بزرگترین صندوق بازنشستگی اروپا خبر داد:

فروش ۱۰ میلیارد یورو سوخت فسیلی برای حفظ محیط زیست/دیگر در حوزه سوخت فسیلی فعالیت نمی‌کنیم

صندوق بازنشستگی کارکنان دولت هلند (ABP) که بزرگترین صندوق بازنشستگی اروپاست، اعلام کرد تمام دارایی‌های خود در حوزه های نفت مایع، گاز و زغال سنگ به ارزش حدود ۱۰ میلیارد یورو را در تلاش برای سبزترشدن فروخته و دیگر در این حوزه فعالیت جدیدی نخواهد داشت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از بلومبرگ، ون‌وینن (Van Wijnen)، رئیس هیئت امنای صندوق بازنشستگی کارکنان دولت هلند، در مصاحبه‌ای گفت: آخرین سهام و اوراق قرضه متعلق به صندوق در سه‌ماهه اول سال جاری فروخته شد.

به گفته او، صندوق نامبرده متعهد شده بود که تا اوایل سال گذشته میلادی اکثر سرمایه‌گذاری‌های خود در حوزه سوخت‌های فسیلی را به فروش برساند و حالا دیگر هیچ «دارایی مایعی» در بین تولیدکنندگان انرژی فسیلی به این صندوق تعلق ندارد.

ون‌وینن گفت: این صندوق هلندی در آخرین گزارش شفاف‌سازی از زمان تعهد به کاهش ۱۵ میلیارد یورویی دارایی‌های خود در حوزه سوخت‌های فسیلی (سال ۲۰۲۱) به تدریج تمام سهام، اوراق قرضه و سرمایه‌گذاری در قراردادهای آتی نفت و گاز مرتبط با سوخت‌های فسیلی را واگذار کرده است.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که تلاش‌ها برای تعامل با تولیدکنندگان سوخت فسیلی و ترغیب آنها به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بی‌نتیجه ماند.

با این حال، هنوز حدود ۴.۸ میلیارد یورو از سرمایه‌گذاری های مرتبط با نفت و گاز در پرتفوی صندوق باقی مانده که شامل سهام صندوق در شرکت‌های غیر بورسی، سهام خصوصی یا صندوق‌های پوشش سرمایه است.

به گفته رئیس هیئت امنای این صندوق، برای خروج از این دارایی‌ها زمان بیشتری مورد نیاز است زیرا قراردادهای بلندمدتی در پس آنها وجود دارد و طبق برآوردها تا چند سال آینده این سرمایه‌گذاری‌ها به طور کامل از بین خواهند رفت.

اروپا در ایجاد یک چارچوب نظارتی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای پیشرو است و این اقدام صندوق بازنشستگی کارکنان دولت هلند بخشی از واکنش به هنجارهای سخت‌گیرانه‌تر زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی اروپاست.

این صندوق با در پیش گرفتن سیاست گذار به سوی اقتصاد کم کربن در آغاز سال جاری میلادی اعلام کرد: شرکت‌هایی که فعالیت‌هایشان برای آب و هوا یا تنوع زیستی مضر باشد، دیگر برای سرمایه گذاری مناسب نیستند.

ون‌وینن گفت: «ما فقط می‌خواهیم در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنیم که در مسیر گذار به اقتصاد پایدار هستند و به آب و هوا یا تنوع زیستی آسیب نمی‌رسانند.»

صندوق بازنشستگی کارکنان دولت هلند با حدود ۵۲۰ میلیارد یورو دارایی مدیریتی، حقوق بازنشستگی سه میلیون کارمند دولت و کارمندان بخش آموزشی در هلند را پرداخت می‌کند.

طبق اعلام این صندوق، بازده حاصل از فروش دارایی‌های سوخت فسیلی «به راحتی قابل جایگزینی» بوده است و «نگاهی به ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز سودآوری استثنایی نداشته است.»

 

برگردان از: فاطمه اتراکی