سالمندی سالم؛

فعالیت های مفیدی که نباید فراموش شوند

سالمندی پدیده‌ای طبیعی در زندگی هر فرد است اما با توجه به شرایط طبیعی دوران پیری، تجربیات متفاوتی را برای سالمندان به همراه خواهد داشت؛ تجربیاتی که ممکن است موجب سخت شدن یک زندگی معمولی و انجام فعالیت‌های روزانه شود.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از ایسنا، به طور قراردادی، سالمند به فردی اطلاق می‌شود که پا به ۶۵ سالگی می‌گذارد. از شرایط فیزیکی که در سالمندی به مرور به وجود می‌‎آید، می توان به کاهش قدرت بدنی، کاهش قدرت دید و شنوایی، خمیدگی، کندی در حرکت، ریزش مو، کاهش قدرت عضلانی، کاهش ظرفیت ریه‌ها، آشفتگی و اختلال در حافظه و… اشاره کرد.

براساس اعلام موسسه خیریه کهریزک، افراد در دوران سالمندی ممکن است با شرایط روحی و روانی ازجمله آلزایمر، افسردگی و اضطراب، بی‌خوابی، کم‌خوابی یا پر خوابی، احساس تنهایی و طردشدگی، عدم ارتباط و فعالیت‌های اجتماعی، ترس از مرگ و عدم امید به زندگی و… روبرو باشند.

 

فعالیت‌های مفید

از مهم‌ترین فعالیت‌ها برای کاهش و عدم بروز اختلالات روحی در دوران سالمندی این است که فرد در  جمع حضور داشته باشد تا عواملی چون تنهایی بر او غلبه نکنند. قرار گرفتن در جمع همسالان، برقراری تعاملات اجتماعی و همچنین مراقبت‌های لازم از یک سالمند می‌توانند تاحد زیادی از بروز ناراحتی‌های روحی جلوگیری کنند.

در این مورد، لازم است معاینات منظم پزشکی مورد توجه قرار گیرد، استفاده از رژیم غذایی سالم در برنامه باشد و فرد داروهای خود را به طور منظم و در زمان خودشان مصرف کند.

ملاقات با اعضای خانواده و دوستان، برقراری تماس‌های تلفنی و تصویری، هم‌نشینی و صحبت کردن در مورد موضوعات مختلف و انجام ورزش‌های ملایم متناسب با شرایط فیزیکی فرد از دیگر فعالیت هایی است که انجام آنها در دوران سالمنید توصیه می شود.

افراد سالمند می بایست وظایقی هرچند سبک برعهده داشته باشند تا حس مفید بودن در ایشان تقویت شود.

ملاقات با روان‌پزشک و مشاور در صورت نیاز، تنظیم برنامه خواب، ایجاد شرایط و جو آرام خانوادگی به دور از تشنج و تنش، عدم حبس کردن خود در منزل، گردش و تفریح، مراوده با افراد جوان‌تر، داشتن استقلال مالی و غیره، همگی از عوامل بسیار مهمی هستند که ضمن جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های روحی و ذهنی در دوران سالمندی، موجب تقویت حس اعتماد به نفس و چابکی و پویایی افراد می‌شوند.