -روزنامه اطلاعات ، ۲۲ دی ۶۳۷۸
) احیای معاونت پرورشی یا بازسازی امور تربیتی -روزنامه اطلاعات ، ۲۲ خرداد ۶۳۷۱
) جایگاه ولایت فقیه و رهبری در قانون اساسی -روزنامه رسالت، ۸ دیماه ۶۳۷۸
) فرصت سوزی جای فرصت سازی را گرفته است -روزنامه رسالت، ۶۱ آبان ۶۳۷۷
) نگاهی نو به تربیت معلم در ایران -روزنامه رسالت، ۳۲ آذر و ۲دی ۶۳۷۷
) ضرورت و اهمیت آموزش و پرورش عشایر-ماهنامه تربیت،سال بیست و پنجم، شماره دوازدهم،شهریور ۶۳۹۲
) ارائه ی مدلی برای مدیریت آموزشگاهی مبتنی بر رهبری معنوی-فصلنامه مدیریت مدرسه، دوره ی ۸، سال دوم، تابستان ۶۳۹۷
تحلیل وضعیت مدیریت آموزشگاهی مبتنی بر رهبری معنوی در مدارس ابتدایی ، شهر تهران-فصلنامه تعلیم و تربیت، ساال ۳۱ ، شاماره ۹
) پیاپی ۶۹۹ ، زمستان ۶۳۹۹
) آموش ابتدایی، چالش امروز و آینده -فصلنامه آیین زندگی، سال سیزدهم، شماره ۸۲ ، زمستان ۶۹۲۲
-طرح های ارزنده :
عضو گروه طراحی معاون پرورشی مدرسه
تهیه وتدوین برنامه سال ۷۲ سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران
عضو گروه طراحی نظام ارزشیابی تحصیلی دوره عمومی کشور-ارزشیابی کیفی توصیفی دوره ابتدایی
تهیه ی طرح بررسی روند گذشته و تبیین وضع موجود نظام آموزش و پرورش عمومی کشور در دهه ۷۲
طراحی فرایند برنامه ریزی آموزشی برای علمی کردن برنامه ریزی در معاونت آموزش عمومی وزارت آموزش و پرورش
طراحی نظام جامع آموزش خانواده کشور
عضو گروه تهیه و تدوین سند ملی برنامه آموزش برای همه کشور
تهیه و تدوین سند برنامه چهارم توسعه سازمان مرکزی انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران
تهیه و تدوین طرح احیای معاونت پرورشی در ساختار و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش
تهیه و تدوین طرح اولیه سازمان و تشکیلات مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم
عضو گروه تهیه و تدوین برنامه پنجم توسعه ی آموزش ابتدایی کشور
تهیه و تدوین طرح ارتقا سطح سواد و دانش در جامعه عشایری کشور
تهیه و تدوین مبانی اساسنامه مدارس عشایری
تهیه و تدوین طرح ارزشیابی طرحها و برنامه های آموزش و پرورش عشایر کشور و عملکرد استانها
تهیه و تدوین طرح ساماندهی مدارس کوچک-کم جمعیت
تهیه و تدوین طرح احیای معلم راهنمای آموزشی-راهبر آموزشی
تهیه و تدوین برنامه استراتژیک موسسه همیاران توسعه دانش – بنیاد دانش
تهیه و تدوین طرح آموزش از راه دور در مدارس کوچک و بزرگسالان
تهیه و تدوین طرح توسعه و تقویت آموزش از راه دور در آموزش و پرورش کشور
طراحی مدرسه ی مجازی در کشور
دوره های آموزشی تخصصی:
بررسی و آسیب شناسی فرهنگی و اجتماعی خانواده با رویکرد امنیت ملی
آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین
برنامه ریزی در شرایط بحران
مهندسی مجدد و مدیریت تحول مداوم در آموزش و پرورش
روش های نوین طراحی ساختار سازمانی و تدوین وظایف
قوانین و مقررات رسیدگی به تخلفات اداری
اصول و فنون برنامه ریزی درسی و تولید مواد آموزشی
آموزش الکترونیکی e-learning
نحوه ی تدوین برنامه چهارم توسعه در بخش آموزش و پرورش
مشارکت و نقش آن در توسعه ی آموزش و پرورش
اعتبار سنجی و کیفیت بخشی برنامه ها
نرم افزار کامپیوتری SPSS مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته
دوست عزیز!
کتاب_باز فروشگاه نیست و هدف آن معرفی بازنشستگان اهل قلم و کتابهای ایشان است.صندوق بازنشستگی کشوری در زمینه خرید و فروش کتاب هیچگونه فعالیتی ندارد.
آدرس: تهران، خيابان دکتر فاطمی، ميدان جهاد پلاک ۶۱
تلفن مرکز ارتباط با ذینفعان: ۲۵۰۰-۰۲۱
فکس: ۸۸۹۶۳۶۰۲
کد پستی: ۱۴۱۴۷۷۱۱۱۸
ايميل: info@cspf.ir
ايميل روابط عمومی: cspfnews@gmail.com
مشارکت مردمی: mosharekatmardomi@cspf.ir